Skip to content

ליברמן: "האיראנים רצים בקצב מטורף לעבר פצצת אטום"

בדיון בוועדת החוץ והביטחון התריע ליברמן כי איראן מתקדמת בקצב מטורף לעבר פצצת אטום. ח"כ ריבלין קבל על אוזלת ידם של חיילי צה"ל מול זורקי אבנים, אך הרמטכ"ל, בני גנץ, הודיע: "לא נשנה את הוראות הפתיחה באש. אנחנו מגבים את ניצן אלון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אביגדור ליברמן, מזהיר מפני "חציית כל הקווים" על ידי הציר הרדיקלי – בעוד המערב מסתפק בתגובות רפות. ליברמן – שאירח בוועדה את הרמטכ"ל בני גנץ, לדיון שהתמקד בין השאר בדרישות התקציביות של צה"ל – אמר עוד בפתח הדיון בוועדה: "אני יודע שהתשובה הפשוטה היא עוד תקציבים, אבל אני חושב שצריך עוד כושר החלטה, החלטיות ונחישות".

"התקציב הוא התשובה הפשוטה. צריך עוד כושר החלטה, החלטיות ונחישות". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
"התקציב הוא התשובה הפשוטה. צריך עוד כושר החלטה, החלטיות ונחישות". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

"על מה שקורה באיראן, אף אחד כבר לא שואל", אמר ליברמן. "אין ספק שהם רצים בקצב מטורף לעבר פצצת אטום – ואני מקווה שאנחנו נדע לקבל החלטות נכונות. גם מה שקרה בצפון קוריאה הוא ללא ספק חצייה של כל הקווים האדומים".

בעניין סוריה אמר ליברמן: "אין היום שאלה האם היה שימוש בנשק כימי על ידי כוחות אסד. טבח של 90 אלף איש לא זכה למענה מצד הקהילייה הבין-לאומית. התשובה שקיבלנו היא שיפנו את משקיפי האו"ם. כשאני מסתכל על מה שקורה מצד חיזבאללה וחמאס, כשהמצב הוא שכל ארגון טרור יכול לפגוע בכל נקודה ישראל – גם זו חציית קווים".

הרמטכ"ל אמר בדיון כי על צה"ל ומערכת הביטחון להתמודד עם שני היבטים בו בזמן: הראשון היא הפעלת הכוח המבצעי בזירות השונות, נוכח האירועים שמתרחשים שם, וההיבט השני הוא בניית הכוח לטווח ארוך נוכח המגבלות והקיצוצים בתקציב הביטחון.

בדיון בוועדה אמר יו"ר הוועדה, אביגדור ליברמן, כי הוא מקבל את הרושם, מתוך שיחות שהוא מקיים עם גורמים שונים בשטח, שרוח המפקד היא שבכל פעם שjחיילי צה"ל מגיעים לעימות עם פלסטינים ביהודה ושומרון, מוטב לברוח. "אף אחד מהחיילים לא רוצה למצוא את עצמו תחת חקירת מצ"ח. זו אומנם תחושה כבדה אך זו המציאות בשטח. הבעיה היא לא הוראות הפתיחה באש אלא ההוראות שמגיעות לחיילים".

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) קבל על כך כי בחודשים האחרונים מוצגים חיילי צה"ל כחסרי אונים מול מתפרעים פלסטינים ביהודה ושומרון. "העולם כולו ואזרחי ישראל נחשפים לתמונות שבהן חיילי צה"ל עומדים חסרי אונים מול התפרעויות והתקפות מצד מפירי סדר פלסטינים, ועל צה"ל לתת בידיהם כלים להתמודד עם מצבים אלו", אמר ריבלין. "המראות של חיילי צה"ל מותקפים ונסוגים מול מתפרעים מחייבים את צה"ל בחשיבה מחודשת של ההנחיות הניתנות לחיילים בשטח. המצב הנוכחי איננו יכול להימשך. חוששני שהדבר לא תורם ליצירת רגיעה, אלא להפך". לעומתו קבלה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, על הקמפיין המתוזמן המתנהל, כלשונה, לשינוי הוראות הפתיחה באש.

בתשובה אמר הרמטכ"ל: "יש לחץ של חברי כנסת לשנות הוראות פתיחה באש. אם נתיר את הרסן תהיה הסלמה ונאבד את השליטה". לדבריו, "יש לשפר את התדריכים לחיילים בשטח, אך על פי ההוראות הקיימות מבלי לשנות אותן". הרמטכ"ל הוסיף: "להבנתי אין מישהו בכנסת שהיה רוצה להביא לכך, שכתוצאה משינוי הוראות הפתיחה באש יהיו הרבה מאוד הרוגים. זה לא נכון, לא רק בהיבט המוסרי. זה גם עלול להוביל להסלמה של השטח". על הטענות המופנות מצד הימין, נגד אלוף פיקוד המרכז, הבהיר הרמטכ"ל: "אנחנו מגבים את ניצן אלון". הרמטכ"ל הדגיש: "אני לא אוהב את השלטים בתחנות האוטובוס בגנותו של ניצן. אני מצפה שתהיה קריאה מנהיגותית מתוך הכנסת שתגנה את ההתקפות נגדו". 

בהקשר למלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה, ציין הרמטכ"ל כי משטר אסאד ממשיך להיות מאותגר באופן הולך וגובר. ישנן עליות וירידות ביכולת המשילות שלו ובאזורים מסוימים היכולת הזו הופכת להיות מוגבלת מאוד. בשטח אין התקדמות של ממש עבור כל אחד מהצדדים. בנושא האתגרים הניצבים לפתחה של ישראל נוכח החשש מהעברת אמל"ח מתקדם מסוריה לחיזבאללה, אמר הרמטכ"ל כי לצד המסרים שהועברו הנטייה היא לצנן את האווירה.

עוד הוסיף הרמטכ"ל בהקשר הצפוני כי ברמת הגולן מתפתחת מגמה של חוסר יציבות כאשר מורגשת עליה במספר אירועי הפח"ע. למול זאת מפתח צה"ל יכולות ותפיסות הפעלה שונות כולל בפן ההגנתי ובמקרה הצורך גם פעלנו באש. אין לנו רצון להיכנס למהלך של לחימה בסוריה ובמקרה של זיהוי ירי מתמשך או מסכן אנחנו פועלים כדי להסיר את הסיכון. זה בסמכות השטח.

נציג אמ"ן בדיון הדגיש בנושא מלחמת האזרחים בסוריה כי משטר אסאד נוהג להפעיל במהלך הלחימה טילים ארוכי טווח במקביל לשימוש בנשק כימי – גם אם מדובר ברמה הטקטית. אין היום סימני שאלה בנושא השימוש בנשק הכימי. נציג אמ"ן הדגיש בנושא זה כי אין כאן מצב של העדר שליטה במאגרים הכימיים או השימוש בהם.

בנושא העזתי ציין הרמטכ"ל שהגזרה שקטה ובכל מקרה האירועים הספורים שהיו לא מעידים על הסלמה. עוד הוסיף הרמטכ"ל בהקשר זה כי נראה כי חמאס פועל באופן משמעותי לריסון הירי. הארגון מורתע מישראל אם כי במקביל ממשיכה מגמת ההתעצמות הצבאית שלו.

 בהמשך לדיווחים בדבר הכוונה להאריך את אורך השירות בני ישיבות ההסדר בחודש נוסף אמר הרמטכ"ל כי הישיבות לאורך שנים תרמו תרומה איכות לביטחון מדינת  ישראל. יחד עם זאת אני מציע שלא להתבלבל  בין דיאלוג מקצועי של צה"ל לבין הדיאלוג הפוליטי. אנחנו הצענו להאריך את אורך השירות של ישיבות ההסדר אך נכבד כל החלטה שתתקבל בדרג המדיני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן