Skip to content

שר הביטחון: לא נסגור את קו הייצור של המרכבה

השר משה (בוגי) יעלון, אמר את הדברים במפגש עם נסים מלכה ראש עיריית קריית שמונה, ונציגי התעשיות מהעיר ומהסביבה. " זה גם עניין חברתי-לאומי״, הוא הדגיש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. (צילום: אתר הכנסת)
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. (צילום: אתר הכנסת)

״קבעתי שאת קו הייצור של המרכבה לא סוגרים למרות מגבלות התקציב. מבחינתי זה עוגן, כי מדובר ביכולת עצמית המבוססת על ידע ייחודי כדי לייצר את הטנק המתאים ביותר לצה״ל. יש כאן ידע עצום. אני גם רואה חשיבות לקיומו של פרויקט כזה, כי אני מבין את הצורך בתעסוקה כאן. אני לא רואה את זה רק מהפן הביטחוני אלא גם מהזווית הכלכלית, החברתית והלאומית", אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון במפגש עם נסים מלכה ראש עיריית קריית שמונה ונציגי התעשיות מהעיר ומהסביבה, בסיור שקיים היום בצפון.

"לחזק את קריית שמונה"

השר ציין, כי אין לו ספק שצריך לפתח בצפון מקומות תעסוקה על בסיס הידע של המפעלים באזור. "לנגד עיניי נמצא הצורך לחזק את קריית שמונה והסביבה באמצעות יצירת מקורות תעסוקה. צי הטנקים של צה״ל צריך להתחדש. אנחנו פולטים טנקים ישנים ומחדשים את צי הטנקים בדגם המתקדם ביותר של המרכבה. אסור לנו לאבד יכולות טכנולוגיות. נמשיך לרכוש טנקי מרכבה בכל שנה, ואתם תמשיכו לייצר".

עיכוב ההזמנות בגלל שלא היה תקציב

שר הביטחון הסביר, כי העיכוב בהזמנות בשנה שחלפה נבע מכך שלא היה תקציב מדינה מאושר, וחלק מזה הקרין על המפעלים בצפון. "נתחיל לשחרר הזמנות על בסיס התקציב הנוכחי כבר עכשיו, וגם בעתיד. בין היתר ביקשתי לבחון להעביר חלק מהייצור במש״אות לכאן בקריית שמונה והסביבה.

טנקי מרכבה. "העיכוב בהזמנות בשנה שחלפה נבע מכך שלא היה תקציב מדינה מאושר". צילום: דובר צה"ל
טנקי מרכבה. "העיכוב בהזמנות בשנה שחלפה נבע מכך שלא היה תקציב מדינה מאושר". צילום: דובר צה"ל

רכש גומלין

השר ציין עוד, כי בכל הסכם רכש עם חברה זרה אנו מתעקשים שיהיה בחוזה הסכם רכש גומלין, כלומר, שהחברה הזרה תקנה ממפעלים ישראלים. הנחיתי שרכש הגומלין יהיה ממקומות כמו קריית שמונה והסביבה, כדי לייצר עוד מקומות תעסוקה. גם אם אתם לא חשים זאת כעת, תרגישו את זה בעתיד הקרוב".

השר יעלון התחייב לעשות את כל מה שהוא יכול, כדי שבתחום התעשייה הביטחונית קריית שמונה תהיה בעדיפות ותקבל דחיפה. "אני רואה חשיבות לתת דחיפה לדרום ולצפון. כל דבר שמשרד הביטחון יוכל לעזור על מנת לקדם את היישובים ואת ההתיישבות כאן בגליל בפרט ובצפון בכלל – דלתי פתוחה כדי לסייע״.

הפגנת העובדים

דבריו של שר הביטחון מרגיעים את עובדי התעשיות בצפון. נותר עתה לחכות ולראות עם משרד הביטחון אכן יישם את דברי השר. המתח בנושא זה בצפון רב. ב-3 ביולי התקיימה בבוקר נערכה הפגנה סוערת של עובדי המפעלים הביטחוניים בקריית שמונה, בעקבות הכוונה לפטר כ- 150 מחבריהם לעבודה.

המפגינים הגיעו מכל המפעלים הביטחוניים בקריית שמונה: סימת, אחים סאינה, בלובשטיין תעשיות, קשת, אבימור ו- 'אלקטו-גליל', הגיעו מפגינים., מהחשש כי יהיו בהם פיטורים. החשש נבע בעקבות מה שנראה כקיצוצים בתקציב פרויקט המרכבה, שהובילו להקפאה של ההזמנות של משרד הביטחון ממפעלים וסגירת קווי ייצור.

היו כבר פיטורים

מתחילת השנה פוטרו עובדים מהמפעלים ביטחוניים בקריית שמונה. ממפעל סימת פוטרו 20 עובדים, מהאחים סאינה פוטרו 30 עובדים וממפעל אלקטו גליל, פוטרו 20 עובדים. בוצע גם קיצוץ משמעותי במשכורת בשל ביטול השעות הנוספות, והוצאה לחופשה מאולצת.

האטת קצב ייצור מרכבה

בחודש פברואר השנה נראה ניתנה הנחיה להאט את קצב הייצור של טנקי המרכבה סימן 4, המהווה קו ייצור עיקרי בקרב ששת המפעלים הביטחוניים בקריית שמונה ההחלטה גרמה לירידה ניכרת בהיקף ההזמנות מצד משרד הביטחון.

סדר עדיפות חדש

בחודש יוני הגיע סגן שר הביטחון דני דנון לפגישת עבודה עם עובדי המפעלים בקריית שמונה. במהלכה הביע דנון את החשש לסגירתם של מפעלים, אשר קיומם תלוי ברכש ממשרד הביטחון. "אני מתכוון לנצל את תפקידי כדי לקבוע סדר עדיפות חדש במשרד הביטחון. ממשלת ישראל ומשרד הביטחון צריכים לעשות הכל, כדי שהתעשייה בקריית שמונה לא רק שלא תיפגע אלא אף תצמח ותגדל", ציין אז דנון.

ממשרד הביטחון נמסר אז בתגובה: "מערכת הביטחון נערכת למימוש הקיצוץ בתקציב הביטחון, שעליו החליטה הממשלה, ומקיימת עבודת מטה להתאמת תכנית העבודה למסגרת התקציב החדשה שעליה הוחלט. הדיונים בנושא בעיצומם, וטרם התקבלו החלטות, לרבות באשר לפרויקט המרכבה".

היום הרגיע שר הביטחון את המפעלים בצפון, כאשר הדגיש, כי קו היצור של המרכבה לא ייסגר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן