Skip to content

נתניהו על הגרעין האיראני: "יפרקו, יקבלו. לא יפרקו, לא יקבלו"

ארבע שנים בדיוק לאחר "נאום בר אילן" הראשון אמר הערב נתניהו בנאום שנשא באוניברסיטת בר אילן כי ישראל מוכנה להכיר במדינת הלאום של הפלסטינים - אבל גם הם יצטרכו לעשות שורה של ויתורים והוויתור הראשון הוא לוותר על חלום זכות השיבה. "אנחנו לא נסתפק בזה שתכירו בעם הישראלי או באיזו מדינה דו לאומית שאחר כך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מטרתה של איראן היא להשתלט על כל המזרח התיכון ומעבר לו, ואף להשמיד את מדינת ישראל. זו אינה ספקולציה, זוהי המטרה". כך אומר ראשד הממשלה, בנימין נתניהו.

נתניהו, אשר נאם באוניברסיטת בר אילן, ארבע שנים לאחר "נאום בר אילן" הראשון שלו, דיבר בכנס חזון 2020 לישראל של מרכז בגין-סאדאת. "ישראל וארה"ב רואות עין בעין את הצורך למנוע מאיראן מלהתחמש בנשק גרעיני", אמר. "נשיא איראן אמר באו"ם לפני ימים אחדים שאיראן מעוניינת בגרעין רק למטרות אזרחיות. אני לא מאמין לו, אך מי שרוצה לבחון את דבריו צריך לשאול את המשטר האיראני שאלה פשוטה – אם אתם רוצים רק אנרגיה גרעינית לצורכי שלום, מדוע אתם מתעקשים על צנטריפוגות להעשרת אורנים ועל כורי פלוטוניום הרי אלה אינם נדרשים כלל להפקת אנרגיה גרעינית לצורכי שלום.

נתניהו בנאום בר אילן השני: "אמת חדה, חותכת כתער" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו בנאום בר אילן השני: "אמת חדה, חותכת כתער" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"המשטר לא סתם מתעקש, הוא מוכן להביא סבל רב לעמו כי הדבר כרוך בהתנגשות עם הסנקציות ותכתיבים של מועצת הביטחון", אמר ראש הממשלה. "האמת פשוטה, היא חדה והיא חותכת כתער דרך הערפל שמנסים לפזר כאן. אם פניהם לשלום, יסכימו. אם פניהם אינם לשלום, לא יסכימו. אולי הנוסחה צריכה להיות מתומצתת ב'יפרקו- יקבלו. לא יפרקו- לא יקבלו'".

בהמשך דבריו התייחס נתניהו לנושא הפלסטיני: "בנאומי כאן לפני ארבע שנים אמרתי שהפתרון הוא מדינה פלסטינית מפורזת, פירוז אמיתי ומתמשך ולזה יש סידורי ביטחון מאוד ברורים ולא כוחות בינלאומיים. אך עליכם להכיר במדינה יהודית. למה אינכם מוכנים להכיר במדינה היהודית? אנחנו מוכנים להכיר במדינת הלאום שלכם, זה מחיר גדול מאוד, זה לא דבר של מה בכך. אבל גם אתם תצטרכו לעשות שורה של ויתורים והוויתור הראשון הוא לוותר על חלום זכות השיבה. אנחנו לא נסתפק בזה שתכירו בעם הישראלי או באיזו מדינה דו לאומית שאחר כך תציפו אותה בפליטים. זאת מדינת הלאום של העם היהודי. כל עוד לא יעשו זאת, לא ייכון שלום, רק שיכירו בזכותנו לחיות כאן במדינת הלאום שלנו – רק אז יתאפשר השלום.

"זה תנאי הכרחי", אמר נתניהו. "יש עוד תנאים חשובים לסיום המו"מ – לא לקיומו, אלא לסיומו, אבל אני מזכיר את זה משום שהתהליך המדיני בינינו לבין הפלסטינים כרוך בפתרון של בעיות סבוכות. הוא יוכתר כהצלחה רק אם הוא יושתת על יסודות של אמת, האמת של ההווה והאמת ההיסטורית ולצערי האמת נמצאת תחת מתקפה מתמדת מצד אויבנו ויריבנו".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' אומרת, בתגובה כי נאום בר אילן 2 של נתניהו הוא נסיעה במנהרת הזמן לאחור ואין בו כל בשורה וכל ניסיון כן לייצר עבור אזרחי ישראל מציאות אופטימית יותר ומסוכנת פחות.

"נראה כי נתניהו נשאב בחזרה אל הימין הקיצוני במפלגתו ובבית היהודי והוא אינו ער כלל לשאיפה המתפשטת בציבור להגיע להסדר, שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית לדורות וימנע תרחיש מסוכן של מדינה דו לאומית".

יחימוביץ' מציינת, כי מהמידע שמגיע לידיה המשא ומתן המתנהל כעת אינו אלא דשדוש חסר שחר ומשיכת זמן, וכי אפילו מספר הפגישות שהתקיימו בין הצדדים הוא דל ומעיד על ניסיון לשתק ולהקפיא כל מהלך ובוודאי לא לנסות ניסיון של אמת להבקיע להסדר כלשהו.

ח"כ עמר בר-לב (עבודה), חבר בוועדת החוץ והביטחון: "ראש הממשלה נשמע כמו תקליט שחוק המסתובב סביב עצמו במעגלים, ולא כמנהיג בעל חזון המבין את גודל השעה והאחריות שעל כתפיו. ראש הממשלה בוחר להיתלות שוב בפלסטינים ובמה יגידו או לא יגידו ולא בשאלות מהו האינטרס הישראלי ומה ישראל תעשה או לא תעשה. נראה, כי נתניהו מטיל ספק בכוחה של מדינת ישראל ליזום ולשמור על החזון הציוני של מדינה חזקה, בטוחה ודמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק. נתניהו אף סותר את עצמו בכל הקשור לסוגיה האיראנית בכך שמדגיש מחד, את אי אמונתו בדרך הדיפלומטית, ומאידך מעודד את ארצות הברית ומדינות המערב להמשיך בסנקציות הכלכליות שהן חלק מהמערכה הדיפלומטית לעצירת איראן ללא צורך בשימוש בכוח צבאי".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן