Skip to content

נחיתה בשדה תעופה (צבאי) הלא נכון

טייס מטוס צירוס 22 נחת בבסיס חיל האוויר בחצרים במקום בשדה תימן. החוקר הראשי קבע, כי מדובר בטעות טייס שלא הכין את הטיסה כראוי, לא למד את מגבלות מנחת תימן, שאננות, קיבוע מנטאלי וביצוע פעולות אוטומטיות ללא בדיקה וללא הצלבת נתונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום חמישי 16 במאי טס מטוס אזרחי מסוג צירוס 22 מראש פינה לשדה תימן. כאשר היה בנתיב המזרחי הוא קרא בקשר לשדה קדם בבסיס חצרים, עבר לשידור עיוור לנחיתה בשדה תימן ונחת בטעות על מסלול 28 צפון בחצרים, במקום על מסלול 32 בשדה תימן. הטייס עמד על טעותו רק לאחר שנחת, הוא התבקש לפנות את המסלול ולהמתין. במזל, הפעילות האווירית בזמן האירוע הייתה מועטה.

צ'ירוס 22.המטוס שטייסו הנחית אותו בבסיס חיל האוויר חצרים במקום בשדה תימן. ציום: אתר החוקר הראשי
צ'ירוס 22.- המטוס שטייסו הנחית אותו בבסיס חיל האוויר חצרים במקום בשדה תימן (צילום: אתר החוקר הראשי)

חיל האוויר דיווח מיידית לחוקר הראשי, יצחק רז, ואיפשר לטייס לשוחח איתו. על פי בקשת מפקד תורן של הבסיס, הסיר החוקר הראשי את התנגדותו שהטייס יטיס את המטוס לשדה תימן ובלבד שהוא ימתין שם להמשך החקירה.

מסקנות החוקר הראשי

בגמר החקירה קבע החוקר הראשי, כי התקרית היא אישית של הטייס שנגרמה משילוב של כמה גורמים:
• שאננות, קיבוע מנטאלי ופעולות אוטומטיות ללא בדיקה וללא הצלבת נתונים.
• הטייס לא הכין את הטיסה כנדרש, לא למד את מגבלות מנחת תימן ולא את כללי ההצטרפות והנחיתה, כפי שמתבקש מטייס, בעיקר כשמדובר בטייס שלא נחת שם משך תקופה ארוכה.
• לא ניתן לשלול את השפעת מיעוט הטיסות המהותי של הטייס, בשנה האחרונה, יחסית לממוצע בשנים קודמות ומידת בקיאותו בתפעול המכשור המתקדם במטוס וחלוקת הקשב, כגורם רקע שתרם להתרחשות התקרית.
• מטוסים מתקדמים עם מסכי תצוגה גדולים (Glass Cockpit), המראים את מיקום המטוס במרחב בתצורה תלת ממדית, המבוססים על בסיס נתונים מדויק, גורמים לעיתים לשאננות ולביטחון מופרז, לכן, הפעלתם מחייבים ידע והכשרה מתאימים. במקרה זה, למרות שכל הנתונים הוצגו, המשיך הטייס וטס לחצרים במקום לתימן.

ליקויים ברישום נתונים

בזמן החקירה נתקלו החוקרים בקשיים, במשך כמה ימים, לקבל מידע עדכני ונכון באשר לכשירויות, מבחנים ו"רענונים" שביצע הטייס המעורב באירוע בשנים האחרונות. התיק האישי הסרוק שלו ברשות התעופה האזרחית (רת"א) לא היה מעודכן, מידע ממוחשב ברת"א לא היה ובספרים של הטייס חסרו נתונים וחתימות. רק לאחר שבוע מיום האירוע עם שובו מחו"ל של המדריך של הטייס, ניתן היה לקבל את המידע החסר. "תופעה זו, למרות שהוחלט כי תטופל, עדיין רחוקה מלהשביע רצון", קבע החוקר הראשי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן