Skip to content

חגיגת אוכל של אמא

פסטיבל "אוכל כפרי במטה יהודה" הוא חגיגה של אירוח אתני ואותנטי ומאכלי עדות בבתים ובמסעדות, סדנאות בישול לכל המשפחה, מפגש עם יקבים ומבשלות האזור. כל זאת לצד נופים ופריחה בחבל הארץ התנ"כי של מטה יהודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צוקית אהרון ממאכלי ננה עם הממולאים. בישול כורדי מסורתי העובר מדור לדור. (צילום: עירית רוזנבלום)
צוקית אהרון ממאכלי ננה עם הממולאים. בישול כורדי מסורתי העובר מדור לדור. (צילום: עירית רוזנבלום)

את מחיר החורף השחון משלמות השנה הכלניות, שצמיחתן נעצרה והן נמוכות יותר מבשנים גשומות. אך באזור מטה יהודה יש שפע של פרחים וצמחים שמתעלמים מהבצורת. חודש מארס במטה יהודה הוא חגיגה של טבע מתפרץ: חבל הארץ הירוק מציע גושים פורחים של רקפות, תורמוסים וכלניות, לצד מטעי זיתים וגפנים משתרגות וסדורות בכרמים. בתוך כל אלו משובצים מנזרים וכנסיות, מושבים, קיבוצים, חוות צאן ויקבים ועשרות בשלנים המציעים מגוון עשיר של מאכלי עדות.

על רקע הנופים העשירים, ייפתח בסוף השבוע פסטיבל "אוכל כפרי במטה יהודה", אירוח אתני ואותנטי עם מאכלים וטעמים כפריים ביוזמת המועצה האזורית מטה יהודה, מחלקת התיירות ובשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד התיירות.

הפסטיבל המציין את שנתו ה-14 בסימן 50 שנה להיווסדה של מטה יהודה, מציע ארבעה סופי שבוע של חגיגות, אשר במרכזן האוכל הכפרי העונתי, ונותן ביטוי למגוון המרתק של מטבחים ביתיים איכותיים, חושף מסורות קולינאריות עדתיות ומסייע בפיתוח אפיקי פרנסה לתושבי האזור.

המקלובה של הבית של סלווה בעין נקובה. אוכל ערבי אותנטי במסעדת-בית. (צילום: עירית רוזנבלום)
המקלובה של הבית של סלווה בעין נקובה. אוכל ערבי אותנטי במסעדת-בית. (צילום: עירית רוזנבלום)

פסטיבל האוכל מתרחש בו בזמן בעשרות אתרים ומאפשר ליהנות מחוויות שונות – אוכל אתני בבתים, גבינות משובחות, תבשילים עשויים מצמחים שלוקטו באזור, סדנאות, שוקולדים בעבודת יד ועוגות בקונדיטוריות בוטיק, בליווי נופים ירוקים ופארקים פורחים. במהלך הפסטיבל יתקיימו מפגשים קולינאריים לצד סדנאות בישול משפחתיות, היכרות עם מבשלות הבירה ואירוע "אמנים מארחים", שיציגו עבודות אמנות וחפצי נוי.

קיבוץ גלויות על השולחן

ליבו של הפסטיבל הוא חוויית אירוח בביתם של הבשלנים המקומיים, המגישים מאכלים ששימרו את הטעמים והמתכונים המסורתיים לפי שיטות הבישול הייחודיות למשפחה ולעדה. האורחים יושבים בבית המשפחה המארחת, מקשיבים לסיפוריהם ויוצרים עמם קשר בלתי אמצעי.

בפסטיבל אפשר לפגוש את כל קיבוץ הגלויות שמאפיין את האזור: המטבח הכורדי, המרוקאי, הטוניסאי, ההודי, העיראקי, הקוצ'יני, הארגנטינאי, הערבי ועוד.

הגזרים הסגולים של משק חביביאן במושב נחם. ביקור במשק אורגני. (צילום: עירית רוזנבלום)
הגזרים הסגולים של משק חביביאן במושב נחם. ביקור במשק אורגני. (צילום: עירית רוזנבלום)

אחת המשתתפות בפסטיבל היא צוקית אהרון מ"מאכלי ננה" במושב שריגים-ליאון, המבשלת מאכלים כורדיים ולדבריה, מנסה להגיש אוכל אותנטי כפי שהיה בכורדיסטן. "אני מבשלת כמו אמי ורוצה להביא את המבקרים לפריפריה ולא להיפך", היא אומרת. ואכן, האוכל הכורדי המשובח שמוגש בחצר ביתם, מוגש על פי מיטב המסורת הכורדית וכולל, בין היתר, חיטה גרוסה ברוטב דלעת חצילים, קובה במרק צח וגרגירי חומוס, ממולאים, עוף ברוטב רימונים והפתעות נוספות. הכורדים גם מתמחים בבישול הלופית, שהיא ירק ארסי מאד ויש לדעת כיצד להתנהל אתו. מחיר ארוחה כאן 120 שקלים.טל' 052-2407232.

המעמולים מהבית של סלווה. עבודת יד מדוקדקת. (צילום: עירית רוזנבלום)
המעמולים מהבית של סלווה. עבודת יד מדוקדקת. (צילום: עירית רוזנבלום)

בקצה השני של האזור, ליד ירושלים, נמצאת מסעדת "הבית של סלווה" בעין נקובה. כאן, בחצר ביתה של סלווה המבשלת, מגישים אוכל ערבי אותנטי אמיתי והמבחר הוא מסחרר: ממולאים, אורז עם צנובר וקשיו, כיסוני גבינת כבשים וזעתר, מנסף, מקלובה, סיניה, שפע של סלטים, בשרים עם האש, מעמולים – הכל טעים ומריח מטריות. מחיר ארוחת צהרים נע בין 80-120 שקל, כולל בשר כבש. לקבוצה מעל 12 איש המחיר נע בין 120-140 שקל וכולל תפריט רחב. טל' 054-3355353.

הפסטיבל כולל לא רק מסעדות: למשל, משק חביביאן בכניסה למושב נחם, הוא משק של גידולים אורגניים. הירקות נקטפים לא רק בבוקר אלא גם במהלך היום. הם משווקים במרכז הארץ וגם ללקוחות פרטיים ובזמן הפסטיבל אפשר יהיה לבקר במקום. טל' 050-7412360.

בין המלונות המשתתפים בפסטיבל נמנה מלון יד השמונה. במסעדה המשקיפה על נופי הבירה מוגש בראנץ'-מזנון מרחיב לב עם לחמים, פוקאצ'ות מהטאבון, צמחי תבלין, גבינות משק, סלטים, פשטידות, דגים ועוד. טל' 02-5942000. מחיר הבראנץ' 95 שקלים כולל שתייה חמה.

בפסטיבל משתתפת גם חנות האופניים "נקודת מוצא" במושב צפרירים. אורי טישלר, הבעלים של המיזם, אומר שיש שוק הולך וגדל של חובבי רכיבת אופניים לא מקצועיים. "יש ביקוש למקום שהוא לא הררי ולא מישורי עם עושר גדול של דרכים, כמו באזור שלנו. בפארק עדולם של קק"ל יש גם רשת של דרכים סלולות באספלט ובאזור יש הרבה סינגלים וכ-120 ק"מ של שבילי אופני הרים בדרגות שונות של קושי", הוא מספר.

דלעות ערמונים ממולאות בבראנץ' של מלון יד השמונה. (צילום: עירית רוזנבלום)
דלעות ערמונים ממולאות בבראנץ' של מלון יד השמונה. (צילום: עירית רוזנבלום)

"נקודת מוצא" משכירה אופניים לבודדים וקבוצות. במקום יש אופניים גם לילדים שרוכבים כבר ללא גלגלי עזר והם מקפידים להתאים את האופניים לכל רוכב לפי מידתו, בשש מידות שונות. מחיר ההשכרה של אופניים עומד על 50 שקל לשעתיים או 85 שקלים ליום. למשפחה שמונה בין 4-5 איש, יש הנחה של 10%.

בפסטיבל הם מציעים חיבור לאטרקציה המרכזית שלו: טיול. במקום נותנים שירות הכולל שילוב של טיול וארוחה עם תמיכה לוגיסטית וכן מציעים למדוושים דף מסלול עם חומר רקע של קק"ל.http://www.nekudat-motsa.co.il/.

בשבת הקרובה, ה-8 במארס, בין השעות 11.00-13.00 יתקיים מפגש נשי סביב אוכל וזכרונות ילדות, לרגל יום האישה הבינלאומי במרכז לצילום ואמנות אקולוגית שריגים. לראשונה בפסטיבל האוכל, האורחים מביאים את האוכל: המשתתפות מוזמנות להביא עמן למפגש את המנה האהובה עליהן מבית אמא ולספר עליה ליד השולחן, גם גברים מוזמנים להכין מנת זיכרון הילדות האהובה שהכינה להם אמם. המשתתפים ייצרו סיפור שבעל-פה, שיתבשל מהסיפורים של כל המשתתפים, הסיפור יצולם בווידאו. ההשתתפות רק בהרשמה מראש, מספר המקומות מוגבל. להזמנות – 054-2511127, www.eco-art.co.il .

קישור לכל המשתתפים בפסטיבל: http://www.m-yehuda.org.il/flash-books/pestival_14/#/1/

פרטים נוספים באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה: www.tour-yehuda.org.il.
ובדף הפייסבוק הלב הירוק תיירות מטה יהודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן