Skip to content

יעלון: "צריך להשתחרר מהעבדות המחשבתית בנושא הפלסטיני"

"אינני נביא זעם. אני ריאליסט", אמר השר יעלון שביקר בתרגיל חטיבתי של גולני. "לצערי אני מוצא את עצמי בנושא הזה שוב ושוב אומר 'אמרתי לכם'. הלוואי והמצב היה אחר. את זה כבר למדתי בהיותי ראש אמ"ן ולכן אני צועק את זה ב-20 השנים האחרונות. כל פעם הפלסטינים בורחים ומנסים להאשים אותנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בחג החירות צריך להשתחרר מהעבדות המחשבתית של קונספציות לא רלוונטיות בנושא הישראלי-פלסטיני". כך אומר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. יעלון אמר זאת בשעה שביקר בתרגיל חטיבתי של חטיבת גולני, ברמת הגולן.

"התברר בחודשים האחרונים, באופן לא מפתיע, שבצד הפלסטיני יש פרטנר שמעוניין רק לקבל ולא לתת", אמר שר הביטחון. "הוא אמר לנו בצורה ברורה במהלך החודשים הללו 'אני לא מתכוון לדבר אתכם על הכרה במדינה יהודית או לוותר על זכות השיבה'.

"עבדות מחשבתית". משה בוגי יעלון בתרגיל חטיבתי של גולני (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
"עבדות מחשבתית". משה בוגי יעלון בתרגיל חטיבתי של גולני (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

"אינני נביא זעם. אני ריאליסט", אמר השר יעלון. "לצערי אני מוצא את עצמי בנושא הזה שוב ושוב אומר 'אמרתי לכם'.  הלוואי שהמצב היה אחר. מה שהסתבר בשמונת החודשים האחרונים, וזה לא מפתיע, זה שבצד הפלסטיני יש פרטנר שמוכן לקבל ולא לתת. הם אמרו את זה בצורה ברורה במהלך כל שמונת החודשים הללו. הם לא התכוונו אפילו לדבר על הכרה בזכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי; הם לא התכוונו גם לוותר על מה שהם קוראים לו זכות השיבה – ולכן גם לא יכלו לנהל מו"מ שמשמעותו סוף הסכסוך וקץ התביעות.

"את זה כבר למדתי בהיותי ראש אמ"ן ולכן אני צועק את זה בעשרים השנים האחרונות", אמר שר הביטחון. "בכל פעם שצריך לקבל החלטות, אנחנו רואים את הפלסטינים בורחים או מנסים להאשים אותנו. וזה קורה לנו שוב. אני חושב שבחג החירות צריך להשתחרר מהעבדות המחשבתית של קונספציות לא רלוונטיות בנושא הישראלי-פלסטיני, להבין מהו לב הסכסוך, מה מהות הסכסוך, ולהתמודד עם זה בהתאם".

על אירועי יצהר אמר שר הביטחון: "בשונה משאר ההתיישבויות, ביצהר יש גורמים אלימים – אבל לא כל תושבי יצהר הם אלימים. ראינו את זה גם בשבוע האחרון בהתנכלות לרכב מפקד חטיבת שומרון, ולרכב של איש מילואים. מבחינתי לא ניתן לזה שגורמים כאלה ואחרים שפוגעים בסופו של דבר בהתיישבות, יהיו אלימים ולא יכבדו את שלטון החוק, לא ניתן להם להרים יד על שום גורם, לא על צה"ל, משמר הגבול, משטרת ישראל והמנהל האזרחי. הם יצטרכו לציית לחוק כמו כל אזרח בישראל, וכלפי הפעילות האלימה הזאת נטפל בה במלוא החומרה ונמשיך לטפל בגורמים האלה בתוך היישוב יצהר בהתאם לכללים בחוק, עד אשר יפסיקו ויבינו שלא מרימים יד על החוק".

דברים דומים השמיע הבוקר גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, בראיונות שנתן לגלי צה"ל ולקול ישראל. "אני בעד משא ומתן, אבל אני נגד להיות פרייאר", אמר ליברמן בראיון לתוכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל. "לא יכול להיות שהפלסטינים שוברים באופן חד צדדי את הכלים, מגישים בקשה להצטרף ל-15 אמנות באו"ם ואנחנו עוברים על זה לסדר היום. אנחנו בעד המשך המשא ומתן, אבל ההצעה הקודמת לגבי שחרור האסירים לא קיימת יותר".

ליברמן הוסיף כי הוא מעריך את ניסיונותיו של קרי להביא לאזור הסכם שלום הגיוני וצודק. בנוסף, הוא הסביר בראיון את האיום שלו השבוע ללכת לבחירות, על רקע שחרור האסירים הפלסטינים והמשבר במשא-ומתן. "אין לנו עניין בבחירות חדשות, כל מפלגה מעדיפה לנהל את ענייני המדינה ולא להיות עסוקה בבחירות. יחד עם זאת, אם האלטרנטיבה היא להכנס לסחרור בתוך הקואליציה – כמו האולטימטום שנתן השבוע עמרם מצנע לממשלה –  זה לא מקובל עלינו".

השר התייחס גם לדברים שאמר בכינוס של יהודים יוצאי רוסיה בברוקלין, לפיהם "יכול להיות בישראל ראש ממשלה דובר רוסית". הוא הסביר את דבריו באמרו: "זה לא היה נאום פוליטי, זה היה נאום במסגרת קידום עלייה. דיברתי איתם על מדינת ישראל כארץ קולטת עליה, ארץ בעלת הזדמנויות בלתי נגמרות. דיברתי איתם על כך שיש לנו יושב ראש כנסת ויושב ראש סוכנות מברית המועצות לשעבר".

ליברמן, התייחס גם למירוץ לנשיאות ואמר כי הבטיח לראש הממשלה כי יתמוך במועמד שהוא יביא. "לא נחליט לפני שנדע את עמדת נתניהו", אמר, "אם הוא ייתן חופש פעולה, או שלא יתמוך במועמד – אני חושב שדוד לוי הוא מועמד רציני ומכובד". ליברמן התייחס גם להרשעת אהוד אולמרט בלקיחת שוחד. "אני מקווה שראש הממשלה לשעבר אולמרט יצא זכאי", אמר, "בואו ניתן למערכת המשפט למצות את כל המהלכים".

על הודעתו של השר לשעבר משה כחלון כי יתמודד בבחירות הבאות, אמר ליברמן כי הוא מברך על חזרתו של כחלון. "אני מכיר ומוקיר את כחלון ומברך על חזרתו, בלי קשר לזהות המסגרת שבה יתמודד בבחירות", אמר ליברמן, "הדרך הפוליטית היא קשה וארוכה כשמקימים מפלגה חדשה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן