Skip to content

דרישה מצה"ל: לאפשר לחיילים תושבי בית שמש להצביע בבחירות

במהלך דיון שערכה וועדת הפנים והגנת הסביבה, בבחירות החוזרות שיהיו בבית שמש ובנצרת בעוד כשבועיים, נחשפה מודעה שהופצה ע"י החרדים - ובה נכתבה מחציתו של פסוק ממגילת אסתר: "להיקהל ולעמוד על נפשם". מועמד החילוניים לראשות העיר בית שמש טען: "זו הסתה חמורה נגד החילוניים" משום שבהמשך הפסוק – שלא נכנס למודעה – נאמר: "להשמיד ולהרוג […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי נתוני משרד הפנים, בבחירות הקרובות שיתקיימו בעוד כשבועיים יצביעו למעלה ממאה אלף בעלי זכות בחירה, בבחירות החוזרות בבית שמש ובנצרת.

לשחרר את החיילים תושבי בית שמש ליום הבחירות. ח"כ מירי רגב (צילום: דן בר דוב)
לשחרר את החיילים תושבי בית שמש ליום הבחירות. ח"כ מירי רגב (צילום: דן בר דוב)

לדיון בוועדה לקראת הבחירות החוזרות בבית שמש ובנצרת הוזמנו נציגי משרד הפנים ונציגי הצבא והמשטרה שדיווחו על היערכותם לקראת קיום הבחירות ב-11 במרץ. יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, ביקשה לבחון כיצד מתכוון הצבא לאפשר לחיילים תושבי ישובים אלה להצביע וכן כיצד נערכת המשטרה לשמור על הסדר בקלפיות. "אין ספק שהחיילים בבית שמש יכריעו את הבחירות", אמרה. "צריך לאפשר לכל אחד שזכאי להצביע להגיע אל הקלפי ולממש את זכותו".

במהלך הדיון קמה סערה כאשר המועמד החילוני לראשות העיר בית שמש, אלי כהן, התייחס למודעה שנתלתה הבוקר ברחבי העיר. במודעה נאמר: "זה לא פוליטיקה זה החיים שלך" ובתחתית המודעה נכתבה מחציתו של פסוק י"א מפרק ח' של מגילת אסתר, שבו נאמר: "להיקהל ולעמוד על נפשם". בהמשך הפסוק – שלא נכנס למודעה – נאמר: " להשמיד ולהרוג ולאבד את-כל-חיל עם ומדינה הצרים אותם, טף ונשים ושללם, לבוז".

המודעה שעוררה סערה בוועדת הפנים: "הסתה חמורה נגד הציבור החילוני" (צילום: מירי שלם)
המודעה שעוררה סערה בוועדת הפנים: "הסתה חמורה נגד הציבור החילוני" (צילום: מירי שלם)

"זו הסתה חמורה נגד הציבור החילוני", קבע אלי כהן. ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) נזעק בעקבות ציטוט המשך הפסוק וקרא לעבר כהן: "אתה משלים פסוק. אתה פרובוקטור".

המפקח הארצי על הבחירות, יוסי ברון, אמר כי לקראת הבחירות החוזרות פרסם משרד הפנים הנחיות מיוחדות. "אנחנו נתגבר את בעלי התפקידים המרכזיים כך שבכל קלפי יהיו שני  מזכירים, שניהם עובדי מדינה, שאינם מתגוררים בבית שמש או בנצרת – כדי להגיע לטוהר מידות. נדריך אותם ונשים דגש על כל מה שבית המשפט העליון נתן עליו דגש, במיוחד בכל הקשור לפרוטוקולים".

לדברי ברון קיים תאום מלא עם משטרת ישראל. "נדרוש תגבור של כוחות משטרה בקלפיות. לא נסתפק רק בסיורים. נהקלפיות יתוגברו גם עם סדרנים ועם כוחות אחרים מטעם הרשות".

ברון דיווח כי בבית שמש יש 89 קלפיות עם כ-50,466 בעלי זכות בחירה ובנצרת יש  76 קלפיות עם כ-53,000 בעלי זכות בחירה. "הודעות לבוחר יופצו לכל הבוחרים ואני מקווה שכבר מחר אנשים יקבלו הודעות לבתים". לדברי משרד הפנים, החיילים יצביעו הפעם בקלפיות האזרחיות ולא באמצעות מעטפות כפולות.

קצין בחירות צה"ל, סא"ל אלון סלומון: "נכון להיום בבית שמש יש כ-1500 משרתים, כולל בני ישיבות וכולל כאלה שמשרתים במג"ב ובמשטרת ישראל כשירות חובה ובנצרת יש כ-50 חיילים. חלק מהחיילים משרתים ביחידות פתוחות ועורפיות שבהן אין בעיה לממש את זכות ההצבעה. חלקם משרתים ביחידות סגורות שלא מאפשרות יציאה על סמך פעילות רגילה. ההנחיה שיצאה מראש אכ"א היא שבכל פיקוד יהיה בעל תפקיד אחד בלבד שהוא הפונקציה הרלוונטית לדון בנושא של אי שחרור חיילים. לכל סגלי השלישות ביחידות ידוע כי ביום בו יתקיימו הבחירות, החיילים רשאים לצאת לחופשה על מנת לבחור. אנו מפיצים את השמות של הזכאים לצאת להצביע לכל החיילים והמפקדים".

מפקד תחנת משטרת בית שמש סגן ניצב שלומי טולדנו, אמר כי המשטרה נמצאת בעיצומה של עבודת מטה לטובת טרום הבחירות ולאחר הבחירות. "ביום הבחירות נעשה היערכות מרובה בשיתוף עם משטרת ירושלים, נערך גם בקלפיות עצמן, גם בריכוזים וגם ברחובות, ונלווה את הקלפיות לבניין העירייה. במידה ויהיו הפרות סדר אנו נטפל בצורה נחושה כמו שעשינו בפעם הקודמת".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) דרש את הגברת הפיקוח בבית שמש: "ההערכות צריכה להיות הרבה יותר גדולה. אני חושב שצריך להיות שוטר וחוקר בכל קלפי. במידע שהגיע אלינו יש היערכות סודית להפרות סדר ביום הבחירות".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "אנחנו צריכים להתבונן מכל מה שקורה סביבנו, בקייב, בסוריה, במצרים ואני רואה שאנחנו לא רחוקים מהם. יש במדינת ישראל פגיעה בזכויות של מיעוטים חרדים וערביים, אני חושב שאם בכנסת יתקיים גינוי כנגד חרדים אני מפחד להגיד מה יכול להיות. אם תשללו את זכויות האדם הבסיסיות המאבק יעבור מהקלפי לרחובות".

ח"כ נחמן שי (העבודה): "אני רוצה להביע תקווה שמשרד הפנים והמשטרה ישקיעו מאמצים רבים ושנוכל להבטיח שהבחירות יהיו אמינות וייצגו את האוכלוסייה בבית שמש. לגבי החיילים יש להם משקל חשוב, חשוב לעשות מאמץ גדול, כל חייל צריך לדעת שיש לו זכות לצאת ולהצביע באותו יום".

ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון וביקשה מנציגי המשטרה להיערך באופן מתוגבר. "הבחירות הן בחירות טעונות. יש צורך למנוע הסתה והפרות סדר. אין ספק שהחיילים יכולים להכריע את הבחירות בבית שמש ולכן צריך להיערך ולאפשר לכל אחד מהם זכות הצבעה. כלל משרד הפנים צריך לאפשר לכל אחד שזכאי להגיע באותו היום לקלפי ולממש את זכותו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן