Skip to content

קרי עזב אופטימי: "אנחנו קרובים לשלום כפי שלא היינו כבר שנים"

בפרץ של אופטימיות שמזמן לא נשמע כמוהו אמר עוד מזכיר המדינה קרי, לפני שעזב את הארץ: "ברור לי, לאחר השיחות האחרונות - שגם אבו מאזן וגם נתניהו נחושים מתמיד לבחון את האפשרויות. לשניהם יש את אותה מטרה, שתי מדינות לשני עמים שיחיו זה לצד זה בשלום ובשגשוג"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה, ג'ון קרי, עזב בצהריים את הארץ, לאחר יומיים של שיחות אינטנסיביות, כשהוא אופטימי, כפי שלא היה מאז תחילת השיחות בין ישראל לפלסטינים.

בארבע עיניים הבוקר, על מרפסת מלון מצודת דוד (צילום: חיים צח/לע"מ)
בארבע עיניים הבוקר, על מרפסת מלון מצודת דוד (צילום: חיים צח/לע"מ)

"אנחנו חושב שאנחנו קרובים לשלום, לשגשוג ולביטחון שהאנשים פה ראויים לו, קרובים כפי שלא היינו כבר שנים", אמר קרי בנמל התעופה בן גוריון, לפני שעלה על המטוס שהמריא מכאן. "ביומיים האחרונים הייתה לי ההזדמנות להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הרשות אבו מאזן ולמרות שאנחנו דנים בנושאים מורכבים אני מעודד מהמחויבות של שני המנהיגים למרדף אחר השלום ושניהם הבטיחו להמשיך לדון בנושאים שלפנינו", אמר קרי.

קרי שיבח את שני המנהיגים – בנימין נתניהו ואבו מאזן – ואמר: "ברור לי, לאחר השיחות האחרונות – שגם אבו מאזן וגם נתניהו נחושים מתמיד לבחון את האפשרויות. לשניהם יש את אותה מטרה, שתי מדינות לשני עמים שיחיו זה לצד זה בשלום ובשגשוג. המתנגדים טועים כשהם קוראים לשלום באזור 'מטרה בלתי אפשרית', זה תמיד נראה בלתי אפשרי – עד שזה נעשה".

פגישת לפיד-קרי (באדיבות שגרירות ארה"ב)
פגישת לפיד-קרי (באדיבות שגרירות ארה"ב)

"ידענו שזה יהיה מסע ארוך, ולא הייתי שב לכאן שוב ושוב אילו לא הייתי משוכנע שזה אפשרי", אמר  קרי. "אין לי ספק שנוכל להשיג הסכם שיעניק לפלסטינים את המדינה שהם ראויים לה, בד בבד עם יותר בטחון לישראל".

מנופף לשלום באופטימיות. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
מנופף לשלום באופטימיות. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

לפני שעזב נפגש קרי הבוקר שוב עם ראש הממשלה, בנימין  נתניהו. לפני כן נפגש עם שר האוצר יאיר לפיד. הוא דן עם נתניהו ולפיד על המו"מ עם הפלסטינים ועל ההסכם שנחתם בז'נבה בין המעצמות לאיראן. לפיד הביע בפני קרי את הערכתו על מאמציו בקידום המו"מ בין ישראל לפלסטינים ואמר: "למרות המחלוקות והמהמורות שבדרך, הסכם שלום הוא אינטרס של שני הצדדים". לפיד גם הודה לקרי על הברית החזקה בין ישראל לארה"ב והדגיש בפניו כי הסכם סופי בין המעצמות לאיראן חייב למנוע מטהרן יכולת צבאית גרעינית".

עוד לא חלפו 24 שעות, מאז התבטאותו האופטימית ויוצאת הדופן של מזכיר המדינה האמריקני, ג׳ון קרי – וכבר בא שר החוץ אביגדור ליברמן ושפך מים צוננים על התלהבותו.

"האמון בין שני הצדדים במשא ומתן הוא בערך אפס", אמר ליברמן השוהה בוושינגטון ומשתתף בפורום סבן. "אין לקרי מה לפתח ציפיות. הוא לא יצליח להשיג הסכם בשנה הקרובה".

 "היו כמה אנשים שעשו הכל כדי להגיע להסכם, כמו ראשי הממשלה אהוד ברק ואהוד אולמרט, וגם נתניהו בהסכם וואי-פלנטיישן ב-1998, אבל למרות כל המאמצים – גם מהצד האמריקני – אנחנו במבוי סתום, ובלי להבין למה אנחנו במבוי כזה לא נצליח להתקדם", אמר ליברמן.

״אי אפשר לעשות שלום אם אין לך אמון ואם אתה לא מאמין לצד השני. אני מעריך את המאמץ של קרי לשמור על המשא ומתן מתמשך. אבל אני לא מאמין שזה אפשרי בשנה הבאה להשיג הסדר סופי או פריצת דרך״.

עם זאת אמר ליברמן כי הכרחי לשמור על הדיאלוג. ״אנחנו חיים באותו אזור, אנחנו שכנים, זה חשוב לפחות לחשוב על דו-קיום. אבל אסור ליצור ציפיות גדולות מדי כי במקרה של כישלון יהיה כישלון ואכזבה – ואחריהם תגיע האלימות".

יצחק (בוז'י) הרצוג וסוזן רייס (צילום: באדיבות לשכת ח"כ הרצוג)
יצחק (בוז'י) הרצוג וסוזן רייס (צילום: באדיבות לשכת ח"כ הרצוג)

יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג  – הנמצא גם הוא בוושינגטון לרגל פורום סבן – נועד אמש אחר הצהריים עם היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, סוזן רייס. השניים דנו בסוגיות הליבה האקוטיות לביטחון ישראל ובמצב במזרח התיכון.

 הרצוג הודיע לרייס שמפלגת העבודה תתמוך בכל התקדמות במשא ומתן: "לנתניהו יש רוב בכנסת להתקדם בתהליך מדיני. האינטרס הישראלי הוא ללכת למהלך של הפרדות מהפלסטינים ואנחנו על אף היותנו אופוזיציה נתמוך בממשלת ישראל במידה ונתניהו יהיה נכון ורציני להתקדם בתהליך".

  עוד הוסיף הרצוג: "אני מאמין שהציבור הישראלי יתמוך בהסדר עם הפלסטינים. לצערי ההתנהלות של הממשלה בשנים האחרונות גורמת לאנשים בעולם לפקפק בכך. אני מתכוון לשנות זאת. חייבים להתקדם להסדר מדיני כי זה לטובתה של ישראל, יתרום לביטחונה ולרווחת אזרחיה".

הערב )num"a( צפוי נשיא ארה״ב, ברק אובמה, להופיע בפורום סבן. מחר יופיע שם ראש הממשלה נתניהו בוידיאו קונפרנס.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן