Skip to content

ועדת הרווחה תכונס עקב מצבם של ניצולי השואה בישראל

מסקר שפורסם היום עולה עולה כי יותר ממחצית מניצולי השואה אמרו כי לא חל שינוי בטיפול הממשלה בניצולים בחמש השנים וחלקם אף סבור שהמצב הורע.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת ח"כ חיים כץ הודיע כי יכנס את הוועדה לדיון דחוף בעקבות הממצאים הקשים שפורסמו היום ואשר מצביעים על טיפול כושל של המדינה בניצולי השואה.

הקרן לרווחת ניצולי השואה ערכה הבוקר מסיבת עיתונאים בת"א, שבה הציגה נתונים עגומים על מצב הניצולים בשנת 2012, בהשוואה לשנים קודמות. בישראל חיים היום 192 אלף ניצולים, שגילם הממוצע 84. "למעלה מ-13 אלף ניצולי שואה הולכים לעולמם מדי שנה. המשימה שלנו היא להחזיר את הכבוד לאלה שעדיין חיים", אמר השר לשעבר אבי דיכטר, יושב ראש הקרן הנכנס. "מדי יום הולכים לעולמם 37 ניצולים". מסקר שערכה הקרן בקרב 500 ניצולים המהווים מדגם מייצג עולה כל המדינה לא עושה מספיק עבורם.

מדובר בביזיון. ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת הרווחה (צילום: דן בר דוב)
"מדובר בביזיון". ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות (צילום: דן בר דוב)

מהנתונים עולה כי  67% מניצולי השואה העידו כי הם לא מרוצים מהאופן שבו הממשלה מטפלת בניצולי השואה. עוד עולה כי יותר ממחצית (56%) מניצולי השואה אמרו כי לא חל שינוי בטיפול הממשלה בניצולים בחמש השנים האחרונות – מאז פרסום דו"ח ועדת החקירה לסיוע לניצולי השואה בראשות השופטת דליה דורנר, שקבעה כי ישראל שילמה לניצולי השואה פיצויים שאינם עולים על שני שלישים משווי הסכם השילומים. 22% מהניצולים אמרו כי חלה הרעה בטיפול הממשלה בניצולי השואה.

עוד עולה מהסקר, כי לדעת 60% מהניצולים, על המדינה לסייע לניצולי השואה יותר מאשר לקשישים אחרים. הניצולים התבקשו לציין מהו הקושי העיקרי שלהם: 49% מהם העידו על בעיות בריאות שמקשות עליהם ביום יום, 25% מהניצולים דיווחו על קשיים כלכליים, 8% הצהירו על בדידות ו-10% – על קשיים ביורוקרטיים. חמישה אחוזים דיווחו על כך שוויתרו על מזון פעמים רבות השנה בשל מחסור כספי. חלק דיווח שוויתר על קניית תרופות.

בתגובה לפרסומים קורא ח"כ חיים כץ לשר האוצר ולפקידיו "לעשות הכל כדי שניצולי שואה יחיו את שארית חייהם בכבוד".

הוועדה תזמן את כל הגופים הנוגעים בדבר, לרבות נציגי אוצר ורווחה, על מנת לקבל סקירה מקצועית ולבחון פתרונות מיידים לטובת שיפור הטיפול בניצולי השואה. כץ, בן יחיד לניצולי שואה, הוסיף: "מדינה שלא מכבדת את עברה עתידה לוט בערפל. מדובר בביזיון ובתעודת עניות לחברה הישראלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן