Skip to content

מרקל: אין ביטחון, במציאות הנוכחית, כי יושג הסכם עם איראן

נתניהו לשרת ההגנה הגרמנית: "אנו רואים במאמציה האימפריאליסטיים של איראן, יחד עם חתירתה לנשק גרעיני, את האיום הגדול ביותר לביטחון המזרח התיכון, לביטחונה של ישראל ולביטחון העולם. אנו חושבים שדרושה עסקה טובה יותר מזאת שהוצעה בלוזאן, ואני מאמין כי הדבר חשוב לעתידנו המשותף ולביטחוננו המשותף"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסכם גרעין עם איראן יכול לעצור יכולות מסוכנות שהתפתחו מאוד בעשור האחרון. כך אמרה היום  קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בפגישתה בברלין עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. לדברי הקנצלרית אין ביטחון, במציאות הנוכחית, כי יושג הסכם עם איראן. עם זאת הבטיחה מרקל כי גם אם יושג הסכם, תמשיך גרמניה להיות מחויבת לשלומה של ישראל ולביטחונה.

ידידת אמת למדינת ישראל. מרקל בפגישתה עם הנשיא ריבלין (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ידידת אמת למדינת ישראל. מרקל בפגישתה עם הנשיא ריבלין (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, המבקר בגרמניה לרגל 50 שנות יחסים דיפלומטיים, התקבל על ידי הקנצלרית בחום ולבביות. במהלך פגישתם דיברו השניים על הצורך להעמיק ולחזק את הידידות בין שתי המדינות ובעיקר בין האזרחים הצעירים בשתי המדינות בכדי להמשיך ולשמר את היחסים המצוינים גם בעתיד.

בסיום הפגישה אמר הנשיא לקנצלרית כי הוא רואה בה ידידת אמת למדינת ישראל והודה לה על תמיכתה ארוכת השנים, והוסיף: "אני שמח להגיע לכאן גם כאורח שלך ולציין יחד 50 שנה ליחסי המדינות. ב-50 השנים האחרונות בנינו יחסים המבוססים על ידידות, ידע, הדדיות והיכולת להישיר מבט אל העתיד וללמוד מלקחי העבר יחד. כבוד גדול עבורי להיות נשיא מדינת ישראל המציין לצידך את שנת היובל".

לאחר מכן נפגשו הנשיא והקנצלרית עם עשרים צעירים גרמנים וישראלים והשתתפו בדיון רחב על עתיד היחסים כפי שהם משתקפים מעיניהם של הצעירים.

"הפונדמנטליזם העולה סכנה לעולם כולו ולאירופה בפרט״. ריבלין ושר החוץ הגרמני שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"הפונדמנטליזם העולה סכנה לעולם כולו ולאירופה בפרט״. ריבלין ושר החוץ הגרמני שטיינמאייר (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

מוקדם יותר היום נפגש הנשיא לפגישת עבודה עם שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר שטיינמאייר. הנשיא שוחח עם שר החוץ על החובה לחזק את האמון בין הצד הישראלי והפלסטיני על מנת לשוב ולהידבר במשא ומתן ישיר ועל חובת השיקום של עזה והשבת מרקם החיים האזרחי התקין לתושביה. שר החוץ ביקש להודות לנשיא על ביקורו ואמר: ״אנחנו אסירי תודה על הזכות לארח אותך ואני באופן אישי שמח על הזמן שאתה מקדיש לפגישתנו. אני מזדהה מאוד עם דברייך על כך שהפונדמנטליזם העולה אינו סכנה לישראל בלבד אלא סכנה לעולם כולו ולאירופה בפרט״.

במקביל נפגש היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש בצהריים עם שרת ההגנה של גרמניה אורסולה פון דר ליין, המבקרת בישראל.

בפתח הפגישה אמר נתניהו כי ישראל רואה במאמצים האימפריאליסטים של איראן ובחתירתה לנשק גרעיני את האיום הגדול ביותר על בטחון המזרח התיכון והעולם כולו. נתניהו הדגיש כי דרושה עסקה טובה יותר מזו שהושגה בלוזאן.

"בחמישים השנים שחלפו מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בינינו, גרמניה הוכיחה, במלים ובמעשים, את מחויבותה לביטחון ישראל", אמר נתניהו. "מחויבות זאת באה לידי ביטוי גם היום בהסכם שחתמנו על אספקת ארבע ספינות הקורבט לחיל הים הישראלי. הספינות הללו יסייעו לנו להגן טוב יותר על מדינתנו, על חופינו ועל שדות הגז שלנו שהם חיוניים לנו לצורך אספקת אנרגיה. אנו מעריכים עמוקות את תמיכתך בביטחון המדינה היהודית, והאתגרים בתחום זה נמשכים כל העת".

נתניהו אמר עוד כי מדינת ישראל חתמה על הסכמי שלום עם שתיים משכנותיה הערביות, "אך כעת ישנם כוחות חדשים באזור. הם מאיימים לא רק עלינו, אלא גם על שכנינו הערבים שעימם הגענו לשלום. הדבר יוצר הזדמנות לכינון בריתות עם מדינות ערביות נוספות, אך בעת ובעונה אחת, אנו מתמודדים עם איום גדול מצד האסלאם הקיצוני".

"דרושה עסקה טובה יותר מזאת שהוצעה בלוזאן". נתניהו ושרת ההגנה הגרמנית (צילום: חיים צח/לע"מ)
"דרושה עסקה טובה יותר מזאת שהוצעה בלוזאן". נתניהו ושרת ההגנה הגרמנית (צילום: חיים צח/לע"מ)

לדברי נתניהו האיום הוא מצד האסלאם הסוני בדמות דאע"ש, אל-קאעידה ואל-נוסרה, "אולם האיום הגדול ביותר בעינינו ולדעתי גם בעיני שכנינו הוא האיום הנובע משאיפותיו האימפריאליסטיות והתיאולוגיות של משטר האייתולות באיראן. כפי שאת יודעת", אמר נתניהו לשרת ההגנה הגרמנית, "הם חותרים להשגת יכולת לפתח נשק גרעיני. הם מנהלים מערכה של כיבוש וחתרנות בכל רחבי המזרח התיכון, בתימן וסביב גבולותיה של ישראל, לא רחוק מהגבול שלנו בגולן, ובעזה.

"אנו רואים במאמציה האימפריאליסטיים של איראן, יחד עם חתירתה לנשק גרעיני, את האיום הגדול ביותר לביטחון המזרח התיכון, לביטחונה של ישראל ולביטחון העולם. אנו חושבים שדרושה עסקה טובה יותר מזאת שהוצעה בלוזאן, ואני מאמין כי הדבר חשוב לעתידנו המשותף ולביטחוננו המשותף".

נתניהו הדגיש כי בכל שיחותיו עם הקנצלרית מרקל הוא התרשם מההבנה שלה את האתגרים האדירים הללו. "אני מצפה לדון איתך בכך ובדרכים לקדם את שיתוף הפעולה בינינו. אנו מייצגים ערכים משותפים של דמוקרטיה, זכויות הפרט, זכויות המיעוטים, זכויותיהם של אנשים להיות שונים ושווים, ואנו יודעים שהזכויות הללו אינן אוטומטיות, יש להגן עליהן. אני מצפה לדון איתך בשיתוף פעולה למען הגנה על תרבותנו המשותפת, וברוח זאת אני מקבל את פנייך בברכה בירושלים".

שרת ההגנה של גרמניה אמרה כי הבוקר ביקרה ב'יד ושם'. "שוב ראיתי במו עיניי את הזוועות. זה מדגיש עוד יותר את גדולתה של ישראל שהייתה מוכנה להתקדם בתהליך הפיוס איתנו. אחרי הביקור ב'יד ושם' עוד יותר ברור לנו שזה לא מובן מאליו שכאשר לפני חמישים שנה הושטנו את היד לישראל – ישראל לא הפנתה את גבה אלינו ואנו מעריכים זאת".

שרת ההגנה הגרמנית אמרה עוד כי הקשר בין שתי המדינות והוא מתבטא ב-70 פרויקטים משותפים בין שתי המדינות, בין היתר באימונים משותפים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן