Skip to content

היועהמ"ש ויינשטיין מתנגד לפסילת חנין זועבי וברוך מרזל

"חלק מההתבטאויות שהוצגו במסגרת הבקשות קשות ומטרידות עד מאוד, ויכולות להתפרש אף כדי תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור", כותב היועהמ"ש על פעילותה של חנין זועבי. "עם זאת, בחינה קפדנית של כלל הראיות בראי הפסיקה, הדורשת 'ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות' לכך שהתמיכה במאבק המזוין של ארגון טרור היא מטרה מרכזית של המועמד, מטה את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, מתנגד לפסילתם של חנין זועבי וברון מרזל, מלהתמודד לכנסת.

בחוות דעת שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית, נאמר כי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה  נגזרת מהגישה שנקבעה בפסיקה, לפיה מניעת התמודדות בבחירות היא צעד "חריג שבחריגים", שיש לעשותו רק באותם מקרים קיצוניים איתם לא ניתן להתמודד בכלים הרגילים בחברה דמוקרטית חסונה.

פסילה - צעד "חריג שבחריגים" (צילום: נירה ידין)
פסילה - צעד "חריג שבחריגים" (צילום: נירה ידין)

בעמדת היועץ צוין כי "חלק מההתבטאויות שהוצגו במסגרת הבקשות קשות ומטרידות עד מאוד, ויכולות להתפרש אף כדי תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור. עם זאת, בחינה קפדנית של כלל הראיות בראי הפסיקה, הדורשת 'ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות' לכך שהתמיכה במאבק המזוין של ארגון טרור היא מטרה מרכזית של המועמד, תוך התייחסות גם להסברים ולהבהרות שניתנו על-ידי חה"כ זועבי בתצהירה, מטה את הכף – לא בלי היסוס –  נגד פסילתה של חה"כ זועבי".

קודם לכן אמר יו״ר ״ישראל ביתנו״, שר החוץ אביגדור ליברמן, כי ״אפילו בג״צ קבע שחנין זועבי הגדישה את הסאה".

ליברמן מצטט את נימוקי ההחלטה – לאשר את החלטת ועדת האתיקה של הכנסת להרחיק את ח״כ זועבי מפעילות בכנסת ל-6 חודשים – שבה כתבה נשיאת ביהמ״ש העליון, מרים נאור, כי דבריה של זועבי בנוגע לרצח שלושת הנערים ״התפרשו כתמיכה בטרור ובהרג אזרחים״. ליברמן כותב כי על היועץ המשפטי לממשלה לקחת את העמדה הזאת בחשבון, בהחלטה האם לתמוך בפסילתה של זועבי.

״אם ועדת הבחירות אכן תחליט כך, בית המשפט העליון יפעל בהתאם למשמעות הדברים החמורים שכתבה הנשיאה נאור ולא יבטל שוב החלטה צודקת, כפי שקרה בפעמים קודמות, למנוע מאוייבי ישראל לשבת בכנסת", כותב ליברמן. "הדברים הללו של הנשיאה נאור לא משאירים שום מקום לספק – זועבי לא צריכה לשבת בכנסת – אלא לשבת בכלא, כראוי לבוגדת המסיתה לרצח יהודים״.

גם את הבקשה לפסול את ברוך מרזל, מס' 4 ברשימתו של אלי ישי, דוחה היועץ המשפטי לממשלה. "דינה של הבקשה לפסול את מר מרזל מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-20 להידחות, באשר הבקשה אינה מציגה תשתית ראייתית מספקת המאפשרת לקבלה", נאמר במסמך שהוגש לוועדת הבחירות המרכזית. "המבקש אינו מבסס תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד משמעית העולה כדי 'מסה ראייתית קריטית', כי מר מרזל הציב לעצמו כיעד מרכזי לפעול לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית".

עם זאת מודה היועץ המשפטי לממשלה כי "הראיות שהובאו במסגרת הבקשה הן משמעותיות ומטרידות יותר, ודברים ומעשים המיוחסים למר מרזל הם קשים וצורמים ביותר". אולם גם בעניין זה הוא טוען ש"הבקשה איננה מבססת תשתית ראייתית משכנעת המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת".

בנוגע לעתירת הליכוד נגד המחנה הציוני וארגון "V15", עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי חוק דרכי תעמולה אינו מסמיך את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להוציא צו למניעת מעשה עבירה לפי חוק מימון מפלגות. על כן, כל הטענות שעניינן הפרות לכאורה של הוראות חוק מימון מפלגות אין מקומן להתברר במסגרת הליך זה, ויש לבררן במסגרות המוסמכות לכך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן