Skip to content

נתניהו: חידוש התהליך – אינטרס אסטרטגי חיוני של ישראל

בתגובה פומבית ראשונה, מעל דף הפייסבוק שלו, אומר עוד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כראש ממשלת ישראל אני מחויב בראש ובראשונה לביטחונם של אזרחי ישראל, ואעמוד בתוקף על דרישות הביטחון של מדינת ישראל ועל האינטרסים החיוניים שלה". שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "אנו מגיעים למשא ומתן בידיים נקיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התייחסות פומבית ראשונה של ראש הממשלה, לחידוש השיחות עם הפלסטינים: "אני רואה בחידוש התהליך המדיני בעת הזאת אינטרס אסטרטגי חיוני של מדינת ישראל", כתב הערב ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו. "הוא חשוב בפני עצמו כדי לנסות ולהביא לסיום הסכסוך בינינו לפלסטינים, והוא חשוב לנוכח האתגרים שיש מולנו בעיקר מאיראן ומסוריה.

"עם חידוש התהליך המדיני עומדים לנגד עיניי שני יעדים מרכזיים: מניעת היווצרותה של מדינה דו לאומית בין הים לירדן המסכנת את עתיד המדינה היהודית, ומניעת הקמתה של מדינת טרור נוספת בחסות איראן בגבולותיה של ישראל, שעלולה לסכן אותנו לא פחות.

נתניהו וקרי: "אינטרס אסטרטגי חיוני" (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
נתניהו וקרי: "אינטרס אסטרטגי חיוני" (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

"אני מבקש להודות למזכיר המדינה האמריקני, ג׳ון קרי, שהשקיע מאמצים גדולים שהביאו לחידוש התהליך ואני מצפה שהשיחות יתנהלו בצורה רצינית ואחראית.

"כראש ממשלת ישראל אני מחויב בראש ובראשונה לביטחונם של אזרחי ישראל, ואעמוד בתוקף על דרישות הביטחון של מדינת ישראל ועל האינטרסים החיוניים שלה".

"בידיים נקיות". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
"בידיים נקיות". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון פרסם הערב תגובה רשמית: "הבהרנו לא אחת את רצוננו בחידוש השיחות עם הפלסטינים ואת העובדה שידנו מושטת לשלום", אומר השר יעלון. "מדובר באינטרס ישראלי, והבענו את נכונותנו לפתוח במשא ומתן מיד, בכל מקום, וללא תנאים מוקדמים. עמדנו על כך שניכנס למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, שכללו דרישות פלסטיניות להכרזה על קווי 67', הקפאת בנייה ושחרור אסירים. העמידה האיתנה בנושא זה של ממשלת ישראל, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הובילה לכך שאומות העולם בהובלת ארצות הברית הגיעו למסקנה שהדרך הנכונה ביותר לנסות ולהגיע להסדר בין ישראל לפלשתינים תהיה במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. זה בדיוק מה שקורה כעת.

"אנו מגיעים למשא ומתן בידיים נקיות ומתוך רצון כן להגיע להסדר בו נגיע לסיום הסכסוך, ותקוותי היא שגם הצד הפלסטיני יגיע אל השולחן בגישה דומה וניתן יהיה להתקדם", אומר שר הביטחון. "חשוב להדגיש כי כפי שראש הממשלה ביטא פעמים רבות, בכל משא ומתן נקפיד לשמור על ביטחון המדינה וביטחונם של אזרחיה, ונמשיך לעשות זאת באחריות ובשיקול דעת".

נשיא המדינה, שמעון פרס, שוחח הערב עם מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי ובירך אותו על ההישג. "פריצת הדרך שהושגה היא תחילתו של התהליך- עלינו להמשיך עם המומנטום החיובי שנוצר עד להשגת השלום", אמר הנשיא. "לפנינו עוד מכשולים, אך זוהי הזדמנות משמעותית ואנו נמשיך לתמוך בתהליך השלום".

השניים דנו בהתפתחויות המדיניות האחרונות ובקידום תהליך השלום. הנשיא פרס ברך את קרי על פריצת הדרך המשמעותית ואמר: "בשם אזרחי ישראל אני רוצה לברך אותך על העבודה המקצועית ויוצאת הדופן שביצעת, ועל המאמצים שהשקעת בהבאה של שני הצדדים לפריצת הדרך המשמעותית. פעלת באומץ, בחוכמה ובנחישות על מנת לאפשר פתיחתו של המשא ומתן, לא היה דבר שהיה קטן מדי עבורך- אני מקווה כי תמשיך בדרכך". הנשיא הדגיש כי ישראל תמשיך לתמוך בקידום תהליך השלום, על אף הקשיים הצפויים.

נפתלי בנט: "פינוי יישובים מביא טרור" (צילום: רפי מיכאלי)
נפתלי בנט: "פינוי יישובים מביא טרור" (צילום: רפי מיכאלי)

בקרב חברי כנסת ושרים מהימין עלו הערב קולות של ספקנות ועד להתנגדות גלויה. שר הכלכלה, נפתלי בנט, דווקא תומך בחידוש המו"מ – אך עומד על כך שהאירופאים לא יהיו חלק מהתהליך: "העמידה על העקרונות שלנו השתלמה", הגיב בנט. "הוכח שכשאנו מתעקשים על עמדתנו, אפשר לנהל משא ומתן בלי תנאים מוקדמים, בלי הקפאה, ובוודאי בלי הדרישה ההזויה לנהל אותו על בסיס קווי 67. עם פתיחת המשא ומתן, אנו נעמוד על כך שנמשיך לקיים חיים תקינים ולהמשיך את הבניה בירושלים וביהודה ושומרון. ההיסטוריה לימדה אותנו שבניה מביאה חיים, ופינוי יישובים מביא טרור. יתירה מכך – על רקע אירועי הימים האחרונים לא נסכים שהאירופאים יהיו חלק מהמשא ומתן – הם הוציאו את עצמם מכל עמדה של מתווך הוגן. אנו יוצאים לדרך בזהירות ובעיניים פקוחות, תמימים אנחנו לא".

אביגדור ליברמן: "בלי אשליות" (צילום: רפי מיכאלי)

אביגדור ליברמן: "בלי אשליות" (צילום: רפי מיכאלי)

יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן, קרא הערב ללכת למו"מ ללא אשליות ואומר כי מפלגתו לא תסכים שהמו"מ יתנהל על בסיס הכרה בגבולות 67.

"אמרתי כבר פעמים רבות שהסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו ניתן לפתרון, לפחות לא בשנים הקרובות, ומה שכן ניתן וחשוב לעשות הוא לנהל את הסכסוך", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו.

"עמדת 'ישראל ביתנו' באשר לעקרונות הבסיסיים של המו"מ ברורים: אסור להסכים שהמו"מ יתנהל על בסיס הכרה בקווי 1967 (שאבא אבן קרא להם גבולות אושוויץ) וחשוב להבהיר מראש, כבר בתחילת המו"מ, שלא תהיה שום הקפאה. לא בירושלים ולא ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. מעבר לכך, 'ישראל ביתנו' תעקוב אחר המו"מ ותקבע את עמדתה בהתאם להתפתחויות. לאור העובדה כי לא נסכים להקפאה ובכדי למנוע הפתעות והתרעמויות בשלבים מאוחרים יותר, כדאי ליידע מראש, גם את המתווך האמריקאי וגם את הצד הפלסטיני, מה המצב בשטח וכמה יחידות דיור לבנייה כבר ישנן בצנרת.

"בכדי למנוע אכזבות ותוצאות לא-רצויות חשוב גם להגדיר מראש את ההסכמות ואת אי-ההסכמות ואת מה שניתן ומה שלא ניתן להשיג", אומר ליברמן. "התוצאה המקסימאלית שניתן לשאוף אליה היא הסדר ביניים ארוך טווח שיתבסס על שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי, כשההכרעות המדיניות והסוגיות המרכזיות, גבולות וירושלים, יידחו למועד מאוחר הרבה יותר. שיתוף פעולה בתחומי הביטחון והכלכלה הוא אינטרס של שני הצדדים וקודם כל של הצד הפלסטיני.

"התנאים האזוריים אינם מאפשרים לבודד את הסכסוך מההקשר המזרח-תיכוני. לאור המצב באזור וחוסר היכולת של הליגה הערבית, שהתרסקה למעשה, להשכין שלום אפילו בתוך המדינות החברות בה, זהו אבסורד לתלות בה תקוות ולהפוך אותה לערבה להסכם ולחשוב שיש לכך משמעות מעשית כלשהי.

"גם בנוגע לאבו מאזן יש להתייחס לדברים כהווייתם", כותב ליברמן. "אבו מאזן אינו מייצג את תושבי עזה וגם ביהודה ושומרון לא ברורה הלגיטימיות השלטונית שלו מבחינה חוקית, לאור העובדה שהבחירות שהיו אמורות להתקיים ברשות הפלסטינית לפני יותר מ-3 שנים נדחו שוב ושוב. כמו היחס לליגה הערבית, כך גם כאן בולט האבסורד בהתייחסות העולם המערבי אל השליט שלא נבחר כנציג לגיטימי של הפלסטינים. מעבר לעובדות אלה, ברור גם לכל שאבו מאזן אינו מסוגל לחתום על סופיות הסכסוך ולוותר על זכות השיבה. על כן, יש ללכת אל המו"מ בעיניים פקוחות וללא אשליות".

"לא אתן יד להקפאת הבניה". אורי אריאל (צילום: אתר הכנסת)
"לא אתן יד להקפאת הבניה". אורי אריאל (צילום: אתר הכנסת)

שר השיכון אורי אריאל הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "עם צאת השבת התבשרנו על חידוש המו״מ עם הפלסטינים. אם נכונים הפרסומים בתקשורת הזרה על הסכמה לתנאים מוקדמים מדובר בטעות קשה המצטרפת להחלטה על שחרור מחבלים המסכנת את ביטחון ישראל. לא אתן יד בשום פנים ואופן למעשה לא מוסרי ולא יהודי שיאפשר הקפאת בניה בירושלים ובהתיישבות ואפעל לממש את סמכותי כשר השיכון להגדלת היצע הדיור במקומות המתבקשים".

יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב (ליכוד), הודיעה כי תקיים כבר השבוע דיון בוועדת הפנים של הכנסת, בסוגיית שחרורם הצפוי של אסירים פלסטיניים. "בעקבות הודעת ג'ון קרי על חידוש המו"מ עם הפלסטינים, פורסם כי ישראל תשחרר אסירים כבדים כמחווה לפלסטינים", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "המהלך הזה של שחרור אסירים הינו מהלך שגוי ואין מקום לתת מתנות לפלשתינים לא לפני ולא במהלך המו"מ ואסור לשחרר מחבלים רוצחים עם דם על הידיים. האסירים צריכים לרצות את עונשם על רצח יהודים חפים מפשע. אני מתכוונת לקיים דיון בועדת הפנים באופן מיידי השבוע בהשתתפות גורמי הביטחון והשב"ס. אני אתנגד למהלך בכל תוקף. אני קוראת לראש הממשלה להפסיק לתת מחוות לפלשתינים כי על כל מחווה שישראל נתנה קיבלנו עוד ועוד טרור. הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו לקבל מחוות ויתחילו בפעילות להפסקת ההסתה והטרור נגד ישראל".

ח"כ משה פייגלין (ליכוד): "באין חזון יפרע עם. חידוש המשא ומתן הוא אסון ידוע מראש הניחת על ראשנו על ידי הנהגה נטולת חזון ובשורה.

"באין חזון ייפרע עם". משה פייגלין (צילום: אתר הכנסת)
"באין חזון ייפרע עם". משה פייגלין (צילום: אתר הכנסת)

"אנו נוטים להתעלם מן הנקודה המהותית ביותר, שבהכרזת השר קרי על פתיחת המשא ומתן עם ערביי יו"ש. ישראל הכירה ב'עם הפלסטיני' ובזכותו למדינה עצמאית בלב ארץ ישראל. ערביי יו"ש אינם מכירים בעם היהודי (אלא בדת היהודית בלבד) ואינם מכירים בזכותם של בני דת משה למדינה משלהם במקום כל שהוא על פני הגלובוס. הרפיון הישראלי מביא לכך שגישה זו הולכת ומאומצת על ידי מיטב האינטלגנציה במערב.

"בעבר ניסה נתניהו להתנות משא ומתן בהכרה הדדית וכמובן התקפל", אומר ח"כ פייגלין. "מי שאומר לעצמו – 'ומה בכך? מכירים לא מכירים העיקר שמדברים ולא נלחמים' – טומן ראשו בחול ומוריש לצאצאיו מציאות בה מדינת ישראל ,בכל גבול שהוא, היא מדינה חסרת לגיטימציה, המתקיימת על זמן שאול.

"ההודעה על שחרור אסירים כשאחינו יהונתן נמק בכלא האמריקני 27 שנים אינה פחות מבגידה בסוכן הישראלי, והיא מטילה כתם מוסרי נורא על החברה הישראלית כולה. מהלכים שכאלו מעולם לא הביאו שלום. הם הסתיימו תמיד בדם ואש וצפוי שכך יהיה גם הפעם".

תגובת ראשי שדולת א"י בכנסת: "מו"מ שמתחיל בהתקפלות עלול להסתיים בהידרדרות חמורה. נפעל בראשית השבוע לברר אילו הבנות חשאיות מסתתרות מאחורי הודעתו של קרי. אנו קוראים לשרים תומכי השדולה להתנגד בנחישות למו"מ על בסיס קווי 67, ולמתנות חינם כמו שחרור מחבלים רוצחים, והקפאת בניה. השדולה תתכנס ביום שלישי לכינוס חירום בעקבות המצב המדיני ובדרישה לחידוש תנופת הבניה ביו"ש".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן