Skip to content

חוקר מהאונ' העברית מצא את הפתרון נגד הכחדת הדבורים

החוקר, פרופ' אילן סלע, מצא את הפתרון לתופעת היעלמות הדבורים בכל רחבי העולם, הנקראת "הפרעת התמוטטות המושבה" - תופעה בה דבורים פועלות מכוורות או ממושבות של דבורת הדבש נעלמות באופן פתאומי, ומביאות בכך לחיסול המושבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרופ' אילן סלע, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מצא את הפתרון לתופעת היעלמות הדבורים בכל רחבי העולם, הנקראת "הפרעת התמוטטות המושבה" – הגורמת להפסדים שנתיים של כ-35 מיליארד דולר בארצות הברית לבדה. אולם חשיבות המחקר רחבה בהרבה מאשר ההיבט הכלכלי לבדו, שכן לדברים תפקיד מרכזי ביותר בהאבקת סוגי הצמחים השונים בעולם – והכחדת הדבורים עלולה לפגוע פגיעה אנושה גם במגוון הביולוגי בצומח.

על כך זוכה פרופ' סלע בפרס הראשון בפרסי קיי לחדשנות.

דבורה ופרח. פתרון להיעלמות הדבורים. (צילום - ויקיפדיה)
דבורה ופרח. פתרון להיעלמות הדבורים. (צילום - ויקיפדיה)

הפרעת התמוטטות המושבה (באנגלית: Colony Collapse Disorder או בקיצור CCD) היא תופעה בה דבורים פועלות מכוורות או ממושבות של דבורת הדבש נעלמות באופן פתאומי, ומביאות בכך לחיסול המושבה. הפרעה זו אובחנה בתחילה רק במושבות של דבורת הדבש בצפון אמריקה. לאחר מכן נצפתה תופעה דומה גם בפולין, יוון, איטליה, פורטוגל וספרד, ודיווחים מוקדמים על התופעה בהיקף נמוך יותר הגיעו גם משווייץ וגרמניה.

דבורת הדבש. האם תינצל מהכחדה? (צילום: ויקיפדיה)
דבורת הדבש. האם תינצל מהכחדה? (צילום: ויקיפדיה)

הפרויקט החל כאשר פרופ' אילן סלע גילה וירוס חדש בשם IAPV  והכניס את הגנום של ה- IAPV למאגר המידע הציבורי. בעקבות זאת, קבוצת מחקר אמריקאית, העוסקת בחקר חומרים גנטיים, קישרה בין תופעת היעלמות הדבורים לווירוס. צוות משקיעים פנה לפרופ' סלע וביקש ממנו לשמש בתור המדען הראשי של חברה בשם Beeologics – ששמה לה למטרה לרסן מחלות של דבורים ופגיעות אחרות בהם. תוך שלוש שנים פותחה שיטה לריסון וירוס ה- IAPV באמצעות השתקת הביטוי של הגנים הוויראליים, מה שמסייע לצמצום תופעת היעלמות הדבורים.

במקביל, הצליח פרופ' סלע לטפל באיום נוסף על כוורות דבורים הנגרם כתוצאה מפשיטת סוג של עכבישים הנקראים בשם וארואה דסטרוקטור – ואשר גורמים, גם הם, נזקים אדירים לענף.

על שני הפיתוחים נרשמו פטנטים ובשנה שעברה נרכשה חברת Beeologics על ידי התאגיד לביוטכנולוגיה חקלאית מונסטנו ב-120 מיליון דולר, והמוצר remebee יצא לשוק.

סלע הוא פרופסור אמריטוס לווירולוגיה ולביולוגיה מולקולארית במכון למדעי הצמח ולגנטיקה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה' סמית. הוא הצטרף לפקולטה בשנת 1968 ומשמש פרופסור  מן המניין משנת 1981. למרות שרשמית הוא פרש לפני שנים ספורות, הוא עדיין מעורב במחקר וביצע פריצת דרך משמעותית במחקר של וירוסים בצמחים ובדבורים ובהשתקת גנים. הוא שימש בתור מנהל המרכז לביוטכנולוגיה חקלאית ע"ש אוטו ווארבורג , ראש המחלקה לאנטומולוגיה ויו"ר המסלול הבין תחומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטה.

זוכה נוסף בפרס קיי השנה הוא פרופ' אבי דומב מהמכון לחקר תרופות בבית הספר לרוקחות. פרופ' דומב פיתח מערכת סינון מים חדשנית ההופכת מי שתייה מאיכות נמוכה למים בטוחים, בריאים וטעימים. זוכה נוסף בפרס קיי הוא פרופ' אמריטוס ריימונד קמפפר מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה בפקולטה לרפואה שפיתח טכנולוגיה פורצת דרך בתחום הטיפול במחלות דלקתיות. שני הפיתוחים הגיעו לשוק ונמכרים בהצלחה.

פרס קיי לחדשנות מוענק מדי שנה מאז 1994. יצחק קיי, תעשיין בריטי בולט בתעשיית התרופות, ייסד את הפרס על מנת לעודד אנשי סגל וסטודנטים של האוניברסיטה העברית לפתח שיטות רפואיות חדשניות בעלות פוטנציאל מסחרי אשר יתרמו לאוניברסיטה ולחברה. הפרסים יוענק במהלך המושב ה-76 של חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית שייערך בין ה-13 ל-18 ביוני בירושלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן