Skip to content

נתניהו ממשיך להתריע: "נשק גרעיני לאיראן – סכנה לעולם כולו"

"עבודה מדהימה נעשתה במהלך העשור הקודם כדי להציב סנקציות חזקות וקשות על איראן ונראה שהן עבדו", אמר נתניהו. "הן היו קרובות כל כך להשיג את מטרתן - שאיראן תחזיר אחורה את תכניתה הצבאית הגרעינית. כעת, הקלו את הסנקציות ועל אף שאיראן עדיין לא החלה לבצע את ההסכם, ההקלה הזאת הובילה לשחרור כללי של הסנקציות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם איראן תתחמש בנשק גרעיני, זה יהיה ציר היסטורי שלא רק יחזיר לאחור את הקדמה במזרח התיכון – בכל מזרח התיכון – אלא יסכן את שלום העולם, שלום אירופה ושלום כדור הארץ כולו. חייבים לעצור זאת". כך מזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נתניהו אמר את הדברים האלה לאחר פגישתו עם ראש ממשלת איטליה, אנריקו לטה.

"נשק גרעיני איראני יסכן את שלום העולם, שלום אירופה ושלום כדור הארץ כולו". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום)
"נשק גרעיני איראני יסכן את שלום העולם, שלום אירופה ושלום כדור הארץ כולו". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"אנחנו חפצים בשלום, אנחנו מתפללים לשלום, אנחנו עובדים למען השלום", אמר נתניהו. "אנחנו מקווים שיש לנו שותף לשלום בצד השני. נדע בקרוב מאוד אם זה נכון. בנוסף להחלטות הפוליטיות שעלינו לקבל, אנחנו רוצים להבטיח שישנו בסיס בטוח של ביטחון לשלום שברצוננו להגשים עם הפלסטינים. אנחנו רוצים בשלום כזה לנו ולילדנו.

"אבל שלום כזה לא ישנה מה שקורה במזרח התיכון באופן ניכר", אמר ראש הממשלה. "הטלטלה הגדולה שאנחנו רואים בסוריה אינה קשורה לישראל ולפלסטינים; הטלטלה הגדולה שאנחנו רואים בלוב אינה קשורה לישראל ולפלסטינים; הטלטלה הגדולה שאנחנו רואים בעיראק אינה קשורה לישראל ולפלסטינים; הטלטלה הגדולה שאנחנו רואים בתימן, במצריים ובעוד מקומות אינה קשורה לישראל ולפלסטינים".

ראש הממשלה המשיך והזהיר כי אם משטר האייתולות באיראן יקבל לידיו נשק גרעיני – תגבר אי היציבות באזור. "מדובר במשטר באיראן שלמרות שהוא מחייך, הוא ממשיך לטבוח אנשים בסוריה ולקדם את הטרור בחמש יבשות ולחמש קבוצות כמו חיזבאללה, הג'יהאד העולמי וארגון חמאס שמחויבות בהחלט להחזיר את העולם שאנו אוהבים לאחור.

"עבודה מדהימה נעשתה במהלך העשור הקודם כדי להציב סנקציות חזקות וקשות על איראן ונראה שהן עבדו", אמר נתניהו. "הן היו קרובות כל כך להשיג את מטרתן – שאיראן תחזיר אחורה את תכניתה הצבאית הגרעינית. כעת, הקלו את הסנקציות ועל אף שאיראן עדיין לא החלה לבצע את ההסכם, ההקלה הזאת הובילה לשחרור כללי של הסנקציות. מגמה לענות לדרישות של איראן ולהפוך אותה ללגיטימית, כאילו איראן שינתה משהו במדיניות שלה חוץ מלחייך, לדבר באנגלית מדי פעם ולייצר מצגת פאוור-פוינט – איזו מהפכה!

מפגש עם האפיפיור. יבוא לביקור בארץ בחודש מאי (צילום: עמוס בן גרשום)
מפגש עם האפיפיור. יבוא לביקור בארץ בחודש מאי (צילום: עמוס בן גרשום)

"אם המצב הזה ימשך ומשטר הסנקציות יקרוס, הדבר יסמן סוף לאפשרות של פתרון בדרכי שלום", הזהיר נתניהו. "הדבר יביא להפסקת התכנית הגרעינית של אירא, והיא תופסק – אך אנחנו חפצים בפתרון דיפלומטי דרך משא ומתן ולשם כך על משטר הסנקציות ועל הדרישות להישאר במקום ואסור לנו להיות שבעי רצון מפתרון פוליטי.

"אנחנו צריכים תוכן, וכשאני אומר 'אנחנו' אינני מתכוון רק ל'אנחנו – ישראל'", אמר נתניהו. "אני כולל מספר רב של מדינות ערביות במזרח התיכון. אני יודע שהן לא תמיד מדברות בקול רם כמונו אבל האמינו לי: כישראלים וערבים מדברים בקול אחד כדאי לעולם להקשיב – וזה חשוב לרבים כאן באירופה ומעבר לאירופה שיהיה שינוי אמיתי, חזרה אמתית לאחור של תכניתה הצבאית הגרעינית של איראן משום שאיראן ממשיכה לקראת פצצה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש גם עם האפיפיור פרנציסקוס והעניק לו מנורה את הספר של אביו המנוח, ההיסטוריון בן ציון נתניהו "מקורות האינקוויזיציה במאה ה-15 בספרד". בהקדשה נכתב: "לאפיפיור פרנציסקוס, רועה דגול של המורשת המשותפת שלנו". בשיחה בין השניים סוכם כי האפיפיור יבקר בארץ, לקראת סוף חודש מאי. ביקורו של האפיפיור מתוכנן להיות בטרם תסתיים כהונתו של הנשיא שמעון פרס שהזמין אותו לישראל, עוד בביקורו הקודם.

ובניגוד לאזהרותיו של נתניהו ניסה שר האוצר, יאיר לפיד, להרגיע ואמר כי ארה"ב היא נכס אסטרטגי שישראל לא תוכל לוותר עליו.

לפיד, שהתראיין  לרשת CNBC אמר: "אנשים צריכים לזכור שהיינו 'קולניים' כל כך בהסכם מול אירן כי עבורנו לא מדובר בדיון אקדמי או תיאורטי אלא עניין קיומי", אמר לפיד. "זה משטר שבאופן ברור מדבר על רצונו ומחויבותו להשמדת ישראל. אני לא חושב שיש עוד אומות בעולם שמדינה אחרת אומרת עליהם שהיא רוצה לוודא שהיא תושמד. אני חושב שהרווחנו בכאב, את הזכות להיות מודאגים יותר מכל אחד אחר". על היחסים עם ארה"ב אמר שר האוצר כי "אולי הנכס האסטרטגי החשוב ביותר הוא האינטימיות שיש לנו עם הממשל בוושינגטון לאורך השנים, וזה נכס שאנחנו לא רוצים להפסיד".

על השאלה כמה נזק נגרם ליחסים בין שתי המדינות ענה לפיד: "לדעתי זה בסדר שיש חילוקי דעות בתוך המשפחה, כל עוד שומרים עליהם בתוך המשפחה. אני חושב שאנחנו עדיין במסגרת הזאת של 'בתוך המשפחה'".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן