Skip to content

ממשלת רומניה קרסה: ראש הממשלה נכנע ללחץ והתפטר

הנשיא בססקו מינה ראש ממשלה חדש והורה לו להקים ממשלה חדשה בהקדם האפשרי. אם לא יעשה כן בתוך 60 יום, יפוזר הפרלמנט ויתקיימו בחירות חדשות. האופוזיציה תובעת בחירות מייד מאת גרשון גירון ראש ממשלת רומניה, אמיל בוק, הודיע אתמול על התפטרותו. זאת, לאחר שהמחאות ההמוניות נגד מצבה הכלכלי הקשה של המדינה הגיעו לשיאן. רבבות רומנים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא בססקו מינה ראש ממשלה חדש והורה לו להקים ממשלה חדשה בהקדם האפשרי. אם לא יעשה כן בתוך 60 יום, יפוזר הפרלמנט ויתקיימו בחירות חדשות. האופוזיציה תובעת בחירות מייד

מאת גרשון גירון

ראש ממשלת רומניה, אמיל בוק, הודיע אתמול על התפטרותו. זאת, לאחר שהמחאות ההמוניות נגד מצבה הכלכלי הקשה של המדינה הגיעו לשיאן. רבבות רומנים יצאו לרחובות בינואר למחות על קיצוצי שכר, העלאות מיסים וההנחה הרווחת שהממשלה אינה מתעניינת בקשיי 22 מיליון אזרחי המדינה.

אמיל בוק - נכנע ללחץ הציבור והתפטר
נכנע ללחץ. ראש הממשלה המתפטר, אמיל בוק

הנשיא טריאן בססקו מינה במהירות במקומו את שר המשפטים קטלין פרדויו, חבר הקבינט היחיד שאינו קשור במפלגה פוליטית, לראש ממשלה זמני, עד להקמת ממשלה חדשה. כמו כן, מינה את מיכאי רזבאן אונגוראנו, איש שירות המודיעין הרומני, לראש ממשלה חדש והטיל עליו להקים קבינט. על הפרלמנט לאשר את ממשלת אונגוראנו בתוך שישים יום. אם לא יעשה כן, יפוזר הגוף המחוקק ובחירות חדשות יתקיימו.

מפלגתו של בוק ובעלות בריתה נהנות עדיין מרוב בפרלמנט, אך מפלגות האופוזיציה קראו ביום שני לבססקו להתפטר ולקבוע מייד תאריך לבחירות חדשות.

בהתבטאות קצרה, אמר אונגוראנו, שכראש ממשלה יפעל בראש וראשונה למען: "היציבות הכלכלית והפוליטית של רומניה." הוא נחשב כבעל ברית נאמן של בססקו ובעל נטיות פרו-אמריקניות. האופוזיציה הגיבה מייד בהצהירה שתתנגד לאונגוראנו ותמשיך בחרם שהטילה על הפרלמנט בשבוע שעבר. "הממשלה הזאת לא תקדם אותנו לשום מקום," אמר קרין אנטונסקו, מנהיג מפלגת האופוזיציה הליברלית.

נפילת ממשלת בוק מתרחשת שעה שרומניה מתחילה לחוש בתוצאות הקיצוצים הנרחבים שאכפה הממשלה בתמורה להלוואה בסך 20 מיליון יורו שקיבלה המדינה ב-2009 מקרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק העולמי. רומניה נזקקה להלוואה כדי לסייע בתשלום משכורות ופנסיות אחרי שכלכלתה הצטמקה ביותר משבעה אחוזים.

ב-2010 העלתה ממשלת בוק את שיעור המע"מ מ-19 ל-24 אחוזים וקיצצה את שכר עובדי הציבור ברבע כדי להקטין את הגירעון בתקציב.

ג'פרי פרנקס, ראש משלחת הבנק הבינלאומי לרומניה, אמר ביום ראשון שהוא בטוח שהרפורמות הכלכליות שדרשה הקרן בתמורה להלוואה יימשכו, למרות התפטרות הממשלה הנוכחית.

ביום שני דחק בססקו בפוליטיקאים המסוכסכים של האומה לבחור במהירות ממשלה חדשה. "קיבלתי החלטות קשות במחשבה על עתידה של רומניה, לא מפני שרציתי בזאת, אלא מפני שנאלצתי", אמר.

הבעיות של רומניה עמוקות מצרותיה הכלכליות. העוינות הקשה בין הממשלה לאופוזיציה באה לידי ביטוי יומי בתקשורת. פוליטיקאים מהאופוזיציה ועיתונאים ביקורתיים כלפי הממשלה טוענים שהם נרדפים.

בססקו, שביקורת נמתחת על התבטאויותיו הגלויות ועל נטייתו לעימותים, אמר שהוא מחויב לרפורמה והוא אינו מסתיר את הבוז שהוא חש כלפי האופוזיציה. הבנק הבינלאומי שיבח אותו על הרפורמות שערך ועל ניסיונותיו להילחם בשחיתות.

בססקו - אינו חושש להתעמת
להקים ממשלה חלופית במהירות. הנשיא בססקו

מנהיגי האופוזיציה עלזו על נפילת הממשלה. "זהו ניצחון אלה שהפגינו ברחובות," אמר אנטונסקו. "הממשלה המושחתת ביותר, נטולת הכישרון והשקרנית ביותר למן המהפכה האנטי קומוניסטית ב-1989 הסתלקה". ויקטור פונטה, מנהיג מפלגת האופוזיציה הסוציאל-דמוקרטית, אמר שיבקש מבססקו להקדים את הבחירות.

בינתיים הגן בוק על הישגיו. "אני יודע שקיבלתי החלטות קשות, אך הפרות החלו להנ", אמר בהודעה שפרסם. "בתקופות משבר הממשלה אינה מתחרה על פופולאריות, אלא מצילה את המדינה".

רומניה הודיע שהיא מתכננת להצטרף לאזור היורו בשנת 2015.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן