Skip to content

פרס: "מוכן להיפגש עם הנשיא רוחאני. למה לא? אין לי אויבים"

פרס התראיין אצל מגיש CNN הבכיר, ריצ'ארד קווסט, במסגרת ועידת גלובס לעסקים: "מנדלה הוכיח כי הלא אפשרי הופך לאפשרי. חשבנו כי סיום שלטון האפרטהייד בלתי אפשרי והוא נגמר מהר יותר משחשבנו. זהו לקח גם לתהליך השלום - הכל אפשרי וגם השלום אפשרי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "אפשר להגיע להסכם ולפתור את בעיית הסדרי הביטחון". כך אומר נשיא המדינה, שמעון פרס. הנשיא פרס פתח הבוקר את "ועידת גלובס לעסקים" בראיון מדיני-כלכלי עם מגיש CNN הבכיר, ריצ'ארד קווסט.

פרס וקווסט: "אפשר להגיע להסכם ולפתור את בעיית הסדרי הביטחון". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
פרס וקווסט: "אפשר להגיע להסכם ולפתור את בעיית הסדרי הביטחון". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא התייחס לסוגיות מרכזיות על סדר היום הישראלי והבינלאומי בראשן סוגיית הגרעין האיראני, קידום תהליך השלום עם הפלסטינים, יחסי ישראל-ארה"ב, עתיד כלכלת ישראל ועוד.  הנשיא פתח בדבריו על מורשתו של נלסון מנדלה  בהקשר תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר: "מנדלה הוכיח כי הלא אפשרי הופך לאפשרי. חשבנו כי סיום שלטון האפרטהייד בלתי אפשרי והוא נגמר מהר יותר משחשבנו, זהו לקח גם לתהליך השלום. אם מישהו אומר שהשלום בלתי אפשר הייתי מפנה אותו למנדלה. הכל אפשרי וגם השלום אפשרי.

"אנו עדיין בעיצומו של משא ומתן", אמר פרס. "ישנן אי הסכמות שעלינו ליישר ובראשן בעיית הסדרי הביטחון, וקיומנו כמדינה יהודית. ניתן להגיע לפתרון בזמן שנותר, אך חשוב להדגיש כי מדינה יהודית היא מדינה עם רוב יהודי. רוב יהודי לא יושג באמצעות הצהרות, זה עניין של מספרים מוחלטים. במשך שנים היינו מפולגים בדעתנו, אך היום רוב המפלגות מסכימות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. המשא ומתן ממשיך ועלינו לא לשקוט עד שיושג הסכם קבע".

"רוב יהודי לא יושג באמצעות הצהרות, זה עניין של מספרים מוחלטים". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"רוב יהודי לא יושג באמצעות הצהרות, זה עניין של מספרים מוחלטים". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בנוגע לסוגיה האיראנית והסכם המעצמות מול איראן אמר הנשיא: "מה שחשוב הוא התוצאות אותן נראה בחצי שנה הקרובה. זהו זמן מבחן, וגם הנשיא אובמה אמר כי עבורו זהו זמן מבחן, עם סיכוי של 50% כי ההסכם עם איראן יצליח. כולנו חייבים להתמקד בכך שאיראן לא תהפוך לסכנה גרעינית לעולם כולו.  איראן משלמת מחיר כבד, מחירן של הסנקציות גבוה, וגם הנשיא אובמה אמר אמש כי הסנקציות לא יופסקו. אף אחד לא  מאיים על איראן – איראן לא צריכה לאיים על אף אחד".

הנשיא הדגיש כי הוא רואה בנשיא ארה"ב ברק אובמה חבר אמת של ישראל ואמר: "הנשיא אובמה הוא ידיד של ישראל, יש לי כבוד עצום אליו. יש לנו זכות להתווכח, ויש לנו החובה להקשיב לנשיא אובמה, הוא מדבר בהגיון ויש לו את סיבותיו. אובמה בנה קואליציה נגד איראן ואינו יכול ללכת לבדו, שכן הסנקציות לא יעבדו אם שתי מדינות עצומות כמו רוסיה וסין לא ייקחו חלק. גם ישראל מעדיפה אופציה דיפלומטית, בטרם יחלו לירות, אך כל האופציות על השולחן, ויישארו על השולחן בכדי לתת משקל כבד למילים ולהסכמים. על איראן להבין כי מולם עובד מצב מסובך שביכולתם לפתור באמצעות מעשים.

"אם מנהיג איראן הינו נגד אופציה גרעינית מדוע הוא מפתח טילים ארוכי טווח עם ראש נפץ גרעיני?", שאל פרס. "כשאני רואה את הארגונים השונים הפועלים באיראן יש לי ספקות לגבי כוונותיהם, משמרות המהפכה מפיצות טרור בעולם, אך אנו נבחן את איראן על פי מעשיהם".

כאשר נשאל האם יהיה מוכן לפגוש את הנשיא רוחאני עליה ענה פרס: "למה לא? אין לי אויבים, איננו מחשיבים את איראן כאויבים, אויב של ישראל זה עניין של מדיניות ולא של אישיות. המטרה היא להפוך אויבים לידידים".

בנוגע לתכניותיו לאחר סיום הנשיאות אמר הנשיא: " ההנאה הגדולה שלי היא לעבוד, לשרת את העם. והשאלה היא אינה מה להיות אלא מה לעשות- בכוונתי להמשיך ולתרום לשלום, וישנן דרכים רבות גם לא פורמליות לעשות זאת. עלינו לקדם גם את השלום בין אדם לאדם, אך בכל מקרה לא אחליט לפני שאעזוב את בית הנשיא. ישראל היא אי פוליטי בים סוער, עלינו להגן על האי ולהרגיע את האוקיינוס. ישראל יכולה לתרום לאזור כולו יותר מאחרים, בהובלת ההייטק והטכנולוגיה כך שכלל המדינות ייהנו מרווחה וחירות".

לשאלתו של קווסט, האם תומך הנשיא בזכות של כל אדם לנישואים ובכלל זה נישואים חד מיניים ענה הנשיא: "כן. אני בעד כי לכל אדם תהיה הזכות לנשום אויר, לצרוך מזון ולהתאהב במי שרוצה. בהתאם למסורת שלנו כולנו שווים ולכולנו הזכות השווה".

שר המודיעין ד"ר יובל שטייניץ הגיב על דברי אובמה אמש בפורום סבן: "ישראל מעריכה את ידידותו של הנשיא אובמה ואת ומחויבותו החד משמעית לקיומה וביטחונה של ישראל. ארצות הברית היא ידידתה הגדולה והחשובה של ישראל, ודווקא משום כך עלינו לשוחח וללבן את חילוקי הדעות בינינו בנושא הסכם הגרעין האיראני.

"צריך להיות ברור; בהסכם הסופי לאיראן לא תהיה את היכולת לייצר נשק גרעיני", אומר השר שטייניץ. "כדי להבטיח זאת אסור שבאיראן תהיה יכולת כלשהי להעשרת אורניום או לייצור פלוטוניום. הפגם החמור ביותר בהסכם הביניים שהוא לא מבטיח שדברים אלו יכללו בהסכם הסופי ואף רומז שייתכן ותותר לאיראן יכול העשרה, תחת פיקוח".

לדברי השר שטייניץ, אם איראן תישאר מדינת סף גרעינית במרחק של שנה שנתיים מהפצצה במוקדם או במאוחר איראן תייצר נשק אטומי, כפי שקרה בהסכם עם צפון קוריאה. לדבריו, הדבר יביא למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. השר שטייניץ מזהיר כי אם תוכר זכותה של איראן להעשיר אורניום – ארצות הברית והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא יוכלו לשלול זכות דומה להעשרת אורניום ממדינות אחרות, מה שיוביל במספר שנים להתמוטטות משטר האמנה לאי הפצת נשק גרעיני.

יצחק הרצוג וג'ון קרי. "הזדמנות נדירה להסדר עם הפלסטינים". (צילום: שחר עזרן)
יצחק הרצוג וג'ון קרי. "הזדמנות נדירה להסדר עם הפלסטינים". (צילום: שחר עזרן)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג נועד במסגרת פורום סבן המתקיים בסוף השבוע בוושינגטון עם שר החוץ של ארצות הברית ג׳ון קרי. הפגישה שערכה כשעה התקיימה טרם הופעתו של קרי בפורום. מלבד השניים נכחו בפגישה מרכז צוות המשא ומתן מטעם ארצות הברית מרטין אינדיק, שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר.

קרי סקר בפני הרצוג את תוצאות שיחותיו האחרונות באזור ושידר אופטימיות זהירה לגבי הסיכוי לפריצת דרך. הרצוג חזר בדבריו על המחויבות העמוקה של מפלגת העבודה ורוב סיעות האופוזיציה בדבר הצורך להגיע להסדר עם הפלסטינים תוך שמירה על עקרונות הביטחון והוסיף "מאז  נבחרתי לתפקידי קיימתי סבב מפגשים נרחב שכלל בין היתר את נשיא מדינת ישראל שמעון פרס, ראש הממשלה נתניהו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שליח הקוורטט טוני בלייר וראשי הממשל בארצות הברית . אני מעריך כי קיימת בפנינו דווקא כעת הזדמנות נדירה להסדר עם הפלסטינים ועלינו למצות אותה כדי להבטיח את צרכי הביטחון של מדינת ישראל למען עתיד ילדינו".

ח"כ עמר בר-לב, בירך את על דברי הנשיא אובמה הערב בפורום סבן ואמר כי על ישראל לקחת את הדברים גם בהקשר האיראני וגם בהקשר הפלסטיני בשתי ידיים. "בנושא האיראני, ברור כי הדרישה של נתניהו לחיסול מלא ומוחלט של היכולת הגרעינית הייתה ועודנה בלתי מציאותית. כיום, לא מונחת כלל על השולחן אופציה אמיתית טובה יותר מההסכם שהושג על כל חסרונותיו ולכן, עלינו לדאוג כעת כי האמריקאים ושאר מדינות העולם ימשיכו לבחון אותו ולפקח שאיראן עומדת בו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן