Skip to content

החרפה נוספת במשרד החוץ: הופסק הטיפול בדיפלומטים הזרים

שגרירת ישראל לשעבר בבודפשט, במכתב לשר האוצר, יאיר לפיד: "הממשלה בה אתה חבר מכרסמת ומחבלת ומקעקעת במשרד החוץ מתוך שיקולים פוליטיים קצרי ראות. ממשרד ממשלתי עם שידרה מקצועית של אנשים בעלי תודעת שליחות, הפכנו לגווייה מהלכת ונגררת מאירוע לאירוע"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החרפה נוספת בעיצומי משרד החוץ: הבוקר הורה ועד עובדי משרד החוץ להפסיק לאלתר כל טיפול בדיפלומטים הזרים בארץ ובחו"ל.

במכתב שנשלח לעובדים, נאמר: "בשל הסחבת שנוקט משרד האוצר בנושא סכסוך העבודה במשרד החוץ ובשל העדר התקדמות בפתרון הנושאים שבסכסוך, אנו מנחים את העובדים, החל מקבלת מברק זה, להפסיק כל טיפול בהיבטים של טקס ופרוטוקול בדיפלומטים זרים בארץ ובחו"ל".

הפגנת עובדי משרד החוץ אתמול מול הכנסת (מעמוד הפייסבוק של מאבק עובדי משרד החוץ)
הפגנת עובדי משרד החוץ אתמול מול הכנסת (מעמוד הפייסבוק של מאבק עובדי משרד החוץ)

במסגרת ההחרפה לא יינתנו אשרות כניסה רשמיות לארץ, דבר שיקשה מאוד על הגעת דיפלומטים לשרת בארץ עד כדי מניעת הגעתם, הפסקת הנפקת תעודות דיפלומט, הפסקת שחרור מכולות ומכוניות מהמכס של דיפלומטיים ושגרירויות. כמו כן לא תינתן אסמכה לשגרירים זרים ונספחים צבאיים המבקשים לשרת בישראל.

בישראל נמצאים כיום כ-6,000 עובדים דיפלומטים זרים ובני משפחותיהם, כאשר הקיץ אמורים להתחלף למעלה מ-1,000 דיפלומטים ומשפחותיהם.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר: "חודשי הקיץ אלה הם החודשים בהם מתבצעת תחלופת הסגל הדיפלומטי המשרת בישראל. מדי שנה כ-20 אחוז מהדיפלומטים מסיימים את שירותם כאן. אנו נוקטים בצעד זה בלית ברירה ובשל העדר שיתוף פעולה מצד משרד האוצר, ומצרים על הפגיעה שנעשית לעמיתנו הדיפלומטים".

הוראת הוועד להפסיק את הטיפול בדיפלומטים הזרים
הוראת הוועד להפסיק את הטיפול בדיפלומטים הזרים

ובתוך כך, יהודית ורנאי-שורר, שהייתה שגרירת ישראל בהונגריה והייתה מיודדת עם יוסף (טומי) לפיד ז"ל, שיגרה היום מכתב לבנו, שר האוצר יאיר לפיד.

"אהבתי מאד את אביך", כותבת השגרירה לשעבר. "עמדה לי גם זכות הפזורה ההונגרית. אמא שלי שתיבדל לחיים ארוכים עדיין מספרת את איימי הכיבוש הנאצי בבודפשט. טומי היה חלק מן המורשת שלי. יחד נסענו למצעד החיים ונשנקנו מול קיר המוות באושוויץ. את נאומו שם בעברית הונגרית וסרבית – אותו שיפצנו יחד כדי לצמצם את ה"מוקשים" – לא אשכח. הוא הבין את החשיבות במשרד חוץ מקצועי ומבוסס. לא היה איש מפרגן ממנו כאשר מוניתי לשגרירה בהונגריה ונפגשתי עמו כדי לקבל עצות וטיפים. הונגריה בשבילו הייתה מוקד של תיעוב מצד אחד והתרפקות על העבר מצד שני – נופים ואוכל. 'אל תספרי לשולמית', היה מזהיר אותי בכל ביקור שלו בהונגריה במהלכו הקדשנו מחשבה רבה לארוחות החגיגיות והתפריט שיוגש.

יהודית ורנאי-שורר (צילום: באדיבות ועד עובדי משרד החוץ)
יהודית ורנאי-שורר (צילום: באדיבות ועד עובדי משרד החוץ)

"השירות כנציגת ישראל בבודפשט היה פסגה של עשרות שנים במשרד החוץ", כותבת יהודית ורנאי-שורר. "דרך ארוכה שעברה בין היתר את וושינגטון וניו-יורק והאו"ם. זו הכשרה ארוכה ואפורה לתפקיד בעל אחריות כבדה שאין לה דבר וחצי דבר עם התדמית הזוהרת של אירועים וקוקטיילים. השירות בחו"ל שוחק נפשית אותך ואת משפחתך ומשול לטיפוס על קירות שכן אתה הוא מי שסופג את הביקורת, את העוינות את היריקות ואת האיומים על חייך. בשל בעיות הביטחון אתה נמצא לא פעם במעצר בית. הן קראת כיצד נאלצה שגרירת ישראל בקפריסין להשיב את בנה לארץ כיוון שהוכה לא פעם בבית ספרו על היותו ישראלי. לא פעם חילצו אותי המאבטחים מאספות פוליטיות מחמת איומי ההמון. לא פעם נאלצתי לבקש את עזרתן של מדינות ידידות להבריח דיפלומטים ישראליים שנשלחו כחלק מקבוצות פקחים על בחירות במדינות בעייתיות. וכל זאת בעבור משכורת ממשלתית ממוצעת. השירות בחו"ל קשה שבעתיים במיוחד בגלל מדיניות מכוונת של האוצר לשחוק את השכר לאנשי משרד החוץ במטבע זר מצד אחד וקביעת שיעור מס גבוה על ההכנסה (כאילו בש"ח) מאשר בישראל ושיעור חונק של מס על ההטבה הגלומה ברכב השרד של השגריר מצד שני.

"אלא שהדור חולף והממשלה בה אתה חבר מכרסמת ומחבלת ומקעקעת במשרד החוץ מתוך שיקולים פוליטיים קצרי ראות, תוך שהיא מקימה גופים מקבילים 'נוחים יותר' מבחינה פוליטית. ממשרד ממשלתי עם שידרה מקצועית של אנשים בעלי תודעת שליחות, הפכנו לגווייה מהלכת ונגררת מאירוע לאירוע. שר במשרה מלאה? – אין. משרד האסטרטגיה נפגש עם ראשי ממשלות, משרד ראש הממשלה מוביל את המו"מ הפלשתיני יחד עם משרד המשפטים וכמובן את יחסי ארה"ב ישראל ומשרד הביטחון מנהל את היחסים עם מצרים וירדן. ואת השאר מטילים על המוסד. השכר העלוב של שליחי משרד החוץ בחו"ל גורם לרבים לשרוף חסכונות (כך עשינו בהונגריה) ואחרים נאלצים לשוב לארץ. עתה החליט משרד האוצר לחנך את משרד החוץ ולייסר אותו בשוטים ולהשאיר אחריו אדמה חרוכה. האם זה הפתרון? האם כך עשה הממונה על התקציבים מול עובדי נמל אשדוד? האם זו המורשת לדעתך לפיה התנהל שר המשפטים יוסף טומי לפיד?"

2 Comments

  1. זמבלה ציבל
    27 ביוני 2013 @ 8:24

    אם לא שמתם לב – זוהי המדיניות המכוונת של הממשלה ברשעות נתנייהו לרמוס ולרסק כל גוף אינטליגנטי ודעתני ודמוקרטי בשרות המדינה, ולחזק ולקדם רק את נמוכי המצח (צה"ל, שב"כ, מוסד) ואת הגזלנים המקצועיים (אוצר, כלכלה, מסחר ותעשייה). היזכרו – או צפו בעיון – בסרט "חוות חיות" עפ"י סיפורו של ג'ורג' אורוול, הביטו היטב בחזירים, בכלבים, בפרות, בתרנגולות, בסוסים ובחמורים – והבינו איפה אתם חיים.
    [email protected]

  2. עפר ב.
    26 ביוני 2013 @ 16:24

    שביתה מוצדקת בהחלט. שנים שרומסים את שירות החוץ הישראלי ומצפים שהדיפלומטים המנומסים ישתקו. הגיע הזמן שישמיעו קול. איש מהם לא התגייס כדי להתעשר אבל הם גם לא התגייסו כדי לרדת אל מתחת לקו העוני. שכר הוגן וצודק. זה כל מה שהם מבקשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן