Skip to content

נתניהו הכריע סופית: קיצוץ של 3 מיליארד בביטחון

"אני מאמין שהנתיב שאני מציע נותן היום את האיזון הנכון בין צורכי המשק וצורכי הביטחון", אמר ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה. האיום לפגוע בציבור הרחב - הוסר. עפ"י ההערכות הממשלה צפויה לאשר את התקציב ברוב גדול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקיצוץ בתקציב הביטחון ימותן ויעמוד על שלושה מליארד שקלים. כך הכריע ראש הממשלה. בניגוד לאיומי האוצר, הקיצוץ בביטחון לא יבוא על חשבון סעיפי התקציב האזרחיים. "אני מאמין שהנתיב שאני מציע נותן היום את האיזון הנכון בין צורכי המשק וצורכי הביטחון", אמר ראש הממשלה לשרים, בפתח ישיבת הממשלה.

"ישבנו אתמול עד שעה מאוחרת על תקציב הביטחון, והחלטתי להביא בפני הקבינט ואחר כך בפני הממשלה החלטה שעיקרה מיתון בקיצוץ המוצע בתקציב הביטחון, מיתון של מיליארד שקל שלא יבוא על חשבון הציבור", אמר נתניהו.

"אני מבקש להבהיר שצה"ל על מפקדיו, על לוחמיו, על כלי הנשק שלו – הם חיוניים לביטחון ישראליים. חיוניים הן בהגנה והן בהתקפה – אלה שתי חזיתות מרכזיות", הדגיש נתניהו. "חזית ההתקפה ברורה, חזית ההגנה הולכת ומתרחבת לכלול את העורף כולו, את מדינת ישראל כולה. ולכן אנחנו צריכים שצה"ל ימשיך בתהליך ההתייעלות שלו, אבל אנחנו צריכים גם עוד 'כיפות ברזל', ואני מאמין שהנתיב שאני מציע נותן היום את האיזון הנכון בין צורכי המשק וצורכי הביטחון, על מנת לאפשר לנו להשיג את שני היעדים הללו, אף על פי שתמיד יש פשרה בין צרכים כאלה, ואני חושב שזו הפשרה הנכונה.

"אני חושב שהדבר החשוב ביותר הוא היום שהממשלה תעביר תקציב. היום, מבחינת הצרכים הלאומיים של מדינת ישראל, במשבר הכלכלי העולמי, חשוב שמדינת ישראל תסמן שהיא מעבירה תקציב. ההחלטה הזאת על תקציב הביטחון תאפשר לנו להעביר את התקציב. אנחנו נעשה את זה היום ולמדינת ישראל בסוף היום יהיה תקציב", הדגיש ראש הממשלה. "במקביל, אנחנו צריכים להמשיך לפתח את מנועי הצמיחה. הביקור שלי בסין, אני מאמין, יסייע לאחד ממנועי הצמיחה האלה – פתיחת השוק הישראלי, או יותר נכון פתיחת אסיה ליזמים ולחברות ישראלים, והדבר הזה יכול לתת לנו תוספת צמיחה חשובה. במקביל, נצטרך להמשיך ברפורמות המבניות בתוך ישראל, ובראשן הרפורמה בנמלים, ויהיו גם רפורמות אחרות. התחלנו בזה, נמשיך בזה במלוא המרץ. הדברים הללו – העברת תקציב אחראי והמשך רפורמות ובניית מנועי צמיחה – הם שלדעתי יבטיחו את עתידנו הכלכלי בשנים הקרובות".

יכריע את גורל תקציב הביטחון. נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

הכריע את גורל תקציב הביטחון. נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

נושא נוסף שהועלה בדיונים הוא להחליט סופית מה יהיה תקציב משרד הביטחון ולעצור את הליך התוספות התקציביות הניתנות למשרד בכל פעם מחדש. נציגי האוצר ציינו, כי בשנים האחרונות התגברה התופעה של מתן תוספות נדיבות לביטחון שהגיעו לשיא בשנת 2012 ליותר מ-60 מליארד שקל. עוד נאמר, כי למרות דו"ח ועדת ברודט מערכת הביטחון לא התייעלה בהתאם להמלצות הוועדה וכי הקיצוץ של 4 מיליארד שקל נועד להחזיר את משרד הביטחון לבסיס התקציבי של ראשית 2012.

 למעשה אמורה הממשלה להחליט על תקציב של תנודות רבות, שבו מצד אחד יורחבו שירותים מסויימים, אך מצד שני יצומצמו ואפילו יסגרו שירותים אחרים. בפועל יגדל ב-2013 תקציב המדינה בכ-20 מיליארד שקל וב-2014 ב-5 מיליארד שקלים נוספים. תקציב המדינה נטו ל–2013 יהיה במחירי 2012 388.3 מיליארד שקל ותקציב 2014 יהיה במחירי 2012 408.1 מיליארד שקל. כל זאת בגלל התחייבויותיה של הממשלה היוצאת להוצאות חורגות ממה שהיה ברשותה בתקציב. לכן מעוניין עתה האוצר לבצע קיצוץ רציני, כדי לעמוד במסגרת לוח ההוצאות הרצוי.

בינתיים הגיע האוצר לסיכום עם ראשי השלטון המקומי שלפיו יבוטל הקיצוץ המוצע של 700 מיליון שקל בתקציביהם לשנים 2013 – 2014. סיכום זה מנע את השביתה ברשויות שתוכננה להיום.

רק עם סיומו של הדיון בנושא תקציב הביטחון תתכנס הממשלה כדי להכריע בעניין תקציב המדינה. הדיון בממשלה צפוי להיות כנראה מרתוני וייכנס אל תוך הלילה – אך עפ"י כל ההערכות התקציב יעבור בהצבעה וברוב גדול.

הדיון החל אתמול לפני הצהריים ונמשך עד אחר חצות, עם הפסקה של מספר שעות, כדי לאפשר לראש הממשלה להשתתף בטקס בבית הנשיא. בחלק מהדיון השתתפו שרי הקבינט המדיני ובשעות הערב אמש השתתפו בו ראש הממשלה והשרים יעלון ולפיד – שהתקשו להגיע לנוסחה שתהיה מוסכמת עליהם.

תקציב הביטחון - עדיין אין הסכמה על גובה הקיצוץ (צילום: טל ים)
תקציב הביטחון - עדיין אין הסכמה על גובה הקיצוץ (צילום: טל ים)

במהלך רוב הדיון אתמול הציגו צה"ל ומערכת הביטחון סקירות ומצגות שבהן אזהרה מפני קיצוץ של 4 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון. שר הביטחון, הרמטכ"ל והקצינים הבכירים שנכחו בדיון הזהירו כי לקיצוץ שאותו מבקש האוצר לבצע בתקציב הביטחון עלולות להיות השפעות הרות גורל והשלכות מיידיות על פעילותו של הצבא. בדיון הזהירו נציגי מערכת הביטחון כי קיצוץ בשיעור של ארבעה מיליארד יחייב לקצץ באימונים ולהקפיא מיזמי רכש והצטיידות – בדרך שתפגע ברמת הביטחון.

באוצר, לעומת זאת, הציגו נתונים אחרים שבהם נאמר כי אם הקיצוץ בתקציב הביטחון לא יתבצע – לא יהיה מנוס מקיצוצים נוספים, בעיקר בתקציבי הרווחה, החינוך והבריאות.

יושבת ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אמרה כי התכנית הכלכלית של שר האוצר תוביל להעלאת נטל המס על העשירון התחתון ברבע, ואילו בעשירון העליון יעלה נטל המס רק בכ-2%. לדברי יחימוביץ', היא ניתחה בעזרת צוות כלכלנים את השפעת התקציב המוצע על העשירונים השונים. יחימוביץ' אומרת כי הנתונים משקפים באופן מזעזע ובלתי נסלח את אי-הצדק העמוק ואת השגיאה הכלכלית המרה שבתכנית לפיד.

"ערימות של גזירות ודיכוי כלכלי". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"ערימות של גזירות ודיכוי כלכלי". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

יחימוביץ' פנתה הבוקר אל שרי הממשלה, במסמך המפרט את הפגיעה החמורה בעניים ובמעמד הביניים ואת סכנת הכנסתו של המשק למיתון: "אל תקבלו את התוכנית כאילו היא זו ואין בלתה. ההיפך הוא הנכון. אנא אל תקבלו החלטות פזיזות שאינכם מכירים לעומקן, ואשר נזקן לאזרחי מדינת ישראל, לכלכלתה ולגורלה – קשה מנשוא". לדבריה, התכנית שמבקש לפיד לאשר מביאה אתה דיכוי הפעילות במשק, העדר מנועי צמיחה, סכנת מיתון והיעדר מחוללי הקטנת גרעון. 

"מעבר לחוסר ההגינות שבכך, מדובר בגזירות מדכאות לא רק במובנן האישי והמשפחתי, אלא גם במובן של דכוי המשק, דכוי העלול להכניס את המשק למיתון כבד", כותבת יחימוביץ'. "כבר כיום, ההוצאה האזרחית ביחס לתוצר בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי". 

הגרף שצירפה יחימוביץ' במכתבה לשרים: נטל הגזירות על השכבות החלשות - כרבע מהכנסותיהן
הגרף שצירפה יחימוביץ' במכתבה לשרים: נטל הגזירות על השכבות החלשות - כרבע מהכנסותיהן

עוד אומרת יו"ר האופוזיציה: "התכנית הכלכלית כוללת 260 עמודים, 36 פרקים, 91 סעיפים ראשיים ועוד מאות תתי סעיפים, שעל כולם אתם נדרשים להצביע בחבילה אחת. גם עם כל הרצון הטוב שבעולם אין בידיכם כל יכולת אמיתית וכל כלי לעמוד באחריות זו. כמה מהפרקים למדתם? האם שבוע ימים הספיק כדי ללמוד כל כך הרבה סעיפים שלכל אחד מהם השלכה דרמטית על חיי הציבור? האם אתם שלמים עם יכולתכם שלא להיות חותמת גומי של משרד האוצר? האם תצליחו לשמור ולו על אחריותכם למשרד בראשו אתם עומדים?"

יחימוביץ' ממשיכה ואומרת כי לנוכח הפגיעה הקשה במעמד הביניים ובעניים, בולט לעין היעדר מוחלט של סעיפים הנוגעים למוקדי הכוח וההון בחברה הישראלית. "אף מילה על הרווחים הכלואים שנהנות מהן חברות הענק, אף מילה על תמלוגים ממשאבי הטבע ששייכים לאזרחי המדינה, אף מילה על מיסוי פרוגרסיבי וצודק כמו מס עיזבון לירושות גדולות, אף מילה על מס חברות דיפרנציאלי שיפריד בין החברות הגדולות לבין העסקים הקטנים". 

את מכתבה לשרי הממשלה מסיימת יחימוביץ' במילים: "אני קוראת לכם, חברי ממשלה נכבדים, לגלות אומץ לב, אחריות מיניסטריאלית, רצינות וחשיבה עצמאית, ולהצביע נגד ערימת הגזירות, הקיצוצים והדיכוי הכלכלי הבאים לידי בטוי בתוכנית שהביא לפניכם שר האוצר. אנא, אל תקבלו את התוכנית כאילו היא זו ואין בלתה. ההיפך הוא הנכון. אנא אל תקבלו החלטות פזיזות שאינכם מכירים לעומקן, ואשר נזקן לאזרחי מדינת ישראל, לכלכלתה ולגורלה – קשה מנשוא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן