Skip to content

מבקר המדינה יבדוק אם הופר החוק הבינ"ל במהלך הלחימה בעזה

עפ"י החלטת המבקר הבדיקה תתבצע, בין היתר, גם לאור הדין הבינלאומי ופסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות קודמות - כולל זו אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, יבדוק האם הופרו כללי המשפט הבינלאומי, במהלך מבצע ״צוק איתן״. זאת, לנוכח טענות שהועלו, כי מדינת ישראל הפרה, לכאורה, את כללי המשפט הבינ"ל ואיננה בודקת את פעולות צה"ל כנדרש על פי הדין הבינ"ל.

בדיקת המבקר תעסוק בתהליכי קבלת ההחלטות בדרג הצבאי והמדיני במהלך מבצע "צוק איתן", ובמנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה.

עשרות פניות ותלונות בקשר למבצע "צוק איתן". מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא (צילום: יצחק הררי)
עשרות פניות ותלונות בקשר למבצע "צוק איתן". מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא (צילום: יצחק הררי)

עפ"י החלטת המבקר הבדיקה תתבצע, בין היתר, גם לאור הדין הבינלאומי  ופסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות קודמות – כולל זו אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו.

 כמו כן, החליט מבקר המדינה כי בנוסף לביקורת שעורכת עתה החטיבה לביקורת מערכת הביטחון בנושא המנהרות בגזרות השונות, תורחב הביקורת לתחומים נוספים, תוך מתן דגש לבחינת סוגיית מתן הביטחון לתושבי המדינה. בין התחומים נוספים שיבדקו: היערכות העורף ופעילות פיקוד העורף במהלך ימי מבצע "צוק איתן", בהיבטים של מדיניות ההתגוננות, מערך ההתרעה, פתרונות המיגון לאזרחים והטיפול באוכלוסייה באזורי עימות ומדיניות ההסברה.

במשרד מבקר המדינה מציינים כי למשרד מבקר המדינה מגיעות בעת האחרונה עשרות פניות ותלונות בקשר למבצע "צוק איתן". במשרד מדגישים כי  מדובר במטלת ביקורת מורכבת. לאור זאת הורה מבקר המדינה על ביצוע ביקורת בין-חטיבתית.

באגודה לזכויות האזרח הביעו תקווה כי חקירת מבקר המדינה תהיה יסודית וממצה: "צוק איתן העלה מכלול של נושאים המצריכים בדיקה, בראש ובראשונה מדיניות התקיפה וחוקיות הפקודות שניתנו במהלך הלחימה בעזה. סוגיות נוספות הקשורות להגנה על זכויות האדם, הן בין השאר מיגון תושבי הדרום ובפרט ביישובים הבדואיים וביישובים חקלאיים, הטיפול בחופש הביטוי וחופש ההפגנה, התמודדות עם הסתה, ופגיעה בזכויות עובדים במהלך המבצע. האגודה לזכויות האזרח תעביר למבקר את כל החומרים הרלוונטיים שברשותה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן