Skip to content

ה"רחפן" וה"זאטוט" הוצגו בפני הנשיא פרס, בסיור שערך ברפא"ל

פרס למדעני רפא"ל: "עלינו לבדוק באיזה תחום ובאיזה נושא רובוט יכול להחליף חייל. במדע ובטכנולוגיות כל הקודם זוכה. למקדימים בטכנולוגיות ובפיתוח אמל"ח ישנו יתרון זמני אשר מנצח מלחמה ומציל חיי אדם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל נדרשת לצבא חדש הבנוי על רובוטיקה, מזעור וננו טכנולוגיה, לנוכח האתגרים הביטחוניים". כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס בסיור שערך ברפא"ל. בפני הנשיא הוצגו פיתוחים חדשים ובהם אמצעי לחימה מיניאטורי חדיש מסוג "רחפן", רובוט קטן למטרות תצפית, וטיל נ"ט טקטי מדויק ומיניאטורי המכונה "זאטוט".

 מנכ"ל רפא"ל ידידיה יערי, נשיא המדינה, יו"ר רפאל אילן בירן ומפתח צעיר שמציג לנשיא את ה"רחפן". (צילום: דוברות רפא"ל)
מנכ"ל רפא"ל ידידיה יערי, נשיא המדינה, יו"ר רפאל אילן בירן ומפתח צעיר שמציג לנשיא את ה"רחפן". (צילום: דוברות רפא"ל)

 בפתח הפגישה עם הנהלת רפאל הדגיש הנשיא כי מגוון האיומים המופנים כלפי מדינת ישראל וריבוי הגבולות מצריכים שינוי לצבא חדש, חסכוני הנשען על טכנולוגיות מינאטוריות חדישות ואמר: "מדינת ישראל ניצבת היום בפני אתגרים ביטחוניים לא פשוטים אך שניתן לעמוד בהם בהצלחה אם נהיה צעד אחד קדימה כמו שתמיד ידענו להיות. מגוון האיומים מול אויבינו מרחוק ומקרוב, רוחב והיקף הגבולות שהם בגדר זירות שונות ונבדלות אחת משכנתה מחייבים אותנו לפיתוחים חדישים ויצירתיים של מערכות הגנה והתקפה חדשניות הנשענות רובן על מזעור, רובוטיקה וננו טכנולוגיה".

 מנכ"ל רפאל האלוף (מיל.) ידידיה יערי כינס לרגל הביקור המיוחד את פורום המפתחים הצעירים של רפאל אשר כולל כ-30 מדענים  כדי שישמעו מפי הנשיא כיצד צריכים להראות הפיתוחים העתידים ואמר: "כבוד הנשיא, אנו שמחים לקבל אותך ברפאל. נמצאת אתנו שדרת המפתחים הצעירים של רפאל אשר תפקידם הוא לחשוב ולפתח. אני חושב שזהו הפורום הנכון לשמוע את חזונך על צבא חכם, וזהו הפורום אשר מיישם בפועל ומפתח את הטכנולוגיות". 

הנשיא פרס בפני המפתחים את חזונו בנוגע לדמותו של צבא עתידי חכם במדינת ישראל ואמר: "יש כמה ענפי מדע שצריך לעשות להם אפליקציה צבאית מידית – עלינו לבדוק באיזה תחום ובאיזה נושא רובוט יכול להחליף חייל. במדע ובטכנולוגיות כל הקודם זוכה. למקדימים בטכנולוגיות ובפיתוח אמל"ח ישנו יתרון זמני אשר מנצח מלחמה ומציל חיי אדם. אתם האחראיים להיות צעד אחד קדימה".

הנשיא הדגיש את חשיבות שילוב טכנולוגיות ננו ורובוטיקה בכלי הלחימה החדשים ואמר: "המשיכו לחשוב מחוץ לקופסה, ומצאו את מקומם של הרובוטים בצבא החכם. לדוגמא בטנק, שהינו כלי הגנה כבד המגן על 4 חיילים. המהפכה תהיה כשבטנק ישהו 4 רובוטים קטנים ויעילים, והחייל בעל הניסיון ינהג אותם מרחוק. התחרות בין הצבאות היא מי שיגיע לננו ולמזעור מהר יותר הוא שיחסוך מקום, חיילים וכסף". 

לאחר הסקירה הציגו המדענים לנשיא את הפיתוחים האחרונים של אמל"ח מיניאטורי חדיש מסוג "רחפן", רובוט קטן למטרות תצפית, ושל טיל נ"ט טקטי מדויק ומיניאטורי, "זאטוט", המשמש כנשק אישי בשדה הקרב. י', מפתח צעיר ברפאל אמר: "כבוד הנשיא, אנו פועלים ומפתחים בהתאם לדבריך. יש לנו פיתוחים רבים בתחום המזעור, והטכנולוגיה היום מאפשרת ללוחם לשאת את הטיל הקטן הזה שאתה רואה לפניך ולהילחם בצורה חכמה יותר וזהירה".

 לאחר מכן, המשיך הנשיא לסיור בפס ייצור הטילים של רפאל, ותצוגת מערכות במהלכה סקר גם את כיפת ברזל ושרביט קסמים ואמר: "מה שראינו זה אוצר הטבע החשוב ביותר שיש למדינת ישראל, מפתחים כאן אמצעי לחימה לשימוש ביטחוני אך מיישמים את הטכנולוגיה כולה. יש כאן מפתחים ומדענים יוצאים מגדר הרגיל שהישגיהם מוכחים. אתם נוהגים בביטחון כפי שצריך לעשות – להיות מעודכנים היום עם פתרונות ולהיות מוכנים למחר. בשני הממדים צריך להשקיע הרבה ידע, רצון העזה ודמיון ויש כאן אנשים אשר עונים על כל התכונות האלו וזה מה שנותן לישראל את בטחונה של המדינה ואת עתידה וקיומה".

יו"ר רפאל, האלוף (מיל.) אילן בירן אמר בסיום הביקור:  "יש פה את מיטב המדענים והמהנדסים וביניהם הדור הצעיר והנפלא שמתפתח עם מסירות אין קץ ועם לכידות ייחודית של שותפות של המהנדסים והמדענים, לייצור מיטב הטילים, המקנים הרתעה למדינת ישראל ואני רוצה להאמין שהרתעה חזקה תמנע מלחמות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן