Skip to content

התרוממות רוח בשפלת יהודה

באחד מימי השמש החורפיים, יצאנו לתור ולגלות מה אפשר לראות בין רחובות וקריית גת, כה קרוב לבית וכה נסתר מן העין: מושבת הברון, יקבים, חקלאים ואפילו מלון ומוזיאון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפינה של מיכל, מלון הבוטיק במזכרת בתיה. שוכן במבנה משנת 1883. (צילום מאתר האינטרנט)
הפינה של מיכל, מלון הבוטיק במזכרת בתיה. שוכן במבנה משנת 1883. (צילום מאתר האינטרנט)

כדי לטייל באזור עם עבר מפואר והרבה טבע, שיופיו מתגלה דווקא בתקופת החורף, לא צריך להרחיק מדי מהמרכז. בדרך לבאר שבע, בין צומת ביל"ו לצומת מלאכי, בין כביש 4 לכביש 6, נחבא אל הכלים, נמצא אזור טיולים יפה ורגוע.

התחנה הראשונה בטיול זה היא מזכרת בתיה. מושבת הברון רוטשילד הראשונה שהוקמה בשם עקרון בשנת 1883 ביוזמתו של הרב מוהליבר. שם המושבה שונה למזכרת בתיה לאחר מותה של אמו של הברון אדמונד דה רוטשילד, בת' או בשמה העברי: בתיה.

בשונה מהמושבות הראשונות שהוקמו על ידי חובבי ציון, פקידי הברון הם שבחרו את המתיישבים, בעיקר איכרים ובעלי מלאכה בעלי ניסיון. תחילה היו אלה אחד עשר משפחות עם מאה ואחת נפשות שהגיעו למושבה ושוכנו במבנים יחודיים למקום, שנקראו "קזרמות". אלה מבנים מוארכים מאבני כורכר, שבקומת הקרקע שלהם שוכנו הפרות והתרנגולות ומעליהם גרו המשפחות. רעפי הגג של הקזרמות נשלחו למזכרת בתיה ע"י הברון רושטילד ממרסיי ועד היום ניתן למצוא בה רעפי מרסיי רבים.

הרחוב הראשי של מזכרת בתיה שופץ וכך גם כמה ממבני הקזרמות, שהפכו לחלק ממוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר במושבה. המוזיאון נקרא על שם בן המושבה ערן שמיר, בן לחלל צה"ל. כסגן מפקד סיירת הצנחנים, נפל גם הוא בשנת 1997 בלבנון. המוזיאון, המוקדש לתולדות המושבה, כולל את המבנה המרכזי, שהיה "בית הפקידות", אחר כך בית ועד המושבה, בית המועצה המקומית, והדואר. בקזראמה שמימין למוזיאון, בקומת הקרקע בו היה בית הרוקח, חדר נוסף המשמש להקרנת סרט מראשית המושבה. מעבר לרחוב קאזרמת בית לוין. ברפת שבקצה החלקה, תצוגת כלי עבודה ובתווך מבנה עם מכונות ויצירות מבית היוצר של חתן פרס קפלן – אשבל.

הבאר האנטילית במזכרת בתיה. (צילום: דניאל ונטורה, ויקיפדיה)
הבאר האנטילית במזכרת בתיה. (צילום: דניאל ונטורה, ויקיפדיה)

אתרים נוספים המשמרים את עברה של המושבה וכלולים בסיורים הנערכים בה: הבאר הראשונה משנת 1884 ועליה מתקן אנטיליה הנמצאת ברחוב המייסדים בסמוך לבית משק הברון. בפינת הרחובות הגורן ונתיב השיירות, מצוי "גן הברון". זהו גן משוחזר בו נערכו ניסויים לאיקלום סוגים שונים של עצים כדי לבחון מה ראוי לנטוע בשדות המושבה.

מול הגן מוצב משוריין, זכר לימים בהם הייתה הדרך מתל אביב לירושלים חסומה על ידי הכפריים הערבים בכפר סלמה – היום כפר שלם ובכפר יזור – היום אזור. השיירות לירושלים נאלצו לנסוע מתל אביב דרומה למקווה ישראל, משם לחולון, לראשון לציון, לרחובות ודרך צומת ביל"ו עברו השיירות דרך המושבה לקיבוץ חולדה ומשם ב"דרך בורמה" עלו לירושלים. לזכר אותם ימים נקרא הרחוב "נתיב השיירות" ליד המשוריין מוצבת אנדרטה קטנה עם מילותיו של נתן אלתרמן :"כי לא נשוב אחור ודרך אין אחרת. אין עם אשר יסוג מחפירות חייו".

בבניין המוזיאון שתי קומות: בקומה הראשונה – שרידי בית הכנסת הראשון של המושבה שנהרס, שולחן לימוד לתלמידים, פריטי לבוש, כלי עבודה ותפירה, כלי בית, כלי אוכל ורהיטים. בקומה השנייה יש גם תערוכות מתחלפות. בחזית הבית שובך יונים מאותם הימים. בסמוך למוזיאון תא טלפון בריטי אדום ‏עם סמל הוד מלכותו כמו בלונדון.

מוזיאון לתולדות מזכרת בתיה רוטשילד 40 מזכרת בתיה טל' 08-9349525
http://www.mazkeret.org/museum/index.htm

ממול למוזיאון המושבה נמצא מלון "הפינה של מיכל" שהוא מלון בוטיק בלב המושבה הפסטורלית. המלון שוכן במבנה משנת 1883 שהורחב ושופץ לצורך מלון ובו עשרה חדרים, כולל שתי יחידות משפחתיות וחדר אחד ליחיד. בעלת המקום מיכל, מספרת כי "בין המתארחים אצלנו ניתן למצוא חתנים וכלות לליל כלולות והתארגנות, משפחות בהרכבים שונים, אנשי עסקים מהארץ ומחו"ל, זוגות ומשפחות המטיילים באזור וכאלו החוגגים יום הולדת או אירוע משפחתי".

בקומת המרתף של המלון יש חדר אוכל בו מוגשת ארוחת בוקר ישראלית עשירה ויש בו גם פינת קפה פתוחה וזמינה כל היום. המלון בעל תעודת כשרות וכולו ללא עישון, Wi-Fi זמין ובחינם, חניה צמודה ללא תשלום.

הפינה של מיכל רחוב רוטשילד 35, מזכרת בתיה טלפון: 08-9340415 , 052-3228275
www.hapina-shel-michal.co.il

המרכז החוויתי במרכז המבקרים של יקבי ברקן בחולדה. חוויה חושית מלאה. (צילום מאתר האינטרנט)
המרכז החוויתי במרכז המבקרים של יקבי ברקן בחולדה. חוויה חושית מלאה. (צילום מאתר האינטרנט)

בסיום הביקור במזכרת בתיה, פנינו למרכז המבקרים החדש של יקב ברקן שנמצא בקיבוץ חולדה בלב כרמים ושדות.
Barkan Wine Experience היא חוויה חושית מלאה. זהו מרכז מבקרים עם אולם בו מוקרן סרט מקסים על תעשיית היין באזור בכלל, ויקב ברקן בפרט. למבקר מוצע גם סיור בין אולמי החביות עץ בהם מתבגרים יינות ברקן, סגל ועוד וגם ברנדי סטוק 84 שמתבגר עשרות שנים בחביות עץ ענקיות. חוויית הביקור מסתיימת בטעימות ממבחר היינות שמיוצרים ביקב ברקן, אחד משלושת היקבים הגדולים בישראל.

יקב ברקן מרכז מבקרים, קיבוץ חולדה טל' 08-9447790
http://www.barkan-winery.co.il/visitor-center

עיזים במשק שמואלי. ייצור הגבינה נעשה במתכונת של משק סגור. (צלום: דני בר)
עיזים במשק שמואלי. ייצור הגבינה נעשה במתכונת של משק סגור. (צלום: דני בר)

בהמשך יום הטיול שלנו המשכנו דרומה לצומת קריית מלאכי ולמושב באר טוביה, שם נפתח לאחרונה "משק שמואלי" המייצר גבינות עיזים. יעל וניר שמואלי הם דור שלישי למשפחות של חקלאים מכפר ביל"ו ומבאר טוביה. ניר עבד 11 שנים בחברתIBM , עד שבגיל 36, החליט לעזוב את עבודתו, לחזור למשק הוריו ולשורשים ולהתמקד בחקלאות.

בהמשך עזבה גם יעלי את עבודתה במערכת החינוך ויחד החלו לפעול להגשמת חלומם המשותף. כבנים ממשיכים במשק הוריו של ניר, הם מגדלים ומטפחים עדר עיזים ולפני מספר חודשים הקימו מחלבה במקום.

הזוג שמואלי שוקד על ייצור הגבינה במתכונת של משק סגור, כלומר גידול העיזים ושימוש בחלב בעיזים שלהם ללא צורך בחלב ממקור אחר או מכירת חלב למחלבה אחרת. הייצור במחלבה מתקיים שלוש פעמים בשבוע. ניר ויעל מציעים פעמיים בשבוע סיורים ואירוח במחלבה ובמשק המיועדים לקבוצות בגילאים שונים. בנוסף למכירה בחנות הצמודה למחלבה, משתתפים בני הזוג בשוקי אוכל, שם מוכרים ישירות לצרכן את תוצרתם.

מכריז ניר: "המטרה שלנו היא להביא כמה שיותר אנשים למשק על מנת שיקנו באופן ישיר את הסחורה, תוך שהם חווים את החוויה באופן רב חושי ובלתי אמצעי".

משק שמואלי מושב באר טוביה טל' 08-9166446
https://www.facebook.com/MeshekShmueli?fref=ts

סיור במגפיים

התחנה הבאה בטיול שלנו הוא מושב ניר בנים, אצל נועם יעקובא, מגדל ארטישוקים שפותח את שערי ביתו ואת שדותיו בימי שישי-שבת. "הארטישוק של נועם" מזמן למשפחות חוויה שהיא שילוב של ארוחה צמחונית על בסיס ארטישוק ועוד מיטב ירקות הארץ. לאחר הארוחה כולם מוזמנים לסיור במגפיים בשדות הארטישוק עם הסברים, סיפורים וקטיף.

מנת ארטישוק, הלוא הוא החרשוף. מהו ירוק ומגן מחמרמורת? (צילום יח"צ)
מנת ארטישוק, הלוא הוא החרשוף. מהו ירוק ומגן מחמרמורת? (צילום יח"צ)

מומחים מעולם התזונה מציינים את סגולותיו של הארטישוק כפרי שמסייע לכבד בניטרול רעלים ומגן עליו, מסייע במניעת חסימות בדרכי המרה, עוזר בעיכול, מפחית לחץ דם, עלי הארטישוק משמשים לטיפול במספר בעיות בריאות כמו יתר כולסטרול ועוד. הוא גם טוב להאנגאובר (חמרמרת): כדי לצמצם את התופעה יש לאכול פרי ארטישוק לפני שיוצאים לבילוי של שתית אלכוהול.

שעות הפעילות הן ימי שישי ושבת באור היום. ניתן לרכוש במקום ארטישוק טרי, שמן זית תוצרת המשק, צימוקים ועוד.
הארטישוק של נועם, רח' הוורד 36 מושב ניר-בנים טל' נועם 054-2278637
http://www.artishoke.co.il/

תחנתנו האחרונה בטיול זה היא ביקב "לה טרה פרומסה" או בעברית "הארץ המובטחת", בקיבוץ גת בואכה קרית גת. היקב הוקם בשנת 1998 במושב שחר ע"י אירית וסנדרו פלגריני ומאז עבר למשכנו הנוכחי בקיבוץ גת. סנדרו, בן למשפחת אצולה איטלקית, שומר על מגילת השושלת המשפחתית ששורשיה במאה ה-14 ועל סמל המשפחה החרוט בשיש העוברים מדור לדור כבר מאות שנים. הוא נולד בעיר פרמה והיה שף במסעדה מקומית. לישראל הגיע ב-1991 כדי להתחלף עם חבר, שף במסעדה ירושלמית שיצא לאיטליה לעבוד במסעדתו של סנדרו.

כשחזר סנדרו לאיטליה לא יכול היה לשכוח את אהבתו לאירית, סטודנטית לאמנות, בת למשפחה מיוצאי קוצ'ין, אותה הכיר בירושלים כשעבדה במסעדה. געגועיו לאירית גברו ובשנת 1995 הוא עלה לארץ והשניים נישאו.

למשפחת פלגריני מסורת ארוכה של עשיית יין באיטליה החל משנת 1425. מאז הועבר סוד עשיית היין מדור לדור. מסבו למד סנדרו לייצר יינות וליקרים משובחים. ביקב בקיבוץ גת מייצרים בני הזוג יין. בצמוד ליקב פתחו מסעדה הפתוחה בימי חמישי-שישי ושבת בלבד.

היקב מייצר כ-10,000 בקבוקים בשנה, שאותם מוכרים בני הזוג ביקב בלבד. לצורך כך יש ליקב כרם בו מגדלים ענבי פרימיטיבו (זינפנדל), סנז'ובזה, סירה, קברנה פרנק ועוד. היינות מתבגרים כשנה וחצי בחביות עץ אלון המצויות בחדר החביות הצמוד למסעדה.

פתוח בימי חמישי 19-22, שישי 12-16 ו- 19-22 ושבת 12-17. יש לתאם מראש הגעה וביקור במקום.

יקב לה טרה פרומסה, קיבוץ גת טל' 050-5684775
http://www.ltpwinery.com/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן