Skip to content

"אתה הפרטנר שלנו ואנחנו הפרטנרים שלך", אמר פרס לאבו מאזן

"אני כאן כדי להביע את תקוותו ושאיפתו של העם הישראלי לסיום הסכסוך ולתחילתו של עידן חדש. אני מקווה שהפורום הזה יצליח להשמיע קול המנוגד לסקפטיות. אני מתפלל שהוא יצליח להביא למחר בהיר יותר, שבזכותו יגדלו פירות החופש, המדע והקידמה", אמר פרס בנאומו, בכנס הכלכלי הבינלאומי בירדן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אבו מאזן, אתה הפרטנר שלנו, ואנחנו הפרטנרים שלך. אתה שותף כמונו למאמץ לשלום. אנחנו צריכים ויכולים לפרוץ את הדרך. לא נאפשר למכשולים לגבור עלינו".

כך פנה הערב נשיא המדינה, שמעון פרס, אל יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן – בנאומו בכנס הכלכלי העולמי בצד הירדני של ים המלח. "אתה חולק את תקוותינו ומאמצינו לשלום ואנחנו חולקים את שלך. אנחנו יכולים וצריכים לבצע את פריצת הדרך.  אסור לנו לתת למכשולים לגבור עלינו. ההיסטוריה לא תשפוט אותנו על תהליך המשא ומתן אלא על תוצאותיו. המכשולים של היום יחווירו אל מול אורו של השלום".

בניגוד לציפיות שנבנו בגלל הפרסום הבוקר ב"מעריב", – צמד המילים "גבולות 67" לא יצא מפיו נשיא המדינה. אבל בניגוד מוחלט לדבריו של השר יאיר לפיד, לניו יורק טיימס, רק בשבוע שעבר – הודיע הנשיא פרס מעל הבימה הבינלאומית הזו, כי אבו מאזן הוא הפרטנר היחיד לשיחות שלום עם הפלסטינים – ואין בלתו.

לחיצת יד משולשת. הנשיא פרס, אבו מאזן וג'ון קרי (Copyright-by-World-Economic-Forum-Benedikt-von-Loebell)
לחיצת יד משולשת. הנשיא פרס, אבו מאזן וג'ון קרי (Copyright-by-World-Economic-Forum-Benedikt-von-Loebell)

הנשיא פרס שיבח במילים חמות את "היוזמה הערבית" – שרק לאחרונה הכריזו נציגיה כי הם מוכנים לחילופי שטחים ובתיקוני גבול מזעריים לאורך קווי גבולות 67. "היוזמה מחליפה את אסטרטגיית המלחמה בחוכמת השלום", אמר פרס. "עלינו לנטוש את הסקפטיות ואת הטענה שהמלחמה היא בלתי נמנעת. היא כן נמנעת. השלום הוא בלתי נמנע. הצדדים כבר הגיעו להסכמה עקרונית, על פתרון שתי המדינות, וכעת נותר רק להשלים את התהליך".

פרס פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולאבו מאזן, להגיד כן לעתיד השלום. "על המנהיגים להתגבר על הקשיים והסכנות, ולהוביל את העמים לעתיד טוב יותר", אמר הנשיא.

"אני כאן כדי להביע את תקוותו ושאיפתו של העם הישראלי לסיום הסכסוך ולתחילתו של עידן חדש. אני מקווה שהפורום הזה יצליח להשמיע קול המנוגד לסקפטיות. אני מתפלל שהוא יצליח להביא למחר בהיר יותר, שבזכותו יגדלו פירות החופש, המדע והקידמה. בואו נשים בצד את החשדנות ואת היריבות ונפתח צוהר לעתיד של הרמוניה", אמר הנשיא לנוכחים.

לקראת סיום דבריו סטה הנשיא פרס מן הנאום הכתוב ופנה ישירות לאבו מאזן, שנאומו היה רצוף טענות רבות נגד הצד הישראלי. "לא רציתי לענות לכל הנקודות שהעלית", אמר הנשיא. "אם כל צד יעלה את הטיעונים שלו – לא נתקדם. אתה תופתע לדעת כמה אפשר להשיג בשיחות פתוחות, ישירות ומאורגנות. בוא נעשה זאת! עם אנשים סקפטיים לא ניתן לעשות שלום".

הנשיא פרס ואבו מאזן בפגישתם אחרי הנאומים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא פרס ואבו מאזן בפגישתם אחרי הנאומים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בשולי נאומו התייחס הנשיא פרס גם לנושא האיראני, והבהיר כי העם האיראני אינו האויב של ישראל. "זוהי מדיניות המשטר האיראני שמאיימת על כולנו. האזור שלנו, והעולם כולו, לא יכול לקבל את שאיפות ההשתלטות של משטר אלים שכזה. הקהילה הבינלאומית לא יכולה לקבל את האיומים בשימוש בנשק כנורמה".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן – שדיבר לפני הנשיא פרס – תקף את ישראל בנאומו והבהיר: "העם הפלסטיני לא יקבל הסכם זמני, או מדינה בגבולות זמניים. זה לא יסיים את הסכסוך. אנחנו רוצים לסיים את הסכסוך. הפתרון הזה לא יסיים את הסכסוך אלא רק יסבך אותו ונחזור לאלימות שאנחנו לא רוצים".

אבו מאזן קרא בנאומו לישראל "לסגת מהשטחים בתמורה להכרה". הוא תקף את ישראל, בעיקר על רקע המשך ההתנחלויות, ייהוד ירושלים, החרמת קרקעות והמעצרים – והזהיר כי כל אלו יביאו לסגירת חלון ההזדמנויות לשלום ואמר כי הצעירים הפלסטיניים מאבדים את אמונם ברעיון שתי המדינות, בשל ההתרחשויות בשטח. "אני מזהיר מייאוש", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית.

"הפלסטינים להוטים לשלום,  לאחר 65 שנים של מאבק", אמר אבו מאזן. הוא הכחיש את הטענות בדבר הסתה נגד ישראל בספרי הלימוד הפלסטיניים וקרא להחזיר לעבודה את הוועדה המשולשת של ארצות הברית, ישראל והפלסטינים – שפעלה בעבר כדי למנוע את כל סוגי ההסתה."אנחנו לא מלמדים שנאה, ולא מטיפים להסתה נגד אף דת. אנחנו עובדים על הפצת תרבות של שלום בקרב ילדינו", אמר.

אבו-מאזן קרא לישראלים להכיר את עיקרי היוזמה הערבית לשלום הטומנת בחובה, כלשונו, הזדמנות פז ואינטרסים ברורים של שני הצדדים. עוד אמר אבו-מאזן כי סוגיית הפליטים, סוגיית שחרור האסירים, והכרזה על ירושלים כבירתן של שתי מדינות, הינן סוגיות חשובות עליהן יש לדון סביב שולחן המשא ומתן.

יו"ר הרשות הפלסטינית הדגיש במיוחד את נושא האסירים. "מדוע האסירים שלנו לא שוחררו? שחררתם יותר מאלף אסירים עבור גלעד שליט. אתם רוצים שנחטוף חיילים? זה לא התרבות שלנו. ב-2012 היו כמה מאות חיילים שנכנסו בטעות לכפרים וערים פלסטיניות. בתוך עשר דקות הם הוחזרו למשפחותיהם. לא נחטוף אף אחד, זה אמצעי שאנחנו דוחים".

הפגישה עם עבדאללה מלך ירדן: הסכמה על שתי מדינות (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הפגישה עם עבדאללה מלך ירדן: הסכמה על שתי מדינות (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

אבו מאזן הציג בנאומו את מסמך היוזמה הערבית והקריא את הסעיף שאומר כי אם ישראל תיסוג מהשטחים הפלסטיניים והערביים, כל המדינות הערביות והאסלאמיות ינרמלו את כל היחסים עם עמה ויכירו בה. לדבריו, "איך אפשר להחמיץ הזדמנות כזאת?". הוא הגדיר את היוזמה הזאת כיקרה ביותר והדגיש כי היוזמה הערבית היא הדרך: "תיסוגו מהשטחים ותקבלו הכרה".

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, עלה לבמה והודה לנשיא פרס ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, ואמר להם בבדיחות הדעת: "יש לי פה הסכם כתוב אם שניכם מעוניינים לעלות רגע לבמה ולחתום עליו".

כבר עם הגעתו לירדן הבוקר פתח פרס בהצהרות השלום שלו. "זהו הזמן לשלום – זוהי רצון הכלל וזוהי האופציה הברורה". אמר נשיא המדינה שמעון פרס, אשר  פתח את ביקורו המדיני בירדן בהצהרה בפני מאות אנשי התקשורת מכל העולם אשר הגיעו לכנס הכלכלי העולמי.

ה"מצור" התקשורתי על פרס, עם הגיעו למליאת הכנס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ה"מצור" התקשורתי על פרס, עם הגיעו למליאת הכנס (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הנשיא פרס הגיע הבוקר לירדן לכנס הכלכלי העולמי בהשתתפות מאות מנהיגים מהעולם הערבי ומרחבי העולם. מיד עם הגעתו למליאה, נתן הנשיא הצהרה למאות אנשי התקשורת מכל העולם. הנשיא פתח את הצהרתו בפני כלי תקשורת רבים מהעולם הערבי וסוכנויות בעולם ואמר: "זהו הזמן לשלום – זוהי רצון הכלל וזוהי האופציה הברורה. ישנה הזדמנות לאחר מינויו של מזכיר המדינה ג'ון קרי, עשייתו עד כה ותמיכת הכלל בשלום- ולכן אסור לנו להיות ציניים. הגיעה השעה. אל לנו לפספס את ההזדמנות החשובה לקידום תהליך השלום ולהחליפה באכזבה לשני הצדדים. עלינו להתגבר על הספקות והספקנות ולהאמין כי לפנינו הזדמנות ממשית- הזדמנות לשלום.

"ישנו סוף מוסכם לסכסוך". הנשיא פרס בהגיעו לצד הירדני של ים המלח (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"ישנו סוף מוסכם לסכסוך". הנשיא פרס בהגיעו לצד הירדני של ים המלח (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

"ישנו סוף מוסכם לסכסוך והוא שתי מדינות לשני עמים אשר חיות זו לצד זו בשלום ובצדק", אמר פרס. "אני מאמין ויודע כי ניתן להתגבר על הפערים בין הצדדים תוך זמן קצר. זהו הרצון והצורך של כל הצדדים. שאיפתנו היא  לא לבזבז זמן ולחזור למשא ומתן בהקדם האפשרי כדי להשלים תהליך שלום מלא עם הפלסטינים המבוסס על שתי מדינות לשני עמים- חיות זו לצד זו בשלום, שכנות ושיתוף פעולה כלכלי- לטובת הדורות הבאים".

מאוחר יותר היום התקיימה מליאת הסיכום המרכזית תחת הכותרת "יציאה מהקיפאון" (Breaking the Impasse), במסגרתה יישאו נאומים מדיניים מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, נשיא המדינה שמעון פרס, ויחתום את המליאה עבדאללה מלך ירדן. הנשיא צפוי להתייחס בנאומו  לסוגיות מדיניות בוערות העומדות על סדר היום של המזרח-התיכון ובראשן חשיבות החזרה לשולחן המשא-ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, וידגיש כי ישראל מושיטה יד לשלום לכל שכנותיה במזרח-התיכון.

בשולי כנס הפורום הכלכלי העולמי בים המלח נשיא המדינה שמעון פרס, קיים היום פגישת עבודה עם המלך עבדאללה השני. שני המנהיגים הדגישו כי פתרון שתי מדינות הינו הפתרון הישים היחיד לסיום הסכסוך, להשגת שלום בין הפלשתינים וישראל ולהגביר את הביטחון והיציבות באזור. שני המנהיגים דנו בדרכים לחידוש משא ומתן לשלום באזור, ובדרכים להתגבר על המכשולים עימם מתמודד תהליך השלום.

"פתרון שתי מדינות הינו הפתרון הישים היחיד לסיום הסכסוך" (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
"פתרון שתי מדינות הינו הפתרון הישים היחיד לסיום הסכסוך". הנשיא פרס ומלך ירדן, עבדאללה השני. (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

המלך עבדאללה הדגיש את חשיבות יוזמת השלום הערבית כדי ליישם שלום סופי והוגן באזור. הנשיא פרס הדגיש כי זהו הזמן לקידום השלום, אשר יסייע לבנות עתיד טוב יותר לדורות הבאים, והודה למלך על מאמציו לקידום השלום בין ישראל לפלשתינים. שני המנהיגים שיבחו את מאמצי ארצות הברית, בהובלת מזכיר המדינה ג'ון קרי, לחידוש תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים.

דבריו של פרס – עוד לפני שנשא את נאומו הרשמי בכנס – כבר עוררו התנגדות בממשלה. זאת, למרות שטרם יציאתו, ביום שישי, נפגש עם נתניהו ודן אתו על הביקור בירדן. השר יובל שטייניץ אמר בתגובה: "לא ידעתי שפרס הפך להיות דובר הממשלה. החלטות נקבעות בממשלה וכל הצהרה כזו, איך אומר במילים עדינות, לא מועילה לישראל".

גם שר התיירות, עוזי לנדאו, הגיב: "אינני רוצה להתייחס להצעות של אישיות פוליטית כזו או אחרת. שר החוץ המיתולוגי אבא אבן אמר פעם שגבולות 67' הם גבולות אושוויץ. איזו מדינה רוצה להגיע לגבולות שהיא לא מסוגלת להגן על עצמה? אם הרשות הפלסטינית, שכבר חתמנו איתה על הסכם, התפרקה כבר, מי רוצה לחתום על הסכם עם מדינה שיכולת קיומה מוטל בספק גדול? שלא נשכח מה קיבלנו בנסיגה בעזה.  קיבלנו חמאס וטרור תחילה. אנו צריכים להיות ריאליים".

השר אורי אריאל מ"הבית היהודי" אומר כי לדבריו של הנשיא פרס אין שום קשר למציאות ביהודה ושומרון – זאת משום שבהתיישבות גרים כ-400,000 יהודים ובשכונות בירושלים יש עוד כ-300,000. בתכנית "בחצי היום" ברשת ב' אמר השר אריאל לאסתי פרז כי הנשיא יכול לבטא את דעתו. "לכל אחד מותר לחלום ולומר את מה שהוא חושב". אריאל הוסיף כי היהודים מתפללים לשלום 3 פעמים ביום וימשיכו לעשות כן, אך בעולם המעשה כאשר אולמרט רצה לתת לפלסטינים את הכול, אבו מאזן ברח ממנו.

לעומתם, מנגד, זכה פרס לגיבוי מהשר עמיר פרץ. "אני מאוד מקווה שנשיא מדינת ישראל, שבוודאי מגיע לוועידה בהסכמות עם ראש הממשלה, אכן יצהיר הצהרות ויאמר דברים, שאכן יתנו סטארטר מחודש", אמר פרץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן