Skip to content

הרבנים הראשיים החדשים: יצחק יוסף ודוד לאו

בחירתם של שני הרבנים הראשיים נעשתה בתום מערכת בחירות עמוסת השמצות, ספינים, מאבקים משפטיים והאשמות. למערכה גוייסו במיליוני שקלים, מכל הצדדים, יועצי תקשורת ויועצים אסטרטגיים – וכל זאת, עבור ציבור של 150 איש, החברים בגוף הבוחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תבוסה צורבת לנפתלי בנט ולמפלגתו, הבית היהודי והישג לש"ס בבחירות לרבנות הראשית לישראל. איש ממועמדי הבית היהודי לא הצליח להיבחר לכהונת הרב הראשי. לעומת זאת, בנו של הרב עובדיה יוסף, הרב יצחק יוסף, נבחר לרב הספרדי הראשי, הראשון לציון דוד לאו – בנו של הרב מאיר לאו, מי שהיה הרב הראשי לישראל בעצמו – יהיה הרב האשכנזי הראשי.

הרב יצחק יוסף, הרב הספרדי הראשי, בנו של הרב עובדיה יוסף (צילום: ויקיפדיה)
הרב יצחק יוסף, הרב הספרדי הראשי, בנו של הרב עובדיה יוסף (צילום: ויקיפדיה)

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו מיד עם היוודע התוצאות, הודעת ניצחון: "טלטלות רבות עברה הרבנות הראשית, זכינו ב״ה שנבחרו שני רבנים שקיבלו את הגיבוי של כל גדולי ישראל שהבינו שלתפקיד הזה צריך שייבחרו רבנים אשר יתרומם לאמון הציבור במוסד היקר הזה.

"מוסד הרבנות הראשית צריך שיהיה אבן שואבת לכלל הציבור בחירתו של הרב יצחק יוסף איש מתון גאון בתורה ונעים הליכות לצד הרב דוד לאו שהוא נצר לשושלת רבנים מפוארת תענה ללא ספק על הצורך הזה".

הרב יצחק יוסף (61) הוא ראש ישיבת חזון עובדיה ומחבר סדרת ספרי ההלכה "ילקוט יוסף". הרב יוסף הוא בנו של הרב עובדיה יוסף, והוא מבסס את פסקיו על שיטת הפסיקה של אביו. ספריו נחשבים כספרי יסוד בקרב חלקים גדולים של היהדות הספרדית בישראל ובעולם. על ספרים אלו זכה הרב יוסף ב"פרס הרב טולדאנו" שעל ידי המועצה הדתית בתל אביב-יפו ובפרס הרב קוק.

הרב יצחק יוסף הוא בנו השישי במספר של הרב עובדיה יוסף. הוא למד בתלמוד תורה של החינוך העצמאי 'יבנה', ובגיל 12 החל את לימודיו בישיבה הקטנה פורת יוסף בשכונת קטמון בירושלים.

בשנת 1973, עם היבחרו של אביו לראשון לציון, הקים הרב יצחק יוסף את כולל "חזון עובדיה" אשר שמה לה למטרה להכשיר רבנים ודיינים מקרב הציבור הספרדי, עם בוגרי מחזור זה נמנים גם רבנים מפורסמים דוגמת הרב שלמה שלוש רבה של חיפה והרב יצחק פרץ רבה של רעננה. בשנת 1980 הוסמך לדיינות ולרבנות יחד עם יתר בוגרי המחזור הראשון על ידי הרבנים הראשיים לישראל דאז ועל ידי הרב הראשי לירושלים שלום משאש ועם פתיחת המחזור השני מונה לעמוד בראשות בית המדרש.

הרב דוד לאו, הרב הראשי האשכנזי, בנו של הרב הראשי לשעבר, ישראל מאיר לאו (צילום: ויקיפדיה)
הרב דוד לאו, הרב הראשי האשכנזי, בנו של הרב הראשי לשעבר, ישראל מאיר לאו (צילום: ויקיפדיה)

הרב דוד לאו (47) הוא בנו של הרב ישראל מאיר לאו. הוא למד בישיבת היישוב החדש, ולאחר מכן בישיבת בית מתתיהו. היה רבו הראשון של היישוב שוהם. משהוקמה העיר מודיעין נבחר לרבה האשכנזי של העיר, לצד הרב הספרדי אליהו אלחרר. הוא הקים בעיר, יחד עם עמיתו הרב אלחרר, מערך שיעורי תורה, כשרות ועירובין ומחלקת נישואין. הרב לאו הוא רב סרן (במילואים) בחיל המודיעין.

הרב לאו היה הרב הראשון בישראל שעסק במתן תשובות הלכתיות באמצעות אינטרנט בפורטל מורשת. החל מקיץ 2006 הוא מופיע מדי יום שישי בתוכנית הטלוויזיה "שאלת רב" בערוץ הראשון, העוסקת בשאלות ותשובות הלכתיות. מאז שנת 1999 משדר את הפינה היומית "נקודה יהודית" ברדיו קול חי.

הרב לאו פרסם מאמרים בקבצים שונים כתחומין, מוריה ועוד. כמו כן ערך את ספר השו"ת של אביו "יחל ישראל". ערך ופרסם ספר זיכרון לסבו הרב יצחק ידידיה פרנקל בהוצאת מכון ירושלים. בשנת 2008 פרסם ספר מאמרי הלכה בשם "משכיל לדוד", המתייחס לשאלות הלכתיות כיוחסין, גיור, דיני צבא ועוד.

בחירתם של שני הרבנים הראשיים נעשתה בתום מערכת בחירות עמוסת השמצות, ספינים, מאבקים משפטיים והאשמות. למערכה גוייסו במיליוני שקלים, מכל הצדדים, יועצי תקשורת ויועצים אסטרטגיים – וכל זאת, עבור ציבור של 150 איש, החברים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. כשעה לפני פתיחת הקלפיות, הודיע אחד המועמדים – הרב הד"ר רצון ערוסי – על פרישתו מהמרוץ. ד"ר ערוסי, שהתמודד לתפקיד הרב הראשי הספרדי, היה המועמד היחיד מבין השבעה שמחזיק בהשכלה אקדמית מתקדמת. הרב ערוסי החליט לפרוש ככל הנראה משום שהוא נחשב לבעל הסיכויים הנמוכים ביותר לזכות בתפקיד. בהודעת הפרישה שלו, הכריז הרב ד"ר רצון ערוסי כי הוא מעביר את תמיכתו לרב ציון בוארון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם הרבנים הראשיים הנבחרים יצחק יוסף ודוד לאו. ראש הממשלה נתניהו בירך אותם ואמר להם: "זאת העת לפעול להגברת האחדות בעם ישראל, ולהרבות באהבת ישראל. ראש הממשלה הזמין את שני הרבנים להצטרף לחוג התנ"ך שהוא מקיים בביתו על שם חמיו שמואל בן-ארצי ז"ל".

גם נשיא המדינה שמעון פרס שוחח עם הרבנים הנבחרים ובירך אותם על היבחרותם.

בשיחתו עם הרב דוד לאו אמר הנשיא: "בטוחני כי נתיביך שלום, הוכחת זאת לא פעם בעשייתך. אני יודע כי את אותה רוח שהפצת בעירך מודיעין תפיץ מעכשיו גם לעולם כולו. זו תחילה של תקופה חדשה, אתה נצר למשפחה שנשאה את הלפיד משואה לתקומה".  הרב דוד לאו הודה לנשיא פרס ואמר: "כולי תקווה שנצליח להאיר אור של ידידות ואחווה במדינתו, אני מאמין כי זה אפשרי".

בשיחתו עם הראשון לציון הנבחר-הרב יצחק יוסף אמר הנשיא: "אני מאושר מבחירתך ושמח שהמסורת המפוארת של  משפחתך ממשיכה כעת דרכך. בטוחני כי תשרת את עמך בצניעות ובחן, ושתביא תורה ברכה ואור לישראל". הרב יצחק יוסף הודה לנשיא בהתרגשות על ברכותיו.

 שרת המשפטים ציפי לבני, בירכה את שני הרבנים הראשיים החדשים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. "מוסד הרבנות הראשית משפיע על חייהם של כלל אזרחי ישראל, ונוגע באירועים מרכזיים בחייהם", אמרה לבני. "לפיכך, אני מאחלת שידעו לפרש את התורה בדרך של תורה המבינה את צרכי כלל אזרחי ישראל, תורה המקרבת ולא מרחיקה, מפייסת ולא מפלגת והמחזקת את המקף המחבר בין היהודית לדמוקרטית. אני מקווה לשיתוף פעולה עם הרבנים הנבחרים לקידום הרפורמות הנדרשות העומדות על הפרק"..

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן