Skip to content

ג'ון קרי לישראל. ידווח על הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה

בישראל העדיפו הערב לא להגיב רשמית על ההסכם, עד אשר יתבררו כל פרטיו. אבל הלך הרוח הוא חשש מהאפשרות שמשטר אסד ימצא דרכים לעקיפת ההסכם ולאי ביצועו המלא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, יבוא מחר לירושלים וייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לדווח לו על פרטי ההסכם שהושג ביום כיפור, בין ארה"ב לרוסיה, לפירוק סוריה מן הנשק הכימי שבידיה.

בישראל לא הגיבו רשמית על ההסכם, אולם בחוגים מדיניים מביעים – ביחד עם הסיפוק על עצם ההגעה להסכמה – חשש כי סוריה תמסמס את ההסכם בהמשך הדרך ותמנע את ביצועו.

ידווח לנתניהו. ג'ון קרי (צילום: משה מילנר/לע"מ)
ידווח לנתניהו. ג'ון קרי (צילום: משה מילנר/לע"מ)

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר הבוקר לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל כי "ההסדר עם סוריה טוב לישראל – אבל המבחן יהיה ביישומו".

ליברמן אמר: "המבחן הוא בביצוע, ולאסד יש רקורד מאוד בעייתי בכל נושא האמינות והכוונות האמיתיות – הרי לפני כמה זמן הוא עוד בכלל הכחיש שלסוריה יש נשק כימי". הוא הוסיף שכבר בעוד שבוע תוכל ישראל לבחון את אמינותו של אסד, כשהוא ימסור את מפת אתרי הנשק הכימי שברשותו לידי המערב – אז תשווה ישראל בין המידע שהעביר אסד, לבין המידע שמצוי בגופי המודיעין בישראל.

"לישראל יש מושג לא רע, ואחרי שנראה את הרשימה מה אסד העביר, נוכל באמת להגיד האם כוונותיו רציניות או שזו סתם הטעיה", אמר ליברמן, "לכן אנחנו צריכים בהחלט להיות קשובים, עירניים, ולא להיכנס לא לאופוריה ולא לפאניקה", אמר ליברמן.

לשאלה, האם ישראל תאלץ לאשרר את האמנה למניעת הפצת נשק כימי בעקבות ההסדר, ענה ליברמן: "רק כאשר המזרח התיכון יהפוך למזרח תיכון חדש באמת, נוכל לחתום על כל אמנה".

ח"כ צחי הנגבי, יו"ר ועדת החוץ והביטחון לשעבר, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ההסכם דורש מסוריה לספק בתוך שבוע רשימה כוללת של כל הנתונים באשר לנשק הכימי המצוי בידיה", כתב הנגבי. "לאחר מכן עליה לאפשר למפקחים חיצוניים גישה מיידית ובלתי מוגבלת לכל אתר שצוות הפיקוח יחפוץ לבקר בו. תהליך זה אמור להתבצע ולהסתיים עד חודש נובמבר. ההשמדה של הנשק הכימי אמורה להסתיים עד אמצע שנת 2014. האם סוריה תציית להסכמות שבין ארה"ב לסוריה? לכאורה אין לאסד ברירה.

"האיום במתקפה צבאית אמריקאית עדיין תקף", כתב ח"כ הנגבי. "הסורים יתקשו להביך את רוסיה, משענתם המרכזית בזירה הבינלאומית. אבל הניסיון מלמד שאין די בהסכמות דיפלומטיות כאשר מדובר במשטרים סוררים ומתריסים. סוריה, כמוה כפטרון האיראני שלה, התמחתה בתרגילי הונאה וסחבת. רק כאשר עינינו תחזינה בהשמדת מאגרי הנשק הכימי בפועל, או בהעמסתם על אניות בדרכם אל מחוץ לאחיזתו של המשטר הסורי, נוכל לברך על המוגמר".

סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון: "הסכם ג'נבה לפירוק הנשק הכימי בסוריה,שנחתם היום בין ארה"ב לרוסיה ,הוא הישג דיפלומטי חשוב. אם ייושם ההסכם כלשונו הרי שבתוך חודשיים החל מנובמבר הקרוב יהיה פיקוח על כל האתרים הכימיים בסוריה,ותוך שמונה חודשים יסולק כל הנשק הכימי מסוריה. יש לברך על ההסכם בכפוף ליישומו המלא ללא התחמקויות ומשיכת זמן מצד סוריה. ההסכם הוא הישג של רוסיה והצלחה אישית של פוטין. ארה"ב לראשונה מאז מלחמת העולם ה-2 משחקת תפקיד משני. אסור להאמין לאסד ולכן אסור להסיר ולו לרגע את האיום הצבאי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן