Skip to content

הדמוקרטים מתיישרים עם אובמה ויצביעו נגד סנקציות על איראן

רוברט מננדז, הסנאטור הדמוקרטי ידיד ישראל, חבר בכיר בוועדת החוץ של הסנאט, הודיע כי תמיכת חברי הסנאט ובית הנבחרים בדמוקרטיים, בחקיקה שנועדה להטיל סנקציות חדשות על טהרן - מוקפאת. לבני: "הנסיעה שתכנן נתניהו, כדי כאילו לנאום על איראן, משיגה את ההפך הגמור מעידוד סנקציות נוספות עליה". העיתונאי ג'פרי גולדברג במאמר ביקורת חדש על ראש הממשלה: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכה קשה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שתכנן להופיע בתחילת חודש מרץ מול קונגרס מאוחד – ולנאום בפניו על חשיבות הגברת הסנקציות על איראן. הערב התברר סופית כי מקונגרס מאוחד בעמדתו, הפכה פרשת נאומו המתוכנן של נתניהו לגורם שפילג את הקונגרס.

נתניהו היום, עם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו (צילום: חיים צח/לע"מ)
נתניהו היום, עם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו (צילום: חיים צח/לע"מ)

רוברט מננדז, הסנאטור הדמוקרטי ידיד ישראל, חבר בכיר בוועדת החוץ של הסנאט, הודיע הערב כי תמיכת חברי הסנאט ובית הנבחרים בדמוקרטיים, בחקיקה שנועדה להטיל סנקציות חדשות על טהרן –  מוקפאת. מננדז – שהיה מיוזמי החקיקה בקרב הדמוקרטים – הודיע כי ההצעה להגברת הסנקציות על איראן תועלה מחדש רק אם יתברר שהמו"מ עם האיראנים נכשל. הוא הודיע כי הוא וחבריו הדמוקרטים הודיעו על השינוי בעמדתם לנשיא אובמה, במכתב ששיגרו אליו.

"אסון נתניהו"

בתוך כך מפרסם העיתונאי ג'פרי גולדברג, בכתב העת "אטלנטיק" מאמר ובו ביקורת נוקבת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תחת הכותרת "אסון נתניהו". גולדברג כותב כי נתניהו כשל בשני יעדים מרכזיים: הגנה על ארצו ושמירה על יחסים טובים עם נשיא ארה"ב ועם אזרחיה. "הניכור של נתניהו מול הבית הלבן נראה קבוע", כותב בעל הטור הבכיר. "הנזק שנתניהו גורם ליחסי ישראל ארה"ב מסתמן כבלתי הפיך".

"אני עדיין לא מבין מה נתניהו חשב כשהוא החליט 'למחוק' נשיא מכהן", כותב גולדברג. "נשיא מכהן לא יכול להימחק על ידי בעלת ברית קטנה ותלותית בלי שיהיו לכך השלכות נוראיות. נתניהו רוצה תפקיד בעיצוב הסכם הגרעין עם איראן, אולם פעולותיו האחרונות מעידות על כך שהוא לא ממש יודע מה הוא עושה".

גולדברג מדגיש כי אחרי שנתניהו נמנע מלתקוף צבאית את איראן, הדרך היחידה לעצור אותה תהיה לשכנע את נשיא ארה"ב, שירתיע את איראן. "רק לארצות הברית יש כוח צבאי להחזיר לאחור את תכנית הגרעין".

בתגובה על החלטת הדמוקרטים אמרה אמש ציפי לבני, מראשי המחנה הציוני: "בשבוע האחרון, בניסיון ליצור נאום אחד בקונגרס, נתניהו בעט במערכת היחסים עם ארה״ב בימים שאנחנו צריכים אותם כדי למנוע את גרירת צה״ל לבית הדין הבינלאומי בהאג. עכשיו מתברר גם שהסנטור הדמוקרטי הבכיר מננדז הודיע שלא יצביע בעד החוק שלו עד לסוף מארס.

"עכשיו האמת ברורה", אמרה לבני: "ההתנהלות  הפוליטית של נתניהו מול ארה״ב, הנסיעה שתכנן כדי כאילו לנאום על איראן משיגה את ההפך הגמור מעידוד סנקציות נוספות עליה".

נתניהו: "עלינו להשמיע את קולנו"

בתגובה אומרים בליכוד: ״ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא המנהיג היחיד בעולם שמוביל בגלוי את המאבק נגד חתימת הסכם מסוכן שיהפוך את איראן למדינת סף גרעינית. ציפי לבני טועה ומטעה את אזרחי ישראל. במקום לתמוך בראש הממשלה במהלך הגדול שלו לעצירת איראן גרעינית, ציפי עוסקת בניגוח אישי ובפוליטיקה קטנה. בניגוד מוחלט לדבריה, חקיקת הסנקציות הנוספות על איראן לא התבטלה. ההיפך. עשרה סנטורים דמוקרטיים הודיעו היום כי יתמכו בחקיקת סנקציות אם איראן לא תעמוד בסעיפים הנדרשים להסכם כולל״.

ונתניהו עצמו – עוד לפני שפורסמה הודעתו של הסנאטור מננדז – אמר אתמול בכנס שגרירים ודיפלומטים, לציון יום השואה הבינלאומי במוזיאון "יד ושם", כי ההסכם המתגבש עם איראן הוא הסכם שמסכן את מדינת ישראל. לדבריו, הוא משאיר בידי איראן יכולות שיאפשרו לה להתחמש בנשק גרעיני, תחילה בפצצה אחת ואחר כך בהרבה פצצות אטום.

"אנו חולקים ברית ייחודית עם ארצות הברית, הנשענת על ערכים משותפים ובאה לידי ביטוי בשיתוף הפעולה הנרחב בינינו, בייחוד בסוגיות ביטחון", אמר נתניהו. "עם זאת, האחריות העליונה לביטחון המדינה היהודית האחת והיחידה מונחת על כתפיה של ממשלת ישראל. וכאן עלינו להשמיע את קולנו ואת דעתנו לגבי הסכנות הרובצות לפתחם של עמנו ושל מדינתנו. זה משהו שלא יכולנו לעשות בתקופת השואה".

נתניהו הדגיש עוד כי ישראל תתנגד לכל הסכם שיותיר את איראן כמדינת סף גרעינית. "למרבה הצער, זה בדיוק מה שעושה, להבנתנו, ההצעה של שש המעצמות. היא תאפשר לאיראן פריצת דרך לפצצה גרעינית בתוך חודשים ספורים וייצור פצצות רבות נוספות בתוך פרק זמן קצר. יכולותיה של איראן להפיק אורניום מועשר לצורך פצצות אטום נותרות על כנן. הסכם שכזה יצית ודאי מרוץ חימוש גרעיני באזור ויהפוך את המזרח התיכון כולו לחבית נפץ גרעינית. הסכם כזה הוא פשוט בלתי מקובל על ישראל, אנו נתנגד לו ונתנגד לו בתוקף".

נתניהו גם התייחס ברמז לתקרית האש שהייתה ביום שלישי בגולן ואמר: "מי שמנסה לאתגר אותנו בגבולותינו יגלה שאנחנו ערוכים להגיב בעוצמה. ישראל רואה בחומרה את ההתקפה עליה משטחה של סוריה, מי שמשחק באש – יחטוף אש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן