Skip to content

נתניהו ופרס בדרישה משותפת: "על איראן לשנות את מדיניותה"

"לא צנטריפוגות, לא כור מים כבדים, לא תכנית נשק ולא קריאות לרצח עם נגד ישראל", אלו התנאים שמנה ראש הממשלה להצלחת המו"מ שמנהלות המעצמות עם איראן בשיחה עם נשיא גואטמלה. "יש לשלול מאיראן את היכולות הללו. אני מאמין שזהו צורך משותף של כל מדינה בכל אזור הרוצה לראות שלום בעולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"האיום הגדול ביותר על היציבות במזרח התיכון ועל שלום העולם הוא חתירתה של איראן לנשק גרעיני", כך אמר הבוקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא גואטמלה, אוטו פרננדו פרז מולינה.

"אנו שותפים לשאיפה לראות שלום ויציבות במזרח התיכון", אמר נתניהו. "האיום הגדול ביותר על כך ועל שלום העולם הוא חתירתה של איראן לנשק גרעיני. לכן זה חיוני שההסכם הסופי עם איראן ימנע מזה לקרות. פירוש הדבר הוא שלא תהיה כל העשרה, לא יהיו צנטריפוגות, לא כור מים כבדים, לא תכנית נשק ולא טילים בליסטיים ושיהיה שינוי במדיניותה של איראן – לא קריאות לרצח עם נגד ישראל, לא תמיכה בטרור, לא ערעור משטרים במזרח התיכון. זה מה שהמשא ומתן הבא חייב להשיג.

נתניהו ומולינה. "לשלול מאיראן את יכולותיה". (צילום: חיים צח/לע"מ)
נתניהו ומולינה. "לשלול מאיראן את יכולותיה". (צילום: חיים צח/לע"מ)

"אף לא אחד מהמרכיבים שתיארתי בתכניתה הגרעינית של איראן אינו הכרחי לצורך אנרגיה גרעינית אזרחית. הם הכרחיים רק לבנייתו של נשק אטומי והאמצעים לשגרו, וזו הסיבה שיש לשלול מאיראן את היכולות הללו. אני מאמין שזהו צורך משותף של כל מדינה בכל אזור הרוצה לראות שלום בעולם, כיוון שאיראן חותרת להשפעה אפילו באמריקה הלטינית ולכולנו יש אינטרס מובנה שלא יהיה להם הכוח להרחיב את תוקפנותם וקנאותם למקומות נוספים".

קודם לכן ערך נשיא המדינה, שמעון פרס, הבוקר קבלת פנים ממלכתית לנשיא אוטו פרננדו פרז מולינה, אשר הגיע לביקור ראשון של נשיא גוואטמלי בישראל. נשיא גואטמלה הגיע בלוויית שר החוץ, שר ההגנה ושר החקלאות.

פרס ומולינה.
מייחסים חשיבות רבה לביטחון מדינת ישראל ועמה". מולינה ופרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בפתח דבריו אמר הנשיא פרס: "ברוך הבא למדינת ישראל ולירושלים, אנו מקבלים אותך פה כנשיאה של גואטמלה, חברה של ישראל חברה לשלום. בפני מדינת ישראל שני אתגרים חשובים: המשך המשא ומתן עם הפלסטינים שעל אף הקשיים אני מקווה כי נגיע להישג במשא ומתן ולפריצת דרך משמעותית לטובת שני הצדדים". בהקשר האיראני הנשיא המשיך ואמר: "על איראן לשנות את מדיניותה, אף מדינה אינה מאיימת על איראן, איראן היא המאיימת על בטחון מדינת ישראל ועל העולם כולו. הסנקציות הכלכליות פועלות על איראן ואנו רואים את השפעותיהן.  אנו מחכים לראות אם הצהרותיו של הנשיא רוחאני יהפכו למציאות, או יישארו אוסף של מילים בלבד".

הנשיא פרס הדגיש כי למדינת ישראל ולגואטמלה פוטנציאל אדיר בהרחבת שיתופי הפעולה ואמר: "ביקורך הוא הזדמנות להרחבת שיתופי הפעולה, בעידן זה בו גואטמלה מתקדמת לעתיד של חדשנות ומדע. אנו רואים את המאמץ האדיר שאתה עושה על מנת להתגבר על בעיות העבר ומעריכים זאת".

נשיא גואטמלה הודה לנשיא פרס על הדברים ופתח בתקוותה של גואטמלה לשלום באזור: "גואטמלה מייחלת לשלום באזור ולביטחון עם ישראל ומדינת ישראל. גם אנו עברנו תהליך משא ומתן ארוך לאחר תקופה קשה ואנו מקווים כי תגיעו גם אתם לשלום אמתי המבוסס על הסכמות הצדדים. בין ישראל לגואטמלה ידידות אמיצה, ואנו מרגישים מאז ומתמיד אחים של אזרחי ישראל". בהקשר לסוגיה האיראנית אמר נשיא גואטמלה: "אנו מקווים כי במהלך ששת חודשי הניסיון ניווכח להתקדמות של איראן בדרך הטובה ביותר, ונראה האם ישנו הרצון הטוב להפסיק את מרוץ החימוש. אנחנו מייחסים חשיבות רבה לביטחון מדינת ישראל ועמה". נשיא גואטמלה הרחיב על מטרת ביקורו והרצון להרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות ואמר: "עבורי זה כבוד עצום להיות הנשיא הראשון מגואטמלה המבקר רשמית במדינת ישראל. אנו מברכים על שיתוף הפעולה בין המדינות והעברת הידע על מנת להתגבר על העוני ולהשיג קדמה במדע בחינוך ובטכנולוגיה". בהמשך קיימו הנשיאים פגישת עבודה מדינית בה דנו בנושאים הבוערים על סדר היום העולמי, בסוגיית הגרעין האיראני, המשא ומתן מול הפלסטינים, ובחיזוק היחסים האסטרטגיים  בין ישראל וגואטמלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן