Skip to content

משפחה חרדית תפסיד כ-72 אלף שקל לשנה

כך מעריך העיתון החרדי הנפוץ "משפחה" - לנוכח הקואליציה החדשה. בעמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, אומרים כי זו הודאה ראשונה של התקשורת החרדית בהיקף העצום של ההטבות למשפחות חרדיות בכלל ולמשפחות אברכים בפרט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה מאז הקמת הקואליציה מודה עיתון חרדי, כי משפחה חרדית ממוצעת מקבלת מהמדינה הטבות בשווי של יותר מ-6,000 שקלים לחודש וכי שווי ההטבות לאברכים מגיע ליותר מגיע לכמה מיליארדים. הדברים מפורטים בהרחבה בשתי כתבות שפרסם העיתון החרדי הנפוץ ביותר "משפחה".

בגיליון אמצע השבוע של משפחה נטען שמשפחה חרדית ממוצעת תפסיד 71,954 אלף שקל  לשנה כלומר 6000 שקל בממוצע לחודש, אם ייושמו כעל סעיפי ההסכמים הקואליציוניים. נראה שזו הערכה מופרדת לגבי ההפסדים (כלומר חלק מההטבות לא יבוטלו). אבל זו הודאה ראשונה של התקשורת החרדית בהיקף העצום של ההטבות למשפחות חרדיות בכלל ולמשפחות אברכים בפרט. בגיליון סוף השבוע שלו העריך משפחה את סך הנזק שייגרם לציבור החרדי מההסכמים הקואליציוניים ב-2.3 מיליארד שקלים.

אחד מעמודי הכתבה בגליון "משפחה"
אחד מעמודי הכתבה בגליון "משפחה"

העיתון "משפחה" מפרט רבים מהסעיפים שצפויים לפגוע בהכנסת המשפחות החרדיות ובייחוד משפחות האברכים. סעיף בהסכם הקואליציוני קובע שבהתאם למסקנות ועדת טרכטנברג ישולב מבחן של מיצוי כושר השתכרות בקריטריונים לקניית דירה במסגרת דיור למשתכן. רוב הדירות שבנה משרד השיכון במסגרת זו היו באזורים חרדיים. לפי משפחה, שווי ההטבה לדירה היה בין 150 אלף ל-200 אלף שקלים, שהם 20-25% ממחיר הדירה. העיתון מעריך שמשפחות אברכים שיאבדו הטבה זו, יצטרכו להגדיל את תשלומי המשכנתה ב-1500 שקל  לחודש.

אולי הסעיף המשמעותי ביותר בהסכם הקואליציוני הוא זה שקובע ששר האוצר יכין תכנית לשילוב קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות שתחול, ככל שהדבר אפשרי, על כל התמיכות, ההנחות והפטורים שמעניקה המדינה. משפחה מעריך את הנזרק שתגרום התכנית הזו למשפחת אברך בכ-3000 שקלים לחודש. בין היתר מדובר בביטול ההנחה בארנונה, בביטול הזכות לקבלת מס הכנסה שלילי ועוד.  נראה שבנושא זה העיתון מגזים וכולל גם הטבות שהאברכים מקבלים אך אינן רלוונטיות, כמו מלגת האברך או קצבאות ילדים.

על פי ההסכם הקואליציוני תוגבל קבלת ההנחות במעונות יום לסטודנטים ולאברכים לחמש שנים. משפחה מעריך את הנזק שייגרם למשפחת אברך ב-500 עד 1500 שקלים. לטענת העיתון הנזק שיגרם מביטול ההנחות במעונות היום יגיע לקרוב למיליארד שקלים.

שחר אילן (צילום: אדית אילן, ויקימדיה)
יש פתאום נכונות להודות. שחר אילן (צילום: אדית אילן, ויקימדיה)

סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן אמר בתגובה ש"הציבור הישראלי הבהיר בבחירות האחרונות שאינו מוכן לשאת עוד בעול המימון של עשרות אלפי משפחות אברכים שבחרו לא לעבוד. יש לקוות ששר האוצר לפיד יזדרז לממש את התחייבותו ולהתנות את הטבות הדיור והרווחה במיצוי כושר ההשתכרות כמקובל בעולם. רק כך ניתן יהיה להוציא את רוב הגברים החרדים לשוק העבודה".

לדברי אילן, "במשך 15 השנים האחרונות הכחישו הפוליטיקאים והתקשורת החרדים את התחקירים על הטבות הענק שמקבלים האברכים. עכשיו כשהכסף בסכנה, יש פתאום נכונות להודות שהכל נכון. מומלץ לתקשורת החרדית לא להיסחף אחרי ההיסטריה של הפוליטיקאים החרדים, אלא להתחיל בחשבון נפש, איך קרה שהם המאיסו את עצמם כל כך על הציבור".

1 Comment

  1. בני תומך עבודה
    26 במרץ 2013 @ 23:47

    היגיע הזמן שתפרנסו את עצמכם .או תרדו מהארץ ושם תתצטרכן לעבוד כי אין גביר שיפרנס אתכם ,או תלכן לעבוד ותמלאו את כל חוביתכם למדינה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן