Skip to content

מח"ש סגרה את רוב התלונות על הטייזר "מחוסר עניין לציבור"

כך התברר בדיון שערכה היום הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת. הוועדה הנחתה את מבקר המדינה, לבדוק את התנהלות המשטרה בשימוש כנגד אזרחים באקדח החשמלי. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דרש לקבל את הנוהל החדש, שלדברי המשטרה, עד שכל השוטרים לא ילמדו אותו – לא יוחזר הטייזר לשימוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"על המשטרה למנוע משוטרים אלימים שימוש באקדח הטייזר". כך דורש ח"כ אמנון כהן, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שגם ביקש ממבקר המדינה לבדוק התנהלות המשטרה עד כה בנושא. בדיון שנערך היום בוועדה התברר כי מח"ש סגרה את רוב התלונות בנושא, "מחוסר עניין לציבור". בדיון התגלעה מחלוקת חריפה בין המשטרה להסתדרות הרפואית בשאלה: האם מתו נפגעי טייזר.

אקדח הטייזר. (צילום: ויקימדיה)
אקדח הטייזר. (צילום: ויקימדיה)

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, הנחתה בסיום הדיון, את מבקר המדינה, לבדוק את התנהלות המשטרה בשימוש כנגד אזרחים באקדח החשמלי. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דרש לקבל את הנוהל החדש, שלדברי המשטרה, עד שכל השוטרים לא ילמדו אותו – לא יוחזר הטייזר לשימוש. לדברי כהן "על המשטרה למנוע משוטרים אלימים או בעלי עבר משמעתי שימוש באקדח. יש להתייחס אליו כאל נשק חם, ולהזהיר את החשוד לפני השימוש בו. באימון ההכשרה על השוטר עצמו לחוש מכת חשמל – כדי שיבין במה הוא הולך להכות את האזרח". כהן פירט מספר מקרים בהם הופעל האקדח כנגד ילדה בת 13, כנגד אזרחים שיצאו מבילוי, וכולם ללא כל עבר פלילי.

ח"כ אמנון כהן: "למנוע משוטרים אלימים או בעלי עבר משמעתי שימוש באקדח" (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ אמנון כהן: "למנוע משוטרים אלימים או בעלי עבר משמעתי שימוש באקדח" (צילום: אתר הכנסת)

הוא האשים את המשטרה כי במשך זמן רב מנעה חשיפת נתוני השימוש באקדח ובנוסף כי "הנהלים עמומים ובכך מכשילים את השוטר בשימוש לא נכון". כהן שיבח את גישת מפכ"ל המשטרה והוסיף כי רוב השוטרים פועלים כראוי ומגינים על ביטחון האזרחים, "חובה לתת כלים למשטרה לעשות את מלאכתה, אך בתנאי שהדבר ייעשה תוך נהלים וסייגים ברורים. אחרת -השימוש באקדחי הטייזר נעשה באופן שרירותי, לא-מידתי ולא-מושכל".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו טען כי 88 שוטרים וקצינים פוטרו בשנה האחרונה מהמשטרה, בשל אלימות. "אלימות השוטרים נמצאת אצלי בסדר עדיפויות גבוה", אמר המפכ"ל. "השימוש בטייזר הוא פחות קטלני מנשק חם, והוא קיים ברוב המשטרות המודרניות בעולם. מתוך כשלושים אלף שוטרים, רק 1800 מורשים להשתמש בו". לדברי המפכ"ל בעקבות האירוע ביצהר הוקפא השימוש בטייזר והוקם צוות בדיקה שגילה כי נוהל השימוש לא היה מספק ודרש שינויים משמעותיים.

בין היתר נדרש שיפור בהכשרת השוטרים ובטיפול המשמעתי בשוטר שפעל שלא כדין ונדרשת הגברת הפיקוח והבקרה לאורך השנים. הפרופ' אבינועם רכס, נציג ההסתדרות הרפואית ונוירולוג מהמרכז הרפואי "הדסה" אמר כי מדובר בנשק קטלני לכל דבר ועניין, והציג נתונים על-פיהם התמותה לאחר הכנסת השימוש בטייזר עלתה במדינת קליפורניה פי שש, ובסך הכל 500 איש נפטרו בארה"ב משימוש בהקשר באקדח זה. לדבריו, הפעלתו עלולה לגרום לנפגע הפרעת קצב קטלנית, מלבד שברים בגולגולת ובעמוד השדרה מהנפילה על הרצפה. מנגד, טען ניצב-משנה צבי לנקובסקי, קצין רפואה ראשי של המשטרה כי הם מסתמכת על 470 מחקרים בעולם שנעשו ע"י גורמים עצמאיים ובלתי-תלויים, ולדבריו אי אפשר למצוא קשר ישיר ולו במקרה מוות אחד – ולשימוש בטייזר. "הגבלות שהכנסתי לנוהל-השימוש הם מחמירות, ולקחתי מקדם סופר-היסטרי", טען, ואילו תת-ניצב אהרן אקסול, ראש אגף מבצעים במשטרה ציין כי מאז הכנסת הטייזר יש ירידה בשימוש בכח ע"י שוטרים.

 עו"ד פיני פישלר (לשעבר קצין משטרה) אמר: "משטרת ישראל חולה באלימות מילולית ופיזית. המשטרה שולחת כוח ולא מוח. יש אלה ואזיקים ולפני הכל השוטר צריך להשתמש בשכל".

 עו"ד דניאל חקלאי העריך אף הוא כי "תופעת האלימות במשטרה ושימוש מופרז בטייזר רחבות בהרבה, כשרוב הנפגעים הם ללא עבר פלילי". הוא הביא את סיפורה של הדס, תל-אביבית ללא עבר פלילי, שהשתכרה והרחקה ממועדון בעיר, וקצין משטרה השתמש נגדה באקדח טייזר כולל פגיעה באיברים מוצנעים. מקרה נוסף שהובא הוא של איליה גורדנקו, ספורטאי מצטיין בוגר גולני, שהוכה במכת חשמל כשהוא אזוק בתוך תחנת המשטרה באשדוד.

 משה סעדה, סגן ראש המחלקה לחקירת שוטרים במשרד המשפטים טען אין באפשרותו לפרט כמה תלונות הוגשו נגד שוטרים בעניין, כיוון שהם כלולות בסעיף "תקיפה". הוא הודה כי עד היום הוגשו שני כתבי אישום בלבד כנגד שוטרים על שימוש שלא כדין באקדח, אך טען כי ברבות המקרים השוטרים פועלים כדין, וכי חלק מהתלונות נסגרות כיוון שהמתלונן לא משתף פעולה עם המחלקה. אוריאנה אלמסי, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת שערכה מחקר מקיף בעניין, הדגישה כי בניגוד לדברי מח"ש, הרי שהסנגוריה הציבורית במחוז מרכז מסרה כי מתוך 23 תלונות נגד שימוש מופרז בטייזר שהיא הגישה למח"ש בשנת 2012, סגרה מח"ש 65% מהם בגין "חוסר עניין לציבור".

 ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) זה מדהים שמח"ש לא יכולה לתת את הנתון הבסיסי כמה תלונות הוגשו על שימוש מופרז בטייזר. יש פער עצום בין שני כתבי אישום בלבד למספר התלונות. תחושתי שזאת מגמתיות. יש חובה שגורמים רפואיים, משפטיים יבחנו את נוהל המשטרה ורק אחר כך הוא יופעל.

 ניצב-משנה מוריס חן, ראש מחלקת חירום במשטרה ומי שעמד בראש צוות הבדיקה בעניין, טען כי מבחינת המשטרה אין מדובר בנשק חם, וכי הוא מונע פציעה של אזרחים ושוטרים. לדבריו, כיום מצויים 530 מכשירים, ונעשו בהם 1100 מכות-חשמל בשנתיים האחרונות. הוא הוסיף כי רק שוטרים ותיקים שעברו הכשרות ואימוני ריענון מורשים להשתמש בו, אך הודה כי "רמת היכרות נמוכה עם הנוהל וליקויים במשמעת של השוטרים מביאים לתקלות".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן