Skip to content

לפיד: רוצה להיות ראש ממשלה "אבל לא ממהר"

בראיון לניו יורק טיימס המתפרסם היום אומר עוד לפיד כי ישראל אינה צריכה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כדי להכנס למו"מ עם הפלסטינים וכי ירושלים לא תהיה חלק מבירתם של הפלסטינים. "לא הגענו הנה ללא סיבה. ירושלים אינה מקום, ירושלים היא רעיון. היא הבירה של מדינת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, יאיר לפיד, אינו מוותר על המטרה שסימן לעצמו, להיות ראש ממשלה – אבל הוא אינו ממהר. כך מודה לפיד עצמו, בראיון המתפרסם היום בניו יורק טיימס.

בראיון בניו יורק טיימס – שהוא הראשון בעיתונות הבינלאומית מאז נכנס לפיד לתפקידו – מוזכרת הנפילה הגדולה בפופולאריות שלו, בעקבות הגזירות שלו כשר אוצר. גם לפיד עצמו מודה בראיון כי "הולכים לחבוט בי עכשיו", אבל טוען כי "בעוד שנה וחצי מעכשיו אני ארוויח מזה" ומאשר כי הוא חותר להיות ראש הממשלה – "אבל אני לא ממהר". על המעבר מתפקיד המגיש בטלוויזיה לתיק האוצר, אמר לפיד:  "זה כואב. היו לי פעם הרבה דעות, עד שהתוודעתי לעובדות". 

"פינוי התנחלויות - צעד שובר לב". יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)
"פינוי התנחלויות - צעד שובר לב". יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)

בראיון מאמץ לפיד את עמדתו של ראש הממשלה נתניהו, כי ישראל אינה צריכה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כדי להכנס למו"מ עם הפלסטינים. הוא מתנגד גם להפסקת התמריצים להתנחלויות ולפגיעה בגידול הטבעי. "ישראל לא צריכה לשנות את מדיניותה בהתנחלויות כדי לחדש את המשא ומתן", אמר לפיד. עם זאת, יהיה צורך, לדבריו, לפנות את ההתנחלויות המבודדות במסגרת הסכם עתידי ובמסגרת זו יפונו עשרות אלפי יהודים – צעד שיהיה מבחינתו "שובר לב". לדבריו, אין לעסוק בסוגיה הזו כעת אלא להתמקד, בראש ובראשונה, בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים ולדחות את העיסוק בגבולות הקבע לשלוש-ארבע שנים.

השר לפיד מדגיש עוד כי ירושלים לא תהיה חלק מבירתם של הפלסטינים במדינה עתידית וכי חלקים גדולים ממזרח ירושלים יצטרכו להישאר בידי ישראל. "לא הגענו הנה ללא סיבה. ירושלים אינה מקום, ירושלים היא רעיון. היא הבירה של מדינת ישראל".

לפיד מתח ביקורת קשה על יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן: "הוא אחד מהאבות המייסדים של התפיסה של הפלסטינים כקורבן. אני מקווה שג'ון קרי יצליח להניע את התהליך, אבל לא בטוח שהפלסטינים מעוניינים בהקמת מדינה משלהם". לדבריו, "הישראלים רוצים שלום וביטחון, והפלסטינים רוצים שלום וצדק. אלה שני דברים שונים וזה הפער שעלינו לגשר עליו. יותר ויותר אנשים אומרים לעצמם 'זה לא יקרה, צריך רק לנהל את הסכסוך ונראה מה יהיה', זה לא רעיון טוב בעיניי. מה שאני אומר שאנחנו צריכים לעשות משהו, ואני מתחייב להיות פעיל בנושא הזה". על מידת מחויבותו של ראש הממשלה לתהליך השלום עם הפלסטינים, אומר לפיד כי נתניהו "נחוש יותר ומוכן יותר" לשלום עם הפלסטינים "ממה שאנשים חושבים".

בניגוד להרחבה שבה שוחח עם הניו יורק טיימס על תהליך השלום עם הפלסטינים, לפיד נמנע מלהתייחס לנושאי איראן וסוריה.

ח"כ עומר בר לב (עבודה): "לפיד שלף את השפן שהיה חבוי עמוק בתוך החליפה השחורה והשאיר את לבני בודדה בשדה הקרב. אחרי שהבטיח לבוחריו שיפעל למען תהליך השלום, הוא מתגלה כשמרן-ימני, בדיוק כמו הרוב המוחלט של חברי הממשלה הנוכחית שמורכבת ממפלגות שחרטו על דגלן את המשך הקיפאון. בין הבית היהודי, ישראלי ביתנו, קיצוניי הליכוד ועכשיו מסתבר גם לפיד, נותרה ציפי לבני כעלה תאנה להמשיך ולמסמס את מה שפעם קראנו לו תהליך והיום הפך לקיפאון מוחלט. אם לפיד חושב שעיסוואיה, שועפט ובית חנינא צריכות להיות חלק מהמדינה היהודית ושהפסקת הבנייה בהתנחלויות היא אינטרס אמריקאי, אירופאי או קטארי, כנראה ששר האוצר שלנו מחובר יותר למתנחלים מלמציאות. לצערי, כנראה שאין עתיד לתהליך המדיני בממשלה הזו".

ח"כ מרב מיכאלי (עבודה): "לפיד מוכיח שוב שהוא פשוט עובד אצל נתניהו. והפעם לא רק נגד העובדות והעובדים, אלא גם נגד השלום, בניגוד גמור להבטחותיו לפני הבחירות. אז או שלפני הבחירות ממש לא היה לו מושג משום דבר, או שהוא חושב שהישראלים/ות לא קוראות אנגלית או שהוא פשוט שיקר בהבטחותיו. לא בטוחה איזו אופציה גרועה יותר. הגיע הזמן שלפיד יפגין נגד עצמו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן