Skip to content

״ישראל לא יכולה להתנהל בעולם המודרני ללא סיוע של ארה״ב"

כך אמר הבוקר שר החוץ, אביגדור ליברמן, שהופיע בכנס נדל"ן בתל אביב. הוא הזהיר: "שברגע שהעולם יאפשר לאיראן להעשיר אורניום ולהפוך למדינת סף גם כל שאר המדינות במזה״ת ירצו זאת ויחל מרוץ חימוש גרעיני מטורף שגם סרטי האימים הנוראיים ביותר שנעשים בהוליווד לא מתקרבים לתאר את התרחיש שהוא ייצור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״הויכוח העיקרי במו״מ המתנהל בז׳נבה הוא על ההכרה בזכותה של איראן להעשיר אורניום ולהפוך למדינת סף גרעינית". כך אומר שר החוץ, אביגדור ליברמן.

"ישראל היא לא בת יחידה של ארה״ב". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
"ישראל היא לא בת יחידה של ארה״ב". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

השר ליברמן, שדיבר בכינוס הנדל"ן השנתי בתל-אביב, אמר: "איראן היא לא יפן ולא גרמניה, שגם הן מדינות סף, אך הן מדינות אחראיות, שוחרות שלום עם שיקול דעת ואיזונים – דברים שאין באיראן, אפילו אחד מהם. לכן אסור להסכים למצב שבו איראן תוכל בכל רגע להפוך למדינה עם פצצה גרעינית.

״למצב כזה יש היבט נוסף שהוא דרמטי לא פחות", אמר ליברמן. "ברגע שהעולם יאפשר לאיראן להעשיר אורניום ולהפוך למדינת סף גם כל שאר המדינות במזה״ת ירצו זאת ויחל מרוץ חימוש גרעיני מטורף שגם סרטי האימים הנוראיים ביותר שנעשים בהוליווד לא מתקרבים לתאר את התרחיש שהוא ייצור. ישראל היא מדינה חזקה שתדע להתמודד עם כל מצב", אמר ליברמן, "אך האיום של איראן גרעינית הוא על העולם כולו וקודם כל על שכנותיה הקרובות של איראן. איראן איננה מצטיידת בטילים בליסטיים ארוכי טווח כי היא רוצה להפיץ בעולם אנרגיה גרעינית לצרכי שלום וגם דברי השיטנה של חמינאי כלפי היהודים אינם מעידים כי האיראנים הם רודפי שלום.״

שר החוץ ליברמן התייחס גם לדברים הלא מדויקים, לדבריו – שצוטטו בשמו בעניין הקשר בין ישראל לארה״ב: ״ישראל לא יכולה להתנהל בעולם המודרני ללא תיאום וסיוע של ארה״ב שהיא הפרטנר העיקרי והאסטרטגי החשוב ביותר של מדינת ישראל", אמר. "דווקא בשל כך עלינו להבין כי ישראל היא לא בת יחידה של ארה״ב ועלינו להתחשב גם בקשיים שלהם ולעזור להם בכך שנפתח מדיניות חוץ מגוונת, ניצור עוד בריתות מדיניות, לא נהיה סמוכים רק על שולחנם ונביא לשולחן המשותף תשומות נוספות. אף ברית עם אף מדינה אחרת לא תשתווה לקשר המיוחד של ישראל וארה״ב אך חיזוק מעמדה של ישראל ופיתוח קשרים נוספים יואילו גם לישראל וגם לארה״ב.״

שר הביטחון יעלון: "שותפות אינטימית" עם ארה"ב

בתוך כך, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, במהלך כנס שרי הגנה המתקיים בהאליפקס שבקנדה.

במהלך הפגישה הודה שר הביטחון יעלון להייגל על אישורה הסופי של עסקת מסוקי V-22, שיסופקו לישראל בעתיד הלא רחוק ואמר כי הם יהוו נדבך נוסף בעוצמתו של צה"ל.

"בין ארצות הברית לישראל יש שותפות אסטרטגית עמוקה, המבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים", אמר שר הביטחון. "אנחנו מעריכים מאוד את השותפות האינטימית בין ארצות הברית לישראל, ידידות אמת שגוברת על חילוקי דעות שמתגלעים מפעם לפעם, ואת מערכת היחסים יוצאת הדופן בין הממסדים הביטחוניים".

יעלון-הייגל: "שותפות אסטרטגית חזקה" (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
יעלון-הייגל: "שותפות אסטרטגית חזקה" (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

יעלון הדגיש: "המזרח התיכון הוא מקום של חוסר יציבות מתמשך, והוא צפוי להמשיך להיות כזה גם בשנים הבאות. אנחנו מודאגים מאוד מההתפתחויות במשא ומתן המתקיים עם איראן. אנו סבורים שהעסקה שמונחת על השולחן היא רעה, וגם אם עסקה כזו תיחתם, יש עדיין הרבה מה לעשות לאחריה כדי להביא את המשטר באיראן אל הדילמה של פצצה או הישרדות".

קודם לכן, ביום חמישי, נפגש שר הביטחון עם מקבילו הקנדי, רוברט ניקולסון. במהלך הפגישה אמר שר הביטחון: "הצלחת המהפכה באיראן העניקה דחיפה לאסלאם הרדיקאלי ברחבי העולם. המשטר האיראני הפך להיות הגורם המרכזי לחוסר היציבות במזרח התיכון ומעבר לו. המשטר הזה מעורב בכל סכסוך במזרח התיכון, ותוקע יתדות של טרור גם באפריקה, באסיה, בדרום אמריקה. הם רוצים להביס את התרבות המערבית, ומוכנים להקריב לשם כך.

"האיראנים רוצים, תחת מטרייה גרעינית שתהיה להם, לקדם פעילויות טרור, למשל להשתמש בפצצה מלוכלכת ביעדים שונים בעולם המערבי. לכן אסור להיות סובלניים לאפשרות של איראן גרעינית. לכן, בדרך זו או אחרת, הפרויקט הגרעיני-צבאי האיראני חייב להיעצר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן