Skip to content

המשטרה תוכל לחפש "סמים חוקיים" בבתי עסק ללא צו חיפוש

הצעת חוק חדשה שעברה בכנסת בקריאה ראשונה, מציעה לאפשר למשטרה לבצע חיפוש בעסקים שיש יסוד סביר להניח כי הם מחזיקים "סמים חוקיים" במטרה להילחם בתופעת "סמי הפיצוציות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשטרה תוכל לבצע חיפוש בעסקים שיש "יסוד סביר" להניח כי הם מחזיקים "סמים חוקיים". כך אישרה אמש מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. ההצעה באה להיאבק בתופעת השימוש בחומרים מסוכנים על ידי קביעת סמכויות בידי הרשויות. בין הסמכויות: קביעה כי חומר ייחשב כמסכן אם הוא עלול להביא להפרת הסדר הציבורי, לפגיעה בשלום הציבור, בביטחונו או בבריאותו, לרבות פגיעה בשלומו או בבריאותו של האדם המשתמש בו. כמו כן, מוצע לקבוע חזקות שבהתקיימן ייחשב החומר כמסכן.

סמי פיצוציות (צילום: משטרת ישראל)
הרשויות לא מספיקות להגדיר כסם (צילום: משטרת ישראל)

בנוסף מוצע, לקבוע סמכויות תפיסה והשמדה של חומר מסכן, וביניהן, סמכותו של שוטר להיכנס למקום שיש לו יסוד סביר להניח שמוחזק בו חומר מסכן (למעט במקום מגורים), לתפוס ולהשמיד חומר כאמור. על השוטר לתת למחזיק החומר זכות שימוע לא יאוחר משבעה ימים מיום התפיסה, ויוכל להשמידו רק לאחר מכן.

עוד מוצע להסמיך את המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהוסמך על ידו, ובהתייעצות עם יו"ר הרשות הלאומית למלחמה בסמים ועם מפכ"ל המשטרה, להכריז על חומר מסכן כאסור בהפצה אף שלא הוכר בחקיקה כסם מסוכן. זאת, לתקופה של שנה בלבד, עם אפשרות הארכה לשלושה חודשים נוספים.

כמו כן, מוצע לקבוע עבירה שבצדה חמש שנות מאסר על הדחת קטין לשימוש בחומר אסור כאמור. כמו כן, מוצע להחיל סעיפים שונים מפקודת הסמים המסוכנים גם לעניין חומר אסור בהפצה.  

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי "בשנים האחרונות נפוצה במדינת ישראל תופעה של שימוש ב"סמים חוקיים" לכאורה. המדובר בחומרים, אשר בדומה להשפעות הנגרמות משימוש בסמים השימוש בהם גורם להשפעות פסיכואקטיביות. חומרים אלה כובשים את שוק המשתמשים במהירות, עוד לפני שעלה בידי הרשויות לאסור על השימוש בהם. בשל העובדה שאינם נכללים בפקודת הסמים המסוכנים, הם מיוצרים ומופצים באופן גלוי לכל דורש, למרות הסיכון הרב הנשקף מהם. בייחוד מקובל השימוש בהם בקרב בני נוער וצעירים.

"מנתוני משרד החינוך עולה, כי אלפי בני נוער בארץ צורכים חומרים מסכנים מדי שנה בשנה ונתונים להשפעות המזיקות של חומרים אלה. מוצע להילחם בתופעת השימוש באמצעות מתן כלים בידי הרשויות להתמודדות עם התופעה, בדומה להסדרים שגובשו במדינות אחרות בעולם, המתמודדות אף הן עם אותה תופעה, כדוגמת אנגליה".

בהצעת החוק תמכו 32 חברי כנסת ללא התנגדות, החוק עבר לוועדת העבודה הרווחה והבריאות להמשך טיפול לקראת קריאה שנייה ושלישית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן