Skip to content

עמונה: המדינה מסרה חלקי מידע לעליון במקום תכנית פינוי

מאז 1997, כאשר הוצאו צווי הריסה למאחז עמונה המצוי ברובו על קרקע פלסטינית פרטית, מתפתלת המדינה ודוחה את הריסת המאחז הלא חוקי. בית המשפט העליון הורה למדינה לפנות את המאחז באמצע יולי השנה. המדינה צפויה להודיע מחר מהי תכנית הפינוי ולפרט אילו חלקי חלקות בדיוק רכשו המתנחלים - דבר שהמדינה כנראה תתקשה לבצע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוקש מתקתק: המדינה הגיבה היום לבית המשפט העליון ומסרה את טענותיה הקשורות  לצו על תנאי אותו הוציאה בזמנו נשיאת העליון, דורית ביניש. הצו מחייב את המדינה לנמק מדוע לא תנקוט בכל ההליכים כדי לפנות את כל המבנים במאחז עמונה. המאחז יושב על קרקע פרטית פלסטינית ונבנה בניגוד לחוק. הוא החל להיבנות ב-1995 על הר המשקיף על ההתנחלות עפרה. במשך השנים הוצבו שם קרוואנים ומבנים קלים אחרים, שהוצאו להם צווי הריסה ב-1997, 2003 ובשנת 2004. 

הטראומה. פינוי תשעה מבנים בעמונה ב-2006
הטראומה. פינוי תשעה מבנים בעמונה ב-2006

ב-1 בפברואר 2006 הרסה המדינה תשעה בתים שנבנו שם. פינוי והריסת המבנים לוו במהומות קשות מצד המתנחלים. ב-28 באפריל השנה דחה שוב בית המשפט את פינוי המאחז עד ל-15 ביולי וזאת על פי בקשת המדינה. ההחלטה, החתומה על ידי הנשיא אשר גרוניס, השופטת אסתר חיות והשופט חנן מלצר, ניתנה בהמשך לבקשת המדינה לדחות את הטיפול בעניין עמונה בשל הקמת הממשלה החדשה. 

הממשלה קמה והמדינה הייתה צפויה להודיע מחר (יום שני) מהי תכנית הפינוי של השטח הפרטי, השייך ברובו לפחות לפלסטינים. זאת, על פי החלטת השופטים שהורו למדינה לדווח לבית המשפט עד ה-23 ביוני על תוכנית הפינוי שאמורה להתבצע לכל המאוחר ב-15 יולי. אלא שפרקליטות המדינה פנתה לבית המשפט וביקשה שוב דחייה של מספר ימים על מנת למסור את תכנית הפינוי. שופטי העליון הסכימו לדחייה של מספר ימים, אך ביקשו כי כעת, בנוסף לתכניות הפינוי הנדרשות, תפרט המדינה אילו חלקי חלקות בדיוק רכשו המתנחלים ותמפה אותם – דבר שהמדינה התקשתה לעשות עד כה. 

בתגובתה מפרטת הפרקליטות כמה רכישות קרקע נעשו ובאילו חלקים. לגבי הרכישות, פרטי הקרקעות מספרי החלקות וכדומה, טוענת המדינה כי זהו מידע חסוי והיא הגישה אותו היום במעטפה סגורה לבית המשפט. בשום מקום לא התייחסה הפרקליטות לצו בית המשפט שהורה למדינה, כלומר לשר הביטחון, לצה"ל ולמשטרת ישראל, לפרוש לפני השופטים את תכנית הפינוי שאמור להתרחש באמצע יולי. 

גורמים משפטיים צופים כי מחר "יגיב בית המשפט בחרון רב על הזלזול שבתגובת המדינה". ככל הידוע למגפון, למרות טענות הפרקליטות ובקשותיה לדחייה עקב נושא כינון הממשלה החדשה, ראש הממשלה לא הביא את הסוגיה הזו לישיבת ממשלה עד כה. אין ספק כי הפצצה המתקתקת המכונה מאחז עמונה מתקרבת לרגע הפיצוץ. 

הדחיות החוזרות נמאסו גם על שופטי העליון. עו"ד מיכאל ספרד הגיב לתגובת המדינה: "חוש הריח שלי אומר כי בית המשפט יתבע מהמדינה לעמוד בלוח הזמנים ולפנות את עמונה. המדינה נדרשה להציג תכנית לפינוי המאחז ולא עשתה כך". גורמים המעורים במסדרונות המשפט והממשל אמרו  כי מאחורי הקלעים, בעוד בפרקליטות מסבירים לגורמי הממשלה שאין מה לעשות ועל המדינה לפנות את המתנחלים ולהרוס את המבנים הלא חוקיים – מנגד אמורים להם גורמי בממשלה: זה לא מעניין אוותנו. תמנעו את הפינוי. הפקליטות, אומרים הגורמים, מצויה כאן בין הפטיש לסדן. מחר יצטרך פטיש העליון להכות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן