Skip to content

"פשע חמור נעשה כאן וכאשר נעשה פשע – צריך לתקנו"

כך אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בביקור שערך בכפר קאסם, במלאת 59 שנה לטבח בכפר קאסם. "הציבור היהודי והציבור הערבי, אינם יכולים להעמיד פנים שהצד השני איננו קיים", אמר ריבלין. "אנחנו חייבים למצוא את הדרך. הדרך הזאת, כנראה לא תהיה מושתתת על יסודות של אהבה, אבל אפשר וצריך לבנות אותה על יסודות של ראיה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"באתי לכאן בימים קשים אלה, כדי להושיט יד אמיצה, מתוך אמונה שידכם מושטת אלי ולציבור היהודי בחזרה". כך אמר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, כשביקר היום בכפר קאסם. הנשיא בא לכפר קאסם במסגרת אירועי יום הזיכרון, לקרבנות הטבח בכפר קאסם ב-29 באוקטובר 1956.

הנשיא ריבלין מניח זר על אנדרטת קרבנות הטבח בכפר קאסם (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא ריבלין מניח זר על אנדרטת קרבנות הטבח בכפר קאסם (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

״באתי לכאן היום,  כבן לעם היהודי, כנשיא מדינת ישראל, לעמוד בפניכם, משפחות הקורבנות והפצועים, ולכאוב את הזיכרון יחד אתכן", אמר הנשיא. "ההרג הנפשע בכפר קאסם הוא פרק חריג וקודר בתולדות היחסים בינינו, הערבים והיהודים החיים כאן. מדינת ישראל הכירה בפשע שנעשה כאן, ובצדק, ובדין, התנצלה עליו. גם אני כאן היום שב ואומר: פשע חמור נעשה כאן; פקודה בלתי חוקית, שמעליה מתנוסס דגל שחור, ניתנה כאן. אותו הדגל השחור הנורא, שמבצעי ההרג בחפים מפשע התעלמו מקיומו. בית המשפט העליון אמר את דברו מפורשות, ונתן בכך ביטוי לא רק לאמת המשפטית של מדינת ישראל, אלא גם לאמת המצפונית המוסרית שלה. עלינו להישיר מבט לאשר אירע: חובה עלינו ללמד את הדורות הבאים את הפרק הקשה הזה ואת לקחיו", אמר נשיא המדינה.

הנשיא ריבלין התייחס גם לאירועים האחרונים בירושלים ובמיוחד לרצח התינוקת בפיגוע הדריסה בשבוע שעבר. "איני יכול שלא לבטא את הזעזוע העמוק שאנחנו חשים היום כלפי הטרור והאלימות שמתרחשים בימים אלה במזרח ירושלים ובכלל חלקי הארץ", אמר הנשיא. "ביום רביעי בלילה השתתפתי בהלווייתה של התינוקת הרכה בת השלושה חודשים חיה זיסל שנרצחה באכזריות בידי מחבל ערבי, תושב מזרח ירושלים.  הרצח הנורא של הפעוטה מזעזע ומחריד כל מי שלב אדם בו. הפיגוע הרצחני הזה הוא כתם קשה נוסף בהיסטוריה הכואבת של הטרגדיה הישראלית פלסטינית. זוהי טרגדיה שבתוכה חיים ונאבקים במשך למעלה ממאה וחמישים שנה יהודים וערבים; טרגדיה, שמטילה את צלה הכבד על כולנו – ובראש ובראשונה על היחסים שבין יהודים וערבים בתוך מדינת ישראל. הגעתי לכאן היום, לא למרות מה שמתחולל בירושלים אלא דווקא על רקע הטרור והאלימות המשתוללים בה. באתי לכאן כדי לומר את המובן מאליו- כי בימים בהם יש כאלה המבקשים לסחוף את כולנו למערבולת של חורבן וכאב; גם המובן מאליו חייב להיאמר.  באתי לכאן, דווקא בימים קשים אלה כדי להושיט יד אמיצה מתוך אמונה שידכם מושטת אליי ואל הציבור היהודי בחזרה".

קבלת הפנים לנשיא ריבלין בכפר קאסם (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
קבלת הפנים לנשיא ריבלין בכפר קאסם (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נשיא המדינה הדגיש: "אינני נאיבי. אין טעם להדחיק או להתעלם ממציאות היחסים בין המגזרים. בין הציבור היהודי לציבור הערבי במדינת ישראל, מונחים משקעי עבר קשים. אנחנו משתייכים לשני עמים שחלומם ותמצית שאיפותיהם עומדים במידה רבה בסתירה זה לזה… הציבור היהודי והציבור הערבי, אינם יכולים להעמיד פנים שהצד השני איננו קיים; איננו יכולים לקוות שאחד הצדדים ייעלם, אם נסגור את החלון. אנחנו חייבים למצוא את הדרך. הדרך הזאת, כנראה לא תהיה מושתתת על יסודות של אהבה, אבל אפשר וצריך לבנות אותה על יסודות של ראיה מפוכחת של כבוד הדדי ושל מחויבות הדדית… במסגרת המחויבות ההדדית הזאת, מדינת ישראל יכולה וצריכה  לתבוע מכל אזרחיה, בני כל המגזרים, קבלה של ריבונותה, קבלה של כללי המשחק  הדמוקרטי, כמו גם ביעור של יסודות החותרים תחתיה", אמר הנשיא.

הנשיא התקבל, בבואו לכפר קאסם, על ידי שבט הצופים של כפר קאסם בכניסה לעירייה, שם נערך לכבודו מפגש מצומצם בלשכתו של ראש העירייה עדאל בדיר. לאחר הישיבה יצא הנשיא לסיור בכפר קאסם במהלכו עצר הנשיא בסמוך לאנדרטה לזכר הרוגי כפר קאסם שם הניח זר לזכרם. הסיור המשיך לבית הספר ולאזור התעשייה של העיר שם סקר ראש העירייה בפני הנשיא את הנושאים העומדים בתקופה זו על הפרק. הנשיא המשיך לטקס הזיכרון להרוגים שנערך במתנ״ס כפר קאסם בו לקחו חלק חברי מועצת העיר, נציגי המשפחות, מכובדיי הישוב ותלמידי כפר קאסם לצד תלמידי ראש העין הסמוכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן