Skip to content

ועדת שקד החליטה: סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו

מהפורום לשוויון בנטל נמסר: "זוהי לא וועדת השוויון בנטל אלא וועדת השוויון בפטור. לצערנו, וועדת שקד עסוקה בחלוקת פטורים לציבורים שונים במקום לעמוד במטרה לשמה הוקמה – להביא לשוויון מלא בנטל". ח"כ עופר שלח: "חוק השוויון בנטל הוא שינוי מהמעלה הראשונה, חיוני להמשך קיומו של צה"ל כצבא העם ולקיומה ושגשוגה של הכלכלה הישראלית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת שקד הצביעה הערב בעד הטלת סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו. זאת, לאחר שקודם לכן הצביעה הוועדה בעד הארכת שירותם של בחורי ישיבות ההסדר, של המגזר הציוני דתי, בחודש אחד בלבד – ל-17 חודשים.

חברי הכנסת עופר שלח (יש עתיד), צחי הנגבי (ליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) תמכו בהצעה. יו"ר הועדה, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), נמנעה. חברי הכנסת החרדיים החרימו את הדיון.

חיילי צה"ל בפעילות מבצעית. כמה מהם יהיו חרדים וחובשי כיפה סרוגה? (צילום ארכיון: טל ים)
חיילי צה"ל בפעילות מבצעית. כמה מהם יהיו חרדים וחובשי כיפה סרוגה? (צילום ארכיון: טל ים)

ראשי עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב וסמנכ"ל העמותה שחר אילן אמרו בתגובה: "הנהגת סנקציות פליליות היא דוגמה קלאסית להונאת הציבור ולהעדפת שיקולי הישרדות של הקואליציה על פני טובת המדינה. ההחלטה הזאת מבטיחה שלא יושג בישראל שוויון בנטל אבל יושג קרע חברתי קשה ומיותר".  לדברי רגב ואילן, "הדבר חמור במיוחד לאור העובדה שהכל יודעים שלא ניתן יהיה להכניס אלפי תלמידי ישיבות למעצר ומדובר בחוק לצורכי כותרות וסטאטוסים בפייסבוק שאי אפשר ליישם".

בחדו"ש אומרים עוד: "הציבור צריך לדעת שהשוויון בנטל על פי יש עתיד מורכב ממתן פטור גורף מיידי לכ-50 אלף תלמידי ישיבות ומסנקציות כתובות על הקרח כלפי בחורי הישיבות שאולי יופעלו בעוד 4 שנים". עוד מציינים בחדו"ש שלאורך כל הדיון הציבורי לא התייחסה יש עתיד כלל לשאלת היישום של הסנקציות הפליליות. רגב ואילן קראו לשר האוצר יאיר לפיד וליו"ר הסיעה עופר שלח להבהיר האם הם אכן מתכוונים להכניס אלפי תלמידי ישיבות לכלא ואיך הם מתכוונים להיערך לכך.

מטעם הפורום לשוויון בנטל נמסר: "זוהי לא וועדת השוויון בנטל אלא וועדת השוויון בפטור. לצערנו, וועדת שקד  עסוקה בחלוקת פטורים לציבורים שונים במקום לעמוד במטרה לשמה הוקמה – להביא לשוויון מלא בנטל.

"אי אפשר להבין מדוע הציונות הדתית משתפת פעולה עם הביזיון הזה. העלאה של משך השירות הצבאי בחודש אחד בלבד זה לעג לרש. נתניהו-לפיד-בנט-שקד-ליברמן-לבני ירשמו בהיסטוריה כגדולי הפוגעים בעיקרון השוויון –  וצר לנו שזהו המצב דווקא בממשלה שהוקמה ללא מפלגות חרדיות בקואליציה".

לעומת זאת, ב"יש עתיד" הביעו, כצפוי, שביעות רצון. לאחר ההצבעה אמר השר יעקב פרי (יש עתיד) כי כפי שהוחלט בממשלה, "עקרון חובת הגיוס יהיה נר לרגלי חוק הגיוס החדש. בפעם הראשונה מאז קום המדינה, דין עריק חרדי יהיה כדין עריק חילוני וחובת הגיוס תחול גם על הציבור החרדי. תם עידן חוק טל לא תהיה עוד אפליה בין דם לדם".

פרי הוסיף: "השירות הצבאי והאזרחי, יחד עם יציאת התלמידים מ'כלא הישיבות' מהווים גשר להשתלבות החרדים בכוח העבודה, דבר שישנה את פני הכלכלה הישראלית".

ח"כ עופר שלח (יש עתיד): "חוק השוויון בנטל הוא שינוי מהמעלה הראשונה, חיוני להמשך קיומו של צה"ל כצבא העם ולקיומה ושגשוגה של הכלכלה הישראלית. הוא יוציא מיידית לשוק העבודה עשרות אלפי חרדים, המתקיימים היום מקיצבאות המדינה, ויביא להגדלה דרמטית במספרם של החרדים המשרתים בשירות צבאי ואזרחי.

"לראשונה בתולדות המדינה נקבע שאם החרדים לא יתגייסו בשיעור שקבעה הממשלה, תוחל עליהם חובת גיוס כמו על כל אזרחי ישראל. בצד זאת יקוצר השירות לבנים בצה"ל, ויוחל מודל חדש, שוויוני וראוי יותר של שירות חובה. זו היתה אחת מהבטחות הבחירות העיקריות של 'יש עתיד', והיא מומשה במלואה כפי שהוצגה במצע שלנו, ללא פשרות וויתורים, בזכות נחישות ואמונה שגברו על כל המכשולים".

ח"כ עומר בר-לב (העבודה) זעם על כך, ששירותם של בחורי ישיבות ההסדר הוארך בחודש אחד בלבד, בעקבות הדיל שנסגר בין בנט ללפיד בחסות ראש הממשלה: "היום, הקריבה יש עתיד את השוויון על מזבח הדילים והרצון להראות ניצחון חד וחלק. קמתי בבוקר לעוד יום וגיליתי שבאישון לילה, סגרו האחים בנט ולפיד בחסות ראש הממשלה עסקת חבילה. ומה עם שוויון בנטל לחיילי ישיבות ההסדר? מה עם גיוס חרדים לצה"ל? אף אחד שם כבר לא חושב על הצלחת החוק. אף אחד לא חושב על השוויון. רק דילים, רק אינטרסים.

"היום, חוויתי את 'הפוליטיקה החדשה' ונכוויתי", אמר ח"כ בר-לב. "בקרב על ישיבות ההסדר אנו, הציבור הנושא בנטל, הפסדנו בנוק אאוט, בקרב על חוק ריאלי שיביא לגיוס חרדים אמיתי אנחנו הולכים להפסיד בנקודות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן