Skip to content

"כל מי שתכנן חופשה בחגים יכול להמשיך בתכנון"

כך העריך אמש שר הביטחון בכנס הבינלאומי של המרכז הבינתחומי העוסק בטרור. "אנחנו לא מעורבים במלחמת האזרחים בסוריה אלא אם פוגעים באינטרסים שלנו, והקווים האדומים שהצבנו הם העברת נשק איכותי לארגוני טרור ובדגש על חיזבאללה, העברת נשק כימי ופגיעה בריבונות שלנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"שכנינו, בעיקר המשטר הסורי, מבינים שמי שיאתגר אותנו יפגוש את עוצמתו של צה"ל". כך אומר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. שר הביטחון אמר את דבריו בכנס הבינלאומי של המרכז הבינתחומי העוסק בטרור. השר יעלון העריך עי המתקפה האמריקנית, אם תתבצע, לא תהיה לפני החגים.

"מדברים על אפשרות לפעולה אמריקנית בסוריה בעקבות הפעלה בוטה של אסד בנשק כימי נגד אזרחיו", אמר השר יעלון. "אנחנו לא מעורבים במלחמת האזרחים בסוריה אלא אם פוגעים באינטרסים שלנו, והקווים האדומים שהצבנו הם העברת נשק איכותי לארגוני טרור ובדגש על חיזבאללה, העברת נשק כימי ופגיעה בריבונות שלנו.

"מי שחושב שאפשר להביא דמוקרטיזציה על ידי בחירות למזרח התיכון – טועה". (צילום: אריאל חרמוני)
"מי שחושב שאפשר להביא דמוקרטיזציה על ידי בחירות למזרח התיכון – טועה". (צילום: אריאל חרמוני)

"אנחנו נערכים להשלכות של פעולה או אי פעולה בסוריה", אמר שר הביטחון. "להבנתנו, שכנינו, ובעיקר המשטר הסורי, מבינים שמי שיאתגר אותנו יפגוש את עוצמתו של צה"ל, ולכך אנו נערכים. גם היום קיימנו הערכת מצב שהשורה התחתונה שלה היא שמירת שגרה. המהלך האמריקני קשור לתפקידה של ארה"ב ולתפיסתה את עצמה כמי שיש לה אחריות מוסרית ומדינית לשמירת הסדר העולמי. מה שמאותגר על ידי המשטר הסורי, תומכיו ונתמכיו, זה הסדר העולמי. וסוריה כבר מחולקת לאזור עלוואי, לאזור כורדי, לאזור סוני. לדבריו, "כל מי שתכנן חופשה בחגים יכול להמשיך בתכנון ולהערכתי התכנון ייצא לפועל מבלי להיפגע".

שר הביטחון הוסיף ואמר: "במלחמת יום הכיפורים מרבים לדבר על הטעויות בקונספציה המודיעינית והאופרטיבית. אנחנו זקוקים לקונספציות כדי ליצור הסתכלות שבה אנו מסדרים את הדברים על פי הנחות יסוד, הסתכלות, התבוננות, על פי ערכינו ואמונותינו. זה משהו נדרש, אבל עלינו להזהיר את עצמנו שלא לפתח קונספציות שגויות. להיזהר מקיבעון, להיות פתוחים, חדשניים, לעודד הטלת ספק, ולא להפסיק לשאול את השאלה מה השתנה.

"מי שחושב שאפשר להביא דמוקרטיזציה על ידי בחירות למזרח התיכון – טועה", אמר יעלון. "יש כאן בורות, נאיביות פטרוניזם. החברה המערבית מקדשת חיים, ולא מעט חוגים אצלם מקדשים מוות. זה הבדל קיצוני. כשחיי אדם אינם נחשבים איך אפשר לדבר על זכויות אדם, זכויות נשים, חופש ביטוי – ערכים שאנו נלחמים עליהם. לכן תמוה שיש מי שמנסה לקדם הקמת מדינת לאום נוספת, כשלא בטוח שאנשי ג'נין מקבלים את אנשי שכם, את אנשי עזה וכו'.

שר הביטחון הצביע על המשטר האיראני כמי שקורא תגר על הסדר באזור: "הוא מעורב בכל סכסוך במזרח התיכון. באפגניסטן, בעיראק כדי שלא תתייצב ותאתגר את איראן. בתימן, בבחריין, בסוריה, בלבנון עם חיזבאללה, ברצועת עזה, באפריקה, בדרום אמריקה. איראן עומדת בראש המדינות שתומכות בטרור באופן פעיל מאוד, על בסיס של חתרנות מדינית.

"סוריה היא המדינה השנייה שתומכת טרור. מפקדת הג'יהאד האסלאמי עדיין בדמשק, והמשטר הסורי מוכן לעזור לכל גורם שרוצה לאתגר אותנו. בין אם הפעלה של ארגונים בעזה, תמיכה וחימוש של חיזבאללה ועוד. כל אלו הם גורמים שקוראים תגר על הסדר העולמי.

"משטרים כאלו צריכים להיענש על ידי המערכת הבינלאומית", אמר שר הביטחון. "זה האתגר המשמעותי ביותר שעומד בפני העולם במאה ה-21, כאשר יש מדינות שתומכות טרור ואינן משלמות את המחיר הכבד על כך. הדבר הזה מנוצל על ידי המדינות הללו ועל ידי ארגונים שונים כדי להפוך שטחים רבים לנוחים לפעילות טרור.

"מה שמתרחש לנגד עינינו במזרח התיכון זה מימוש אסטרטגיה של ארגון אל קעידה, שאמר שאחרי עיראק יטפל במתרחש בסוריה", אמר השר יעלון. "הם כבר מאתגרים את חיזבאללה ותוקפים את הארגון. הם היו רוצים לחדור לירדן אבל מתקשים אל מול האפקטיביות של מנגנוני הביטחון הירדניים. הם לא עוסקים בנו כאידיאולוגיה כרגע, ומדברים על כך שצריך להתחזק ולהקיף אותנו, למרות שיש גורמי ג'יהאד עולמי בעזה. מול טרור ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. יש בה את היתרונות הרבים ביותר, וזו היכולת להגיע למחבל בתוך שכם ולעצור אותו שם. מול הטרור לא נכנעים, מי שנכנע לו מביא על עצמו עוד טרור.

"לצערי הרב היה צורך ב-11 בספטמבר כדי שההכרה לכך תחלחל בארצות הברית ובמדינות אחרות. חוקרים אמריקנים שאלו אותי בתחילת שנות התשעים מדוע איננו תוקפים את מפקדת החמאס עם חיל האוויר שלנו. אמרתי להם שמפקדת החמאס ממוקמת בווירג'יניה, כשמוסא אבו מרזוק ישב שם וגייס כספים לתשתיות טרור. היום כבר מתייחסים לטרור אחרת, ובהתאם לזה מגייסים משאבים.

"היום יש שיתוף פעולה בינלאומי טוב יותר מאשר לפני ה-11 בספטמבר. אני יכול להגיד בביטחון שאם היה שיתוף פעולה כזה לפני, הפיגועים לא היו מתרחשים. היום יש שיתוף פעולה בינלאומי שמונע טרור, ובכך יש חשיבות עצומה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן