Skip to content

נתניהו: "עסקה רעה עם איראן – עלולה להביא מלחמה"

יחימוביץ': "משחררים אסירים ומודיעים על גל בניה בהתנחלויות. פותחים חזית משברית מול האמריקאים בסוגיה האיראנית, ומוציאים גם, בטיימינג מזעזע, כדי לשפוך עוד שמן על המדורה, מכרז ל 23 אלף יחידות בניה בשטחים. הממשלה הזו רוקדת על חבית אבק שריפה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עסקה רעה עם איראן עלולה להביא למלחמה. כך הזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעל דוכן הכנסת. ראש הממשלה אמר זאת במהלך דיון מיוחד שקיימה הכנסת על משבר הדיור.

"אין רק שתי אפשרויות בנושא איראן: או עסקה רעה – או מלחמה", אמר ראש הממשלה. "זה לא נכון. יש אפשרות שלישית – והאפשרות השלישית היא המשך לחץ הסנקציות. הייתי אפילו אומר שעסקה רעה עלולה להביא לתוצאה השנייה הלא רצויה. אין שום סיבה להיכנע לתכתיבים של איראן, אין שום סיבה להיחפז.

"עסקה רעה תביא מלחמה". נתניהו (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)
"עסקה רעה תביא מלחמה". נתניהו (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)

"איראן נמצאת תחת לחץ כלכלי קשה מאוד", אמר נתניהו, "והיתרון נמצא אצל מפעילי הלחץ. אפשר להשיג עסקה טובה כדי לפרק את היכולת הגרעינית הצבאית של איראן. הדבר הזה איננו מושג בהצעה שדנים בה עכשיו בז'נבה. ההצעה הזאת עושה חור גדול בסנקציות, ודרך החור הזה האוויר יכול לצאת מהלחץ של הסנקציות. מה שאיראן מתבקשת לעשות זה מעט מאוד, היא משאירה את כל הצנטריפוגות על כנן, אפילו צנטריפוגה אחת איננה מפורקת, וגם המתקנים התת- קרקעיים נשארים. הדבר הזה איננו מתבקש כי אפשר להמשיך את הלחץ".

ראש הממשלה התייחס גם לרצח החייל עדן אטיאס ז"ל. "תפסנו את הרוצח ואנו בודקים את כל האנשים שסביבו", אמר, "וסביבו יש מערכת חינוך עם הסתה בחברה הפלסטינית במסגדים. אם אנו רוצים שלום אמת, ההסתה חייבת להיפסק.

מליאת הכנסת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מליאת הכנסת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

על הבנייה ביהודה ושומרון, אמר נתניהו: "הוצאנו מכרזים לבניית אלפי יחידות דיור. אישרנו עוד אלפי יחידות דיור. זה לא היה קל עשינו זאת בשום שכל באחריות וגם עמדנו בלחצים מול הקהילה הבינלאומית. כשצריך להיאבק על משהוא אמיתי אנחנו עושים זאת.

"בעת הזאת", המשיך נתניהו, "אין טעם לבזבז משאבים אנרגיה והון פוליטי שאין בו תוצאה אמיתית  וזה פוגע בהתיישבות. צריך להיאבק בדברים החשובים המעשיים והאמיתיים. זה פוגע ויוצר חיכוך מיותר עם הקהילה הבינלאומית ועלול לפגוע במאבק מול איראן".

בנושא הדיור אמר נתניהו: "הבעיה שלנו שיש לנו מונופול לא משנה אם הוא פרטי או ממשלתי אני נגד מונופולים. במקרה שלנו יש מונופול על הקרקעות. קיבלנו החלטה לרדת מבעלות המדינה של 93% ל-89%. קיבלנו החלטה לייעל את מנהל מקרקעי ישראל. בלי דבר נוסף, שום דבר לא יביא לסיבוב של המגמה".

העיר אריאל. "הוצאנו מכרזים לאלפי יחידות דיור" (צילום: ויקיפדיה)
העיר אריאל. "הוצאנו מכרזים לאלפי יחידות דיור" (צילום: ויקיפדיה)

נתניהו המשיך: "אנחנו הולכים בצעדי ענק לקחת את הבסיסים הגדולים כמן תל השומר וצריפין ואולי גם תע"ש . זה מכניס לקופת המדינה עשרות מיליארדים ונותן עתודות קרקע. יש אגדה אורבנית שאנו רוצים למקסם את מחירי הקרקע. זה לא נכון אין דבר כזה. נתתי הנחיה שכממשלה זה לא היעד שלנו למקסם רווחים אלא להרבות את יחידות הדיור. יש לנו את הכוח להגדיל את היצע הדירות המשווקות. כשהעוגה צומחת יותר קל לחלק אותה זה משנה חברתית את המדינה. בנגב ובגליל מתרחש שינוי עצום. מהפכה של פיתוח הנגב והגליל מתרחש הלכה למעשה. הנגב הינו 60% מהמדינה עם פחות מ-10% מהאוכלוסייה. אני צריך את העזרה שלכם לחוק התכנון והבניה".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה את נתניהו ומדיניות ממשלתו. "הבטחות, מסיבות עיתונאים, רפורמות יומרניות כושלות וסטטוסים בפייסבוק. אדם רגיל צריך 200 משכורות כדי לקנות היום דירה והמחירים רק ממשיכים לטפס. ממשלת הכל דיבורים".

"ממשלת הכל דיבורים, חוץ מאורי אריאל". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"ממשלת הכל דיבורים, חוץ מאורי אריאל". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

יחימוביץ' המשיכה: "השר לפיד נבחר על אדי מחאת 2011 שבמרכזה היתה התביעה הכל כך פשוטה לבית. אפילו פעולה אחת זעירה הוא לא עשה כדי לעמוד בהבטחותיו. להיפך: הוא העלה את המע"מ על הדירות, שלל הטבות לרוכשים בפריפריה, ירד מהרעיון המקומם של 'מס משפרי דיור' רק אחרי שנלחמנו בו, והטיל מיסים שהקטינו את ההכנסה הפנויה והרחיקו עוד יותר את חלום הדירה. ועוד בלון ריק הופרח: חברה ממשלתית חדשה שתטפל בבעיות הדיור. עם פרויקט ענק של 150,000 דירות להשכרה. מישהו שומע ומאמין לזה? חברה ממשלתית חדשה?! איך? מי? מה? מקור תקציבי? בשביל מה בדיוק? מי יבנה? מי ישכיר? איפה? תראו איזו חתיכת נייר עם תוכנית, משהו. הדבר היחיד שאנחנו יודעים על החברה המסתורית הזאת הוא מי יהיה המנכ"ל שלה, אורי שני".

בנושא המדיני אמרה יו"ר האופוזיציה: "אני לא קונה את התדרוכים מלשכת ראש הממשלה – שנתניהו רתח מזעם כשהוא שמע על תכנוני הבניה ב-E1, שהוא 'מיהר לגנוז' את התוכניות של אורי אריאל, שהוא נדהם.שבכלל עכשיו ישראל מרכזת את כל מאמציה באיום האיראני. לא קונה את זה. לא כשבתוך החדר השרה לבני ונציגו של נתניהו, מולכו, מתקוטטים. לא כאשר קרי מגיע לכאן ומזהיר שסטטוס קוו הוא לא מתכון לשימור המצב אלא להסלמה קשה. לא כשהיועץ הפורש לביטחון לאומי יעקב עמידרור, שלא חשוד בשמאלנות, מזהיר שאם לא נחצוב תוצאה בשיחות האלה – צפוי לנו בידוד בינלאומי חמור עם השלכות כלכליות ואסטרטגיות.

 "אין ויכוח פוליטי בבית הזה על כך שאסור שלאיראן תהיה יכולת גרעינית", אמרה יחימוביץ'. "נדמה לי שכולנו ללא יוצא מן הכלל מביטים בחשש אל האופן שבו עלול להיראות ההסדר בין המעצמות ובין איראן. באיזה אופן יצירת עימות אגרסיבי עם ארה"ב משרתת אותנו? משחררים אסירים ומודיעים על גל בניה בהתנחלויות. פותחים חזית משברית מול האמריקאים בסוגיה האיראנית, ומוציאים גם, בטיימינג מזעזע, כדי לשפוך עוד שמן על המדורה, מכרז ל 23 אלף יחידות בניה בשטחים. הממשלה הזו רוקדת על חבית אבק שריפה. למה הטירוף הזה של מסלול התנגשות ראש בראש עם האמריקאים?

 "קחו את 23 אלף יחידות הבניה האלה, ותוציאו מכרזים לנגב, לגליל, לחדרה, לראשון לציון, לנתניה, לחיפה, לירוחם", אמרה יו"ר האופוזיציה. "יש כל כך הרבה דברים טובים ויעילים שאפשר לעשות. למשל, תפסיקו לנהל מלחמה נגד ההתיישבות העובדת, שגזרתם עליה הקפאת בניה מוחלטת, כולל של יחידות דיור מתוכננות. ברמה הלאומית, לא הסקטוריאלית. רק שם יש פוטנציאל בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור. קחו משהו ממה שחצבתם מהרווחים הקצובים, אחרי שעשו לנו טובה והמדינה קיבלה פרומיל ממה שמגיע לנו. תנו אותו לדיור בר השגה. וכל זה – בלי להחריב את היחסים עם האמריקאים, בלי לחבל בכל סיכוי להסדר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן