Skip to content

דמי הניהול מקצצים לנו כ-30% מהפנסיה

על מנת להבין כיצד דמי הניהול, הגבוהים לאין שיעור, פוגעים בתקציב הפנסיה שלנו, עלינו להבין מהם בדיוק דמי ניהול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד האוצר הודיע כי בכוונתו לקצץ בכ-10% את קצבת הפנסיה, לעובדים המבוטחים בקרנות הפנסיה החדשות שייצאו לגמלאות משנת 2014 ואילך. בשורה זו מעוררת תהיות ומחשבות מרחיקות לכת, בעיקר בנושא דמי הניהול הגבוהים, הגורמים להפסדים של מאות שקלים לחודש מסך הפנסיה.

דמי הניהול מקצצים בין 10% ל-30% מכספי הפנסיה

גם דמי הניהול המרביים הנקבעים על-ידי משרד האוצר (6% על ההפקדה ו-0.5% על הצבירה) וגם לגבי דמי הניהול הממוצעים, שהם נמוכים יותר אבל עדיין גבוהים מדי (3.8% על ההפקדה ו-0.32 על הצבירה).

דמי הניהול מקצצים נתח עצום מהפנסיה (Stuart Miles, freedigitalphotos)
דמי הניהול מקצצים נתח עצום מהפנסיה (Stuart Miles, freedigitalphotos)

דמי ניהול הוא שם כולל לתשלומים שחברת ביטוח הפנסיה שלנו גובה מאיתנו, לכיסוי ההוצאות והרווחים. ישנם דמי ניהול מהפקדות (אחוז שנגבה מכל הפקדה שלנו, החוסכים לקרן הפנסיה), דמי ניהול קבועים (אחוז שנגבה מהכסף שנצבר בחסכון הפנסיוני והוצאות ישירות, כגון עמלה ומכירה של ניירות ערך והשקעה לניהול חיצוני). אנחנו אלו שבוחרים את מסלול גביית דמי הניהול על ידי חברת ביטוח הפנסיה שלנו, וסכומי דמי הניהול מנוצלים כביכול, לטובת רכישת ניירות ערך, תביעות פנסיה, קצבאות וכדומה.

דמי הניהול גבוהים

מי שעובד כשכיר בחברה מסודרת נהנה מדמי ניהול נמוכים, בעוד שאנשים פרטיים, הדואגים לחסכון לפנסיוני עצמאי, משלמים דמי ניהול גבוהים המורידים את אחוז צבירת הפנסיה שלהם במאות שקלים בחודש. על מנת לסבר את העין, חבר בקופת גמל פרטית, שחוסך מגיל 25 ומשתכר 10,000 שקל בחודש – ישלם עד הפרישה 577 אלף שקל דמי ניהול. כל זה כתוצאה מכך שמנהלי החיסכון הפנסיוני העלו את דמי הניהול כמעט ללא בקרה.

דמי הניהול בביטוחי החיים משתנים, כיוון שהם תלויים בתשואות שהגופים המנהלים משיגים עבור המבוטחים. חברות הביטוח גובות דמי ניהול משתנים שאינם קבועים ועדיין רווחיים מאוד לחברות עצמן כאשר התשואות חיוביות. בעיתות עליה בשוקי ההון, דמי הניהול ישובו להיות בשיא. בשוק הגמל ובשוק הפנסיה, דמי הניהול קבועים ואינם תלויים במצב שוק ההון. הגופים גובים שיעור קבוע מהנכסים המנוהלים, שאינו קשור בתשואות, ושם אכן יש עלייה בגביה.

מה עלינו לעשות בכדי להוזיל את דמי הניהול?

צריך לחשב את דמי הניהול מראש, בצורה סטטיסטית ולבדוק את התוצאה הסופית המשוערת. לבדוק כמה וכמה חברות ביטוח פנסיוני ואת דמי הניהול שהם מציעים, לעומת שיעור הפנסיה הסופית שתישאר לנו, ולא לקבל כאקסיומה את מה שהחברות מציעות.

דניאל דותן – עיתונאית ומנהלת תוכן עצמאית
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן