Skip to content

האם קרב סופה של הלבנת הכספים בבנקים שווייצריים?

ממשלת שווייץ הזהירה שכישלון החקיקה יוביל את התביעה האמריקנית לתבוע בנקים במדינה, אף שבסמכותה להורות ישירות לבנקים למסור מידע כדי להימנע מתביעות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האם ייפתחו הקופות?
האם ייפתחו הקופות?

הפרלמנט בשווייץ דחה הצעת חוק שנועדה להגן על הבנקים מתביעות פליליות בארה"ב בגין סיוע להתחמקות ממסים. החוק, שחברי פרלמנט מהימין ומהשמאל לא הסכימו כלל לדון בו נועד לאפשר לבנקים לעקוף את חוקי הסודיות הבנקאית שבזכותם משמשת שווייץ מקלט מס מזה מאות שנים, ולחשוף את עסקיהם עם אזרחים אמריקניים.

ממשלת שווייץ הזהירה שכישלון החקיקה יוביל את התביעה האמריקנית לתבוע בנקים במדינה, אף שבסמכותה להורות ישירות לבנקים למסור מידע כדי להימנע מתביעות.

הגנת המידע על לקוחות סייעה להפוך את שווייץ למקלט הכספים הגדול בעולם, סך כל הנכסים המוחזקים בה הוא שני טריליון דולרים. הבנקים השוויצריים חוששים שתביעות אמריקניות הן רק קצהו של קרחון, ומדינות רבות נוספות הנואשות לגבות מסים מאזרחיהן יתבעו אותם. חקירות בנוגע להלבנת כספים בשווייץ מתנהלות גם בגרמניה ובצרפת.

כך או כך, הבנקים מבקשים עדיין להגיע עם רשויות המס האמריקניות להסדרים מחוץ לכותלי בית המשפט. לובי הבנקאות השווייצרי הביע את צערו על דחיית החקיקה ודחק בממשלה לעשות ככל האפשר לסייע לבנקים להגיע להסדרים עם מחלקת המשפטים האמריקנית. "אסור לשווייץ להתייחס בקלות ראש לסיכון הכרוך בתביעות נוספות", נאמר בהודעתה של התאחדות הבנקאים השווייצרית.

"האמריקנים ישיגו את המידע המעניין אותם. הם לא יחדלו עד שישיגו אותו", אמר מרטין נביל, ראש לשכת המסחר השווייצרית-אמריקנית. "הדבר [דחיית החקיקה] מכעיס את חברינו האמריקנים. כאשר תפקע סבלנותם, הם יגישו תביעות, אולי רק אחת או שתיים, אבל די יהיה בכך ליצור כאוס".

בראשית שנה זאת הביאה תביעה אמריקנית לסגירת בנק Wegelin & Co, הבנק הפרטי הוותיק בשווייץ. הבנק הודה בסיוע לאמריקנים עשירים לחמוק מתשלום מסים, שילם קנס בסך 58 מיליון דולרים, וסגר את שעריו. הבנק הבא בתור להיחקר על ידי רשויות המס האמריקניות הוא Basler Kantonalbank.

ניסיון הממשלה לזרז את החקיקה בפרלמנט, כדי להיענות לאולטימטום אמריקני, הכעיסו את המחוקקים השוויצרים הידועים בעצמאותם התוקפנית זה מאות שנים.  מחוקקים מהימין התנגדו לחוק שמא יציב תקדים שיעודד מדינות אחרות ללכת בעקבות ארה"ב. המחוקקים מהשמאל דחו אותו מאחר שלדעתם יש לכפות על הבנקים לשלם את המחיר על סיוע להעלמת מס.

הסיפור התחיל בשנת 2009, אז נאלץ הבנק הגדול במדינה UBS לשלם קנס בסך 780 מיליון דולרים ולמסור שמות יותר מ 4,000 לקוחות כדי להימנע מתביעה. רשויות המס האמריקניות לא איחרו להשתמש במידע לרדיפת בנקים אחרים. ממשלת שווייץ מנסה מאז לסיים את הפרשה בהסדר, אך היא מנועה מכך באמצעות חוקי הסודיות של המדינה וסכסוכים בין הבנקים בשאלת מי מהם ישלם בעתיד את הקנסות הכבדים.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן