Skip to content

פרס לנשיא לטביה: "על האיחוד האירופי לגלות איפוק"

פרס פתח הבוקר את ביקורו המדיני בלטביה ובליטא - המכהנת כנשיאת האיחוד האירופי. את ביקורו פתח הנשיא בפגישה מדינית עם עמיתו נשיא לטביה. הנשיא התקבל בארמון הנשיאות בטקס קבלת פנים ממלכתי ומשמר כבוד של חיילים לטביים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"על האיחוד האירופי לגלות איפוק. ההתערבות הנדרשת כעת היא תמיכה בתהליך השלום ובצדדים". כך אמר הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, לנשיא לטביה, אנדריס ברזינש. הנשיא אמר עוד כי המשא ומתן שמתחיל היום בין ישראל לפלסטינים יכול להסתיים בסיום הסכסוך וכי נדרשות החלטות קשות והיסטוריות של שני הצדדים.

הנשיא פרס ועמיתו הלטבי סוקרים משמר כבוד (צילום: משה מילנר/לע"מ)
הנשיא פרס ועמיתו הלטבי סוקרים משמר כבוד (צילום: משה מילנר/לע"מ)

פרס פתח הבוקר את ביקורו המדיני בלטביה ובליטא – המכהנת כנשיאת  האיחוד האירופי. את ביקורו פתח הנשיא בפגישה מדינית עם עמיתו נשיא לטביה. הנשיא התקבל בארמון הנשיאות בטקס קבלת פנים ממלכתי ומשמר כבוד של חיילים לטביים. בפתח פגישתם המדינית התייחס הנשיא פרס לפתיחת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אשר מתחיל היום בוושינגטון והדגיש כי הוא תקווה כי המשא ומתן יבשיל ואמר: "שוחחתי עם שרת המשפטים ציפי לבני העומדת בראש המשא ומתן וברכתי אותה עם יציאתה לוושינגטון. הפערים בין הצדדים אינם גדולים והמטרה היא הגעה לפתרון על בסיס שתי מדינות לשני עמים – ישראלית ופלסטינית – אשר חיות זו לצד זו".

הנשיא הודה ללטביה על תמיכתה בהחלטת האיחוד האירופי להכליל את חיזבאללה כארגון טרור, אולם ציין כי החלטת האיחוד להגביל את ההסכמים הכלכליים עם ישראל לגבולות הקו הירוק, פוגעת בתהליך השלום. "על האיחוד האירופי לסייע בקידום תהליך השלום, אך את המשא ומתן עצמו יש להשאיר בין ישראל לפלסטינים ולתת לו להתפתח", אמר. "יש לגלות איפוק. ההתערבות הנדרשת מהאיחוד האירופי כעת היא תמיכה בתהליך השלום ובצדדים. משא ומתן בין הצדדים הינו מורכב ואני מקווה כי יישא פרי – וזה אפשרי".

בפגישתם המדינית הוסיף הנשיא כי: "המשא ומתן שמתחיל היום בין ישראל לפלסטינים יכול להסתיים בסיום הסכסוך – נדרשות החלטות קשות והיסטוריות של שני הצדדים". בהקשר להחלטת האיחוד האירופי להכליל את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ברשימות טרור אמר הנשיא פרס: "ישראל מעריכה את תמיכתה של לטביה בהחלטת האיחוד האירופי. חיזבאללה הוא ארגון טרור, שהרג חפים מפשע בבולגריה, ובמדינות נוספות וכעת שותפים בשפיכות הדמים במזרח התיכון ובהרס בסוריה".

נשיא לטביה הודה לנשיא פרס על הדברים ואמר: "זהו כבוד גדול עבורנו לארח את הנשיא פרס כאן. לטביה תשמח ללמוד ממדינת ישראל בתחומי הפיתוח הכלכלי והאסטרטגי ליצירת עתיד משגשג עבור אזרחיה. ביקורו הממלכתי של הנשיא פרס יוקדש הן לשיחות על עתיד היחסים בין המדינות, חלקה של לטביה באיחוד האירופי, ובשיתופי פעולה במגוון תחומים. היחסים עם ישראל חשובים ללטביה, לא רק כחלק מהאיחוד האירופי אלא גם היחסים הבילטרליים בין המדינות. אנו נקדיש את הביקור גם לאירועי זיכרון בלטביה לזכר זמני העבר הקשים. עלינו ללמוד מההיסטוריה, ולעולם לא לחזור אל ימים אלו בעתיד אלא לחתור לעתיד טוב יותר. לטביה מצפה לשמוע מניסיונה של מדינת ישראל, מדינה עצמאית ומשגשגת בת 65 שנה ומניסיונו של הנשיא פרס".

הנשיא פרס הודה לנשיא לטביה על הדברים ואמר בהקשר זיכרון השואה והקורבנות היהודים כי: "הגעתי ללטביה ברגשות היסטורים עמוקים ומעורבים, יחד עם תקווה גדולה לעתיד. יהודי לטביה היום מקיימים חיים יהודים, מדברים את שפתם ומקיימים את תרבותם. אך איננו שוכחים כי כשהנאצים הגיעו, נהרגו רבים מבני העם היהודי-  איננו יכולים ואיננו צריכים לשכוח זאת. אך- העבר הוא העבר ועלינו להחליף את הטרגדיות בתקוות ובעולם טוב יותר וחיים טובים יותר".

לאחר הפגישה המדינית עם נשיא לטביה, המשיך הנשיא פרס לפגישת עבודה מדינית עם ראש ממשלת לטביה. בהמשך היום יקיים הנשיא ביחד עם נשיא לטביה טקס לזכרם של 25,000 היהודים שנרצחו באכזריות ע"י הנאצים בבורות הריגה שנחפרו ביער רומבולה, השוכן סמוך לריגה בירת לטביה. הטקס יתקיים באנדרטה שהוקמה ביער, במהלכו יניח הנשיא פרס זר זיכרון על קברי האחים לזכר הנספים.

בהמשך הביקור צפוי נשיא המדינה לקיים סדרת פגישות מדיניות ובראשם פגישת עבודה מדינית עם נשיאת ליטא אשר מכהנת כנשיאת האיחוד האירופי התורנית וראש ממשלת ליטא וכן יקיים טקס זכרון בגיא ההריגה בפונאר- ליטא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן