Skip to content

ליברמן: עדיף לקיים בחירות חדשות – מלשחרר מחבלים מהכלא

״מה שעשו הפלסטינים במהלך החד-צדדי שביצעו זהו צעד של סחיטה באיומים", אמר ליברמן. "אחרי צעד כה דרמטי וחד-צדדי אי-אפשר לחזור לעסקת החבילה שהושגה עם הפלסטינים כאילו כלום לא קרה ולשחרר מאות מחבלים". נתניהו: "צעדים חד-צדדיים מצד הפלסטינים ייענו במהלכים חד-צדדיים מצדנו. אנחנו מוכנים להמשיך בשיחות, אבל לא נעשה זאת בכל מחיר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 בעוד ראש הממשלה נתניהו מכריז כי הפלסטינים ישיגו מדינה רק במו"מ ישיר, ולא במהלכים חד-צדדיים ובעוד הוא מאיים כי צעדים חד-צדדיים מצד הפלסטינים ייענו במהלכים חד-צדדיים מצד ישראל – טורף שר החוץ ליברמן את הקלפים וסוגר, מבחינתו, את הדלת לכל אפשרות של שחרור אסירים פלסטיניים. השר ליברמן מכריז כי מבחינתו עדיף לקיים בחירת חדשות, מאשר לשחרר מחבלים מהכלא או לשנות את הרכב הקואליציה.

נתניהו: "מדינה - רק במו"מ ישיר" (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו: "מדינה - רק במו"מ ישיר" (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

בישיבת הממשלה הבוקר דיבר ראש הממשלה, בהתבטאות פומבית ראשונה מאז פיצוץ המו"מ. "בחודשים האחרונים מדינת ישראל מנהלת מו"מ עם הפלסטינים במטרה להגיע להסדר שלום", אמר נתניהו. "אזרחי ישראל חפצים בשלום, בשלום אמת, שבו יובטחו האינטרסים הלאומיים החיוניים שלנו, בראשם כמובן הביטחון. לאורך השיחות הללו אנחנו ביצענו צעדים קשים והפגנו נכונות להמשיך בביצוע מהלכים לא קלים, גם בחודשים הבאים, במטרה לייצר מסגרת שתאפשר לשים קץ לסכסוך בינינו. דווקא ברגע שבו עמדנו להתכנס לאותה מסגרת המשך למו"מ, מיהר אבו-מאזן להצהיר שהוא אינו מוכן אפילו לדון בהכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הוא עשה זאת למרות שהוא יודע שלא יהיה שום הסכם בלי הכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי – דבר שהבהירו גם נשיא ארה"ב וגם מנהיגים אחרים בעולם.

"לצערי", אמר נתניהו, "בהמשך, כשהתקרבנו לרגע לפני סיום הסיכום להמשך השיחות, מיהרה ההנהגה הפלסטינית לפנות באופן חד-צדדי להצטרף ל-14 אמנות בינ"ל, ובכך הפרו הפלסטינים באופן מהותי את ההבנות שהושגו במעורבות אמריקנית. האיומים של הפלסטינים לפנות לאו"ם לא ישפיעו עלינו – לפלסטינים יש הרבה מה להפסיד ממהלך חד-צדדי כזה. הם ישיגו מדינה רק במו"מ ישיר, ולא בהצהרות ריקות מתוכן, וגם לא במהלכים חד-צדדיים. אלה רק ירחיקו את הסדר השלום, וצעדים חד-צדדיים מצדם ייענו במהלכים חד-צדדיים מצדנו. אנחנו מוכנים להמשיך בשיחות, אבל לא נעשה זאת בכל מחיר".

מעדיף בחירות חדשות. ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)
מעדיף בחירות חדשות. ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

כמה שעות לאחר מכן, בכנס הג'רוזלם פוסט שמתקיים בניו-יורק, סתם שר החוץ ליברמן מבחינתו את הגולל על האפשרות לשחרר מחבלים כחלק מהמשך המו"מ.  ״מה שעשו הפלסטינים במהלך החד-צדדי שביצעו זהו צעד של סחיטה באיומים", אמר ליברמן. "אחרי צעד כה דרמטי וחד-צדדי אי-אפשר לחזור לעסקת החבילה שהושגה עם הפלסטינים כאילו כלום לא קרה ולשחרר מאות מחבלים.

"ישראל מוכנה להמשיך במו״מ ולדון בכל הסוגיות, בכל זמן ובכל מקום בעולם", אמר ליברמן. "אך ההצעה הקודמת איננה רלוונטית עוד. למעשה, במצב שנוצר עומדות היום שלוש אופציות בפני המערכת הפוליטית בישראל: האחת, להיענות לאיומים הפלסטינים , לעבור על כך לסדר היום ולשחרר מאות מחבלים. השנייה, היא שינוי הרכב הקואליציה. האופציה השלישית היא הליכה לבחירות חדשות.  שתי האופציות הראשונות אינן מקובלות על 'ישראל ביתנו' ואם האלטרנטיבה היא להיכנע לאיומים הפלסטינים או לשלם סכומי עתק עבור תחזוק קואליציה אלטרנטיבית – עדיף ללכת לבחירות.״

ח"כ עמר בר-לב, המשתתף בועידת הג'רוזלם פוסט בניו יורק, הגיב לדברי שר החוץ ליברמן ואמר: "עם קצת יצירתיות, המנהיגות הישראלית הייתה מבינה שיש עוד קצת יותר משלושת האופציות האלו, אבל אם ליברמן אומר שהוא לא מקבל את השתיים הראשונות, כנראה שלממשלה אין כל סיכוי לקדם את התהליך המדיני ובאמת מוטב ללכת לבחירות ויפה שעה אחת קודם. אני קורא לליברמן לעמוד מאחורי מילתו, לא לתת לתהליך המדיני להתמסמס ולחזון של מדינה יהודית ודמוקרטית לקרוס – ולאפשר ללכת אל העם ולתת לו לומר את דברו. אם לממשלה יש אומץ ויושרה, זה מה שצריך לקרות".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה בתגובה לדבריו של ליברמן כי בדבריו הוא חשף את פני הסרבנות של ממשלת ישראל. "כשתמך בפעימה הרביעית בקבינט הוא ידע שהמשמעות היא שחרור אסירים מחבלים. כעת, הוא מתברר כמפר התחייבויות וסרבן סדרתי. אולי באמת כדאי ללכת לבחירות ולהיפטר מהממשלה הרעה הזאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן