Skip to content

אובמה: בהסכם כולל לא תזדקק איראן למתקן בפורדו ולכור באראק

הנשיא אובמה, שהופיע בפורום סבן בוושינגטון, הדגיש כי ההקלה בסנקציות היא מזערית ואפשר להחזיר את הגלגל לאחור. "איננו מרופפים את הסנקציות העיקריות על איראן, אלא נותנים צוהר קטן שמאפשר ניסיון. אם איראן לא תנהל את המו"מ על הסכם קבע בכנות, נחזיר את הגלגל לאחור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן תוכל במסגרת הסכם סופי, להמשיך בתכנית גרעינית לצרכי שלום – כולל העשרת אורניום תחת מגבלות ופיקוח. אבל עליה יהיה לסגור המתקן התת קרקעי בפורדו, והכור באראק לא יוכל  להיות מבוסס על מים כבדים.

כך עולה מהדברים שאמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בהופיעו הערב (מוצ"ש) בפורום סבן בוושינגטון, בניסיון להרגיע את ישראל מחששותיה, מפני ההסכם שהושג בז'נבה.

הנשיא אובמה אמר כי בהסדר הכולל עם איראן תהיינה "מגבלות יוצאות דופן ואמצעי בידוק של מה שהאיראנים עושים במסגרת תכנית גרעין לצרכי שלום". הוא פירט ואמר כי "האיראנים לא צריכים מתקן תת-קרקעי עבור תכנית לצרכי שלום, הם לא צריכים את הכור באראק לתכנית לצרכי שלום והם בטח לא צריכים צנטריפוגות מתקדמות". עוד אמר הנשיא אובמה כי במסגרת ההסדר הכולל יהיה על איראן לוותר על חלק גדול מהצנטריפוגות שבידיה.

"האיראנים לא צריכים צנטריפוגות מתקדמות". ברק אובמה (צילום ארכיון: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)
"האיראנים לא צריכים צנטריפוגות מתקדמות". ברק אובמה (צילום ארכיון: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)

"זה  אינטרס בטחוני לאומי של ארה"ב ולא רק של ישראל למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הנשיא אובמה. הוא הדגיש כי הוא אינו מסיר מהשולחן שום אופציה בעניינה של איראן – ואולם עדיף להגיע לפתרון דיפלומטי. נשיא ארה"ב הדגיש עוד כי בהסכם הביניים אין שום הקלות בעיצומים שהוטלו על טהראן ואם בפרק הזמן שנקבע, 6 חודשים, יתברר שאיראן אינה עומדת במחויבות שלה, אפשר להחזיר את המצב לאחור.

אובמה הדגיש כי ארה"ב ומעצמות המערב "הקימו משטר סנקציות ללא תקדים ששיתק את כלכלת איראן, הוריד את מכסות הנפט ליותר ממחצית וכיווץ את הכלכלה האיראנית ביותר מ-50 אחוזים. "בגלל הסנקציות הבינלאומיות הקשות, העם האירני הגיב – והעלה את רוחאני לשלטון. אין פירוש הדבר שצריך לבטוח ברוחאני או בכל סמכות אחרת באיראן". לדבריו, "בפעם הראשונה בזה יותר מעשור עצרנו את ההתקדמות בתכנית האיראנית והבטחנו שבפורדו ובנתנז יעצרו את הוספת הצנטריפוגות. כשנתניהו הציג את השרטוט של הפצצה באו"ם, הוא התכוון שאם האיראנים יגיעו ל-20% של אורניום מועשר זה יהיה קו אדום. אנחנו הורדנו את זה לאפס והפסקנו כליל את ההתקדמות בכור המים הכבדים באראק".

הנשיא אובמה הדגיש כי ההקלה בסנקציות היא מזערית – וניתן להחזיר את הגלגל לאחור. לדבריו, שום אופציה לא הוסרה מהשולחן.

"איננו מרופפים את הסנקציות העיקריות שהוטלו על איראן, אלא נותנים צוהר קטן שמאפשר ניסיון. אם איראן לא תנהל את המו"מ על הסכם קבע ברוח כנה, נחזיר את הגלגל לאחור".

נשיא ארה"ב הדגיש כי הוא ממשיך להתייעץ עם ראש הממשלה נתניהו כל הזמן וכי שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני עם ישראל מעולם לא היה חזק יותר, כמו גם התמיכה בפרויקטים כמו כיפת ברזל. "התיאום בינינו לא היה מעולם טוב יותר".

בנושא הפלסטיני חלק אובמה שבחים לנתניהו ולאבו מאזן ואמר כי הוא סבור, שאפשר להגיע בתוך כמה חודשים למסגרת של הסכם שלום. לדבריו, על הפלסטינים להבין שתהיה תקופת מעבר וכי מה שקרה ברצועת עזה לא יוכל לקרות בגדה המערבית. "אני רוצה לשבח את עבאס ונתניהו על המאמצים הגדולים שהביאו לשיחות רציניות בחודשים האחרונים", אמר. "הם מגיעים לנושאי הליבה, ירושלים והפליטים. אין סודות, אנחנו יודעים מה המתווה בהסכם אפשרי, והשאלה האם הצדדים מוכנים לקבל את ההחלטות הפוליטיות הדרושות.

"הגענו לסוגיות הליבה", אמר אובמה, "ואנחנו יודעים מהן השורות התחתונות של הסכם כזה, והשאלה היא אם הצדדים מוכנים לקחת סיכון פוליטי. עבור הפלסטינים השורה התחתונה היא מדינה עצמאית ועבור ישראל השורה הזו היא מדינה יהודית בטוחה. הנושאים האלה דוברו במסגרת הדיונים", הוא השיב.

אובמה הדגיש כי החזון שלפיו ישראל תהיה מדינה יהודית בטוחה לאזרחיה ולפלסטינים תהיה מדינה משלהם – הוא אפשרי ובר השגה. "אנחנו מבינים שלא נוכל להכתיב לישראל את בטחונה אבל מנסים בעזרת טכנולוגיה, לפתור את הבעיות האלה. הגנרל אלן הגיע למסקנה שאפשר להגיע להסדר של שתי מדינות שמבטיח את צרכי הביטחון של ישראל וזו החלטה של נתניהו וצה"ל". לדבריו, הסכם בין ישראל לפלסטינים צריך לקרות בשלבים.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שהופיע גם הוא בפורום סבן, אמר, כי ישראל חייבת להבין שביטחונה תלוי בפתרון של שתי המדינות ושכוח צבאי לא יוכל לנצח את פצצת הזמן הדמוגרפית. קרי הדגיש כי אין עוד מקום לצעדים חד-צדדיים וכי יש לפתור את בעיות היסוד של הסכסוך ולהגיע למסגרת של הסדר קבע. הוא הוסיף כי התכנית להסדרי הביטחון שהגישו האמריקנים לישראל היא "הדבר האמיתי" כלשונו, והיא מבטיחה שהגבול לאורך נהר הירדן יהיה הבטוח ביותר בעולם.

עוד לא חלפו 24 שעות מאז התבטאותו האופטימית ויוצאת הדופן של מזכיר המדינה האמריקני, ג׳ון קרי – בדבר התקרבות ישראל והפלסטינים לשלום – וכבר בא שר החוץ אביגדור ליברמן ושפך מים צוננים על התלהבותו.

"האמון בין שני הצדדים במשא ומתן הוא בערך אפס", אמר ליברמן השוהה בוושינגטון ומשתתף בפורום סבן. "אין לקרי מה לפתח ציפיות. הוא לא יצליח להשיג הסכם בשנה הקרובה".

ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"קרי לא יצליח להשיג הסכם בשנה הקרובה". ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"היו כמה אנשים שעשו הכל כדי להגיע להסכם, כמו ראשי הממשלה אהוד ברק ואהוד אולמרט, וגם נתניהו בהסכם וואי-פלנטיישן ב-1998, אבל למרות כל המאמצים – גם מהצד האמריקני – אנחנו במבוי סתום, ובלי להבין למה אנחנו במבוי כזה לא נצליח להתקדם", אמר ליברמן. 

"אי אפשר לעשות שלום אם אין לך אמון ואם אתה לא מאמין לצד השני. אני מעריך את המאמץ של קרי לשמור על המשא ומתן מתמשך. אבל אני לא מאמין שזה אפשרי בשנה הבאה להשיג הסדר סופי או פריצת דרך".

עם זאת אמר ליברמן, כי הכרחי לשמור על הדיאלוג. ״אנחנו חיים באותו אזור, אנחנו שכנים, זה חשוב לפחות לחשוב על דו-קיום. אבל אסור ליצור ציפיות גדולות מדי כי במקרה של כישלון יהיה כישלון ואכזבה – ואחריהם תגיע האלימות".

יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג  – הנמצא גם הוא בוושינגטון לרגל פורום סבן – נועד אמש אחר הצהריים עם היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, סוזן רייס. השניים דנו בסוגיות הליבה האקוטיות לביטחון ישראל ובמצב במזרח התיכון.  

הרצוג הודיע לרייס שמפלגת העבודה תתמוך בכל התקדמות במשא ומתן: "לנתניהו יש רוב בכנסת להתקדם בתהליך מדיני. האינטרס הישראלי הוא ללכת למהלך של הפרדות מהפלסטינים ואנחנו על אף היותנו אופוזיציה נתמוך בממשלת ישראל במידה ונתניהו יהיה נכון ורציני להתקדם בתהליך". 

עוד הוסיף הרצוג: "אני מאמין שהציבור הישראלי יתמוך בהסדר עם הפלסטינים. לצערי ההתנהלות של הממשלה בשנים האחרונות גורמת לאנשים בעולם לפקפק בכך. אני מתכוון לשנות זאת. חייבים להתקדם להסדר מדיני כי זה לטובתה של ישראל, יתרום לביטחונה ולרווחת אזרחיה".

"לציבור הישראלי מגיעה הנהגה טובה יותר". יצחק הרצוג וסוזן רייס (באדיבות לשכת ח"כ הרצוג)
"לציבור הישראלי מגיעה הנהגה טובה יותר". יצחק הרצוג וסוזן רייס (באדיבות לשכת ח"כ הרצוג)

הרצוג תקף הערב בחריפות את דבריו של שר החוץ אביגדור ליברמן בפורום סבן שטען שאין כיבוש, והסדר המדיני אינו אפשרי: "לשר החוץ של מדינת ישראל נחוץ בוחן מציאות. הוא צריך לזכור שאם הוא מסרב להביט נכונה במציאות זה לא אומר שהיא מפסיקה להתקיים" אמר הרצוג.

"שר החוץ מסרב להבין את מה שמבין רוב הציבור הישראלי, כי הסדר מדיני עם הפלסטינים, ובעיקר התייצבות על גבולות מוסכמים אינו רק טובה או משאלת לב ערטילאית – זהו צורך קיומי עבור הישרדותה של מדינת ישראל ועבור קיומה של הציונות". לדברי הרצוג: "עמדתו של ליברמן סופה להביא למדינה דו לאומית ולסכן את הרוב היהודי במדינת ישראל. ממשלת ליברמן נתניהו בנט ממשיכה לספק לציבור הישראלי היעדר יכולת והיעדר תקווה. לציבור הישראלי מגיעה הנהגה טובה יותר".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן