Skip to content

אבן פינה למתקן להפרדת פסולת בדרום

מפעל המיון וההפרדה יטפל ב-1,280 טונות פסולת ביום שיגיעו מהרשויות המקומיות בדרום הארץ והוא השלב הראשון בדרך להקמת מתקן חדשני, בהשקעה בהיקף של 100 מיליון שקלים, שייצרו מהאשפה שתמוין חומר גלם לתעשיית המיחזור ולחקלאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הניח אתמול (שלישי) אחר הצהריים אבן פינה למתקן מרכזי להפרדה, מיון וטיפול בחומר אורגני ובפסולת ביתית לאזור הדרום.

זהו מתקן ההפרדה הראשון מסוגו בארץ, חדשני ואיכותי בסטנדרטים גבוהים, גם ביחס למתקנים דומים באירופה. המתקן יקלוט את הפסולת המופרדת במקור, יצמצם משמעותית את הפסולת המועברת להטמנה ויוציא מהטמנת השאריות את המרכיבים האורגניים הבעייתיים לסביבה.

השר פרץ מניח את אבן פינה (צילום מעמוד הפייסבוק)
השר פרץ מניח את אבן פינה (צילום מעמוד הפייסבוק)

מפעל המיון וההפרדה יטפל ב-1,280 טונות פסולת ביום שיגיעו מהרשויות המקומיות בדרום הארץ והוא השלב הראשון בדרך להקמת מתקן חדשני, בהשקעה בהיקף של 100 מיליון שקלים, שייצרו מהאשפה שתמוין חומר גלם לתעשיית המיחזור ולחקלאות.

לצדו של מתקן המיון עתיד לקום פארק מיחזור שיכלול "מפעלי המשך". אלה יקלטו את חומרי הגלם מהמתקן. בעתיד מתוכנן לקום במקום גם מפעל לפירוק פסולת אלקטרונית. במפעל תשולב העסקת עובדים של אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים.

אתר דודאים, המוביל בתחום מבחינה מקצועית וסביבתית, קולט כיום את האשפה מכל אזור הדרום, פועל על פי סטנדרטים מתקדמים לשמירה על הסביבה ומפעיל מרכז חינוכי-סביבתי, המארח יותר מ-10,000 תלמידים מכל הארץ מדי שנה.

סיגל מורן, ראש המועצה האזורית בני שמעון, שאתר דודאים נמצא בבעלותה, מדגישה כי "הקמת מתקן המיון באתר דודאים הוא שלב נוסף בטיפול איכותי ומתקדם לטיפול בפסולות מכל הסוגים. אתר דודאים פועל בסטנדרטים בינלאומיים לטיפול באשפה, תוך הקפדה יתרה על שמירה על הסביבה ובמחירים סבירים לרשויות להן הוא נותן שירות.

הפסולת הביתית מהווה עד היום כ-50% מהפסולת הנקלטת באתר. זהו נתון מאתגר בשל העובדה כי הוא בעל הפוטנציאל הגדול ביותר לפגיעה בסביבה. עד כה התבצע הטיפול בפסולת הביתית באתר דודאים (ובמדינה כולה) על ידי הטמנה מסודרת, אך כמעט שלא מתבצעת פעולת מחזור. לאחר סידרה של הפרדות פיסיקליות המתקן יפיק שלושה תוצרים משמעותיים:

א. חומר אורגני לייצור קומפוסט – תחילתו של הפרויקט תהיה בהקמת מתקן סגור בטכנולוגיית GORE שיהפוך את החומר האורגני הממוין מתוך הפסולת לקומפוסט שיימכר לחקלאות (45%).

ב. חומרי גלם לתעשיות המשך כגון: מתכת, פלסטיק לסוגיו, קרטון, נייר ועוד (10%).

ג. שאריות מיון שיועברו להטמנה באתר (45%).

בתכנית העתידית יוקם סביב מפעל המיון פארק מחזור של תעשיות המשך שידעו לתת ערך לחומרי הגלם שיפיק המפעל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן