Skip to content

לפיד: בעוד שלוש שנים יתגייסו 70 אחוז מהחרדים

השר יעקב פרי: "בפעם הראשונה מאז קום המדינה, יוצבו גבולות ברורים לתופעת ההשתמטות". בפורום לשוויון בנטל ובעמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון - הגיבו באכזבה לאישור מסקנות ועדת פרי. "זהו, הורדו המסכות ונשארו רק ההבטחות והסיסמאות הריקות מתוכן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אין לאף אחד מאיתנו רצון לכפות עליכם את החילוניות או את הגרסה שלנו לישראליות. מה שקורה באמת זה לא ניסיון לערער את יסודות עולמכם ואין לאף אחד מאיתנו כוונה להרוס את עולם התורה. המדינה הזו הוקמה כדי שאנשים יוכלו להיות יהודים בלי לפחד. מה שקורה באמת הוא שאי אפשר להמשיך לחיות ככה".

כך פנה יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, לציבור החרדי – במסיבת העיתונאים שכינס, לאחר שהושגה ההסכמה בוועדת פרי, לגבי המתווה לגיוס חרדים, שיחליף את חוק טל. השר לפיד הבטיח כי בעוד שלוש שנים, 70 אחוז מהחרדים יתגייסו לצבא.

"תם עידן חוק טל". האם החרדים יתגייסו? (צילום אילוסטרציה: דן בר דוב)
"תם עידן חוק טל". האם החרדים יתגייסו? (צילום אילוסטרציה: דן בר דוב)

לפיד פנה לציבור החרדי ואמר: "אני יודע שאתם מאמינים בכל ליבכם שלימוד התורה מגן על עם ישראל, אך העיקרון של כל ישראל אחים, מגן עלינו לא פחות. אל תסתגרו ואל תתבדלו ואנו נקבל אתכם כמו שאתם, אבל אתם חייבים להפסיק להתייחס אלינו כאל גויים".

"אני רוצה להגיד לכל צעיר חרדי במדינת ישראל: אם סוריה מתפוררת ואלפי מחבלים של אל-קאעידה מסתובבים ליד הגבול הצפוני שלכם, זה קורה גם לכם", אמר לפיד. "אם איראן מפתחת פצצה גרעינית זה קורה גם לכם. המחבלים לא מפרידים בינינו. הם לא חושבים שאתם יותר או פחות יהודים מאיתנו. אנחנו זקוקים לכם עם נשק ביד.

"הסדר תורתו אומנותו כלל ב-48 400 איש", אמר לפיד. "היום אי אפשר להמשיך כך. ציבור כל כך גדול לא יכול לעמוד מהצד ולומר שזו לא בעיה שלו. כולם מעמידים פנים שזה לא מתרחש. זה כן מתרחש מחוץ לחלון שלכם, בדיוק כמו שהמשבר הכלכלי מתרחש מחוץ לחלון שלכם והגיע הזמן להפסיק להעמיד פנים".

לפיד, שפנה לציבור החרדי כ"אחי החרדים", ביקש לשכנעם גם במחויבות המדינה כלפיהם: "החוק ייתן לכם הזדמנות להסיר את מחיצת העוינות. החוק ייתן לכם הזדמנות לשפר את מצבכם הכלכלי ולחיות בכבוד ולהפסיק לספור שקל לשקל. אנשים לא צריכים ללמוד תורה בארץ היהודים כמו גנבים בלילה. מדינת ישראל מאשרת לראשונה בחוק את לימוד התורה את חלק מאורחות חייה. החוק מחייב לא רק אתכם, הוא מחייב גם אותנו כי המדינה התחייבה לעזור לכם לעבור את התהליך".

השר יעקב פרי אמר במסיבת העיתונאים כי תם עידן "חוק טל"- וחובת הגיוס תחול מעתה גם על החברה החרדית. "החל מאוגוסט הקרוב ייקבעו יעדי גיוס ברורים, כמותיים, המלווים באכיפה – דבר שלא היה קיים עד היום", אמר השר פרי. "בפעם הראשונה מאז קום המדינה, יוצבו גבולות ברורים לתופעת ההשתמטות. עם כניסת החוק לתוקף כל צעיר חרדי המועמד לגיוס יהיה חייב לפי חוק, להתייצב בבקו"ם ולצורך כך יקים צה"ל מרכזים מיוחדים לקליטת חרדים״.

פרי הדגיש: ״ההישג הדרמטי של הועדה, מקבל משנה תוקף  בזכות ההתעקשות שלנו לא לנסח עוד חוק ערטילאי – הוראת שעה התלושה מחוק שירות הביטחון, ללא שיניים וללא אכיפה. ההתעקשות שלנו לבצע תיקוני חקיקה בתוך חוק שירות הבטחון, כך שאותו חוק יחול על כל אזרחי ישראל- החילוניים והחרדים כאחד".

 לגבי המחלוקת ביממה האחרונה אמר השר פרי: ״בימים האחרונים, היינו עדים לניסיונות לעקר את החוק – וכאן ברצוני להדגיש: חובת הגיוס הינה עמוד התווך של החוק, והיא תחול באופן אוטומטי בעת אי העמידה ביעדים. כל ניסיון למנוע את החלת חובת הגיוס יתקל בהתנגדות בלתי מתפשרת מצידנו.

עיוות היסטורי בן 65 שנה

 ״הרפורמה החדשה קובעת יעדים ברורים  לקהילה החרדית, זאת מתוך רצון כן ואמיתי לשלבם בהדרגה במערך שירות המדינה וכוח העבודה, בעזרת תמריצים חיובים ושליליים. כמו כן, יוגברו אמצעי הפיקוח והבקרה על העמידה ביעדים. במידה ולא תהא עמידה ביעדים-  יחול עליהם חוק שירות הבטחון וחובת השירות עם פטור למכסת 1800 מתמידים.

 ״משמעות אי עמידה ביעדים מצד החברה החרדית תהיה – שמעמד העריק החרדי יהיה בדיוק כמו מעמדו של העריק החילוני – חוק אחד לכולם״.

יו"ר סיעת "יש עתיד", עופר שלח, אמר כי עבודתה של ועדת פרי, נועדה לתקן עיוות היסטורי בן 65 שנה. "אף אחד לא תאר לעצמו שהעיוות יגיע לממדים אליו הגיע. המצב שבו אחד מכל שבעה מתגייסים עכשיו – והמספרים רק הולכים וגדלים-  מקבל פטור משירות, מאיים על עצם קיומו של מודל הגיוס לצה"ל. הקשר הגורדי בין אי נוכחות בשוק התעסוקה לבין אי השירות בצה"ל יוצר מצב שבו ציבור שלם, שלא ברצונו, נשען על כתפיהם של אחרים".

שלח פנה אל ראשי המפלגות החרדיות: "החובה מונחת גם על הפוליטיקאים במשכן זה. אני רוצה לפנות אל הפוליטיקאים החרדים איתם אני יושב יום יום ומנהל שיח במגוון של נושאים. הפוליטיקאים חייבים להבין שמהרגע הזה אם הם רוצים לעזור לאינטרסים של הציבור שלהם, הם חייבים לפתוח שיח שאינו מסתגר, אינו מאיים ובעיקר אינו צעקני. אנחנו רוצים לקיים את השיח הזה. הפוליטיקאים החרדים יודעים שמדובר במשימת הצלה גם לאורח החיים של הציבור עליו הם מופקדים. אם השיח לא יתקיים מי שישלם את המחיר יהיה הציבור שלהם".

לפני מסיבת העיתונאים אישרה ועדת פרי את הסעיף בחוק הקובע שבמידה והחרדים לא יעמדו ביעדים של תקופת הביניים יחול על כולם ( מלבד 1800 מתמידים) חוק שרות בטחון והסנקציות הפליליות הקבועות בחוק. בכך אושרה טיוטת תזכיר החוק ותעבור לוועדת השרים לענייני חקיקה תוך 21 יום.

הגנה על מעמד הנשים המשרתות בצה"ל

עפ״י דרישת השרה לימור לבנת, הוכנס לחוק שירות ביטחון סעיף, המחייב את שר הביטחון להגן על מעמדן וזכויותיהן של הנשים המשרתות בצה״ל. כמו כן, לראשונה, יחויב צה״ל עפ״י החוק, למסור אחת לחצי שנה דין וחשבון ציבורי על מצב מעמד האישה בצבא לוועדת חוץ וביטחון ולוועדה לקידום מעמד האישה.

השרה לבנת מסרה, כי זהו ציון דרך חשוב בהמשך קידומן ושילובן של הנשים בצה״ל ושמירה על זכיותיהן. אני מאמינה, כי יש להמשיך ולפעול לכך שהשירות בצבא יהיה עפ״י תפקיד המשרתות ולא עפ״י מגדר.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר: "העובדה שיש מגזרים שאינם משרתים היא פצע פתוח ומדמם בחברה הישראלית, תופעה בלתי מתקבלת על הדעת שמחובתנו לשנותה. בלתי אפשרי לשנות מציאות של 65 שנים בבת אחת. אנו חייבים בתהליך הדרגתי וסבלני, ללא שיסוי, השנאה ודה-לגיטימציה כלפי המגזרים החרדי והערבי. החלת סנקציות פליליות באופן אוטומטי וללא כל שיקול דעת היא טעות קשה שרק תסיג לאחור את התהליך. אני שמח שדעתי התקבלה והיא תותיר לממשלה ולי כשר ביטחון, או לכל שר ביטחון שיהיה, את היכולת לעצב את אופן הטיפול בפרטים או בגופים סוררים שלא יתגייסו לשירות".

בפורום לשוויון בנטל ובעמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון – הגיבו באכזבה לאישור מסקנות ועדת פרי. "זהו, הורדו המסכות ונשארו רק ההבטחות והסיסמאות הריקות מתוכן – גם  ממשלת נתניהו-לפיד לא תביא לשוויון בנטל, אלא תגלגל  את הנושא לממשלה הבאה, לדורות הבאים  שיאלצו להתמודד עם ההשלכות הגרועות של הועדה אשר תביא לאסון חברתי על ישראל", אומרו בפורום לשוויון בנטל.

"מחר בבוקר 25 אלף חרדים יהיו פטורים מכל סוג  של שירות  ויוכלו להמשיך בשמחה את חייהם כשאף  חרדי לא מחויב באמת להתגייס", אומרים בפורום לשוויון בנטל. "בעוד 4 שנים, כאשר לפיד יבוא עם עוד הבטחות ועוד שלטים ועוד כותרות , ידעו בציבור שהכל מילים מילים – זוהי אכזבה ענקית וכואבת לציבור המשרתים ששוב לא נספר.  רק בג"ץ, אשר פסל את חוק טל יכול להציל את החברה הישראלית מהביזיון שיקרא חוק פרי, שגרוע יותר מחוק טל".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה לאישור מתווה פרי:  "הויכוח בין ועדת פרי לשר יעלון הוא ויכוח בין שני מתווים שאף אחד מהם לא יביא שוויון בנטל. לכן המשבר הפוליטי סביבם היה מהמגוחכים שידעה הפוליטיקה הישראלית ומונע משיקולים פוליטיים וקואליציות עתידיות. מתווה פרי דוחה את הגיוס בארבע שנים ומעניק פטור גורף לכל תלמידי הישיבות הקיימים. זה לא מתווה שוויון בנטל אלא מתווה פטור המוני. ההחלטה לאכוף גיוס תלמידי ישיבות באמצעות מאסר ולא סנקציות כלכליות מעידה על חוסר הבנה מוחלט של הציבור החרדי ושל יכולות מערכת אכיפת החוק בישראל. היא עתידה להכשיל לגמרי את המהלך. יש לקוות שבמהלך החקיקה בכנסת יתעשתו אנשי יש עתיד ויבינו שלא ניתן יהיה לקדם את העקרון הכל כך בסיסי של שוויון בנטל: סנקציות כלכליות מיידיות על משתמטים ויישום הדרגתי שיחל עכשיו של חובת השירות הצבאי/אזרחי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן