Skip to content

נתניהו: "העולם היום מסוכן פי כמה מכפי שהוא היה אתמול"

באופוזיציה, ביקורת על התנהלות נתניהו. הרצוג: האינטרסים של ישראל הופקרו - בין היתר בגלל הקרע האישי בין נתניהו לנשיא ארה״ב". ח"כ עופר שלח: "נתניהו בחר באסטרטגיה של עימות עם הממשל האמריקני, תוך שהוא פוסע ברגל גסה לתוך הפוליטיקה בוושינגטון - וגרם לכך שישראל לא היתה מיוצגת בלוזאן או בווינה ולא השפיעה על המו״מ ברגעיו הקריטיים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"העולם היום הוא מקום מסוכן פי כמה מכפי שהוא היה אתמול". כך הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הסכם הגרעין עם איראן.

בעקבות ההסכם שהושג כונס הערב הקבינט המדיני-ביטחוני. הקבינט דחה פה אחד את הסכם הגרעין עם איראן, וקבע שישראל אינה מחויבת להסכם. הערב גם שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. נתניהו הביע בפני אובמה את דאגותיו מההסכם וטען כי הוא יאפשר לאיראן להתחמש בגרעין בתום 10-15 שנים, או לפני כן אם יופר.

בתוך כך, שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר צפוי לבקר בישראל בשבוע הבא, על רקע חתימת ההסכם בין איראן למעצמות. קרטר צפוי להציג בישראל חבילת פיצוי של אמצעים הגנה צבאיים מפני מתקפות אויב.

נתניהו האשים את המעצמות המובילות בעולם, כי העסקה שעליה הן חתמו, מעניקה לאיראן את מלוא התמריצים שלא להשתנות. "בעשור הקרוב, העסקה תתגמל את משטר הטרור בטהראן במאות מיליארדי דולרים", אמר נתניהו. "כסף מזומן זה ישמש למימון פעילות הטרור של איראן ברחבי העולם, תוקפנותה באזור ומאמציה הבלתי פוסקים להשמיד את ישראל.

"התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני – וההתחייבות הזאת בעינה עומדת". נתניהו ושר החוץ ההולנדי (צילום: חיים צח/לע"מ)

"התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני – וההתחייבות הזאת בעינה עומדת". נתניהו ושר החוץ ההולנדי (צילום: חיים צח/לע"מ)

"למרבה התדהמה", אמר נתניהו, "עסקה זאת אינה דורשת מאיראן להפסיק את התנהגותה התוקפנית בשום צורה שהיא. ורק ביום שישי האחרון, התוקפנות הזאת הייתה גלויה לעין כל. בשעה שהנושאים והנותנים עסקו בסגירת העסקה בווינה, הנשיא המתון כביכול של איראן בחר להשתתף בעצרת בטהראן שבה המון משולהב שרף דגלים אמריקניים וישראליים וקרא 'מוות לאמריקה, מוות לישראל!'

נתניהו הזכיר כי רק לפני שלושה ימים חמנאי הבהיר כי "ארה"ב היא התגלמות השחצנות בעולם" וכי "המאבק נגדה יימשך באין מפריע גם אחרי שעסקת הגרעין תושלם".

"בכך שאינה מפרקת את תכנית הגרעין של איראן, העסקה הזאת תעניק בתוך עשור למשטר טרור עשיר פי כמה ונעדר כל שינוי או חרטה, את היכולת לייצר פצצות גרעין רבות, למעשה ארסנל גרעיני שלם ואת האמצעים לשגר אותו", אמר נתניהו. "איזו טעות היסטורית מהדהדת! ישראל אינה מחויבת לעסקה הזאת עם איראן, כיוון שאיראן ממשיכה לחתור להשמדתנו. נמשיך להגן על עצמנו תמיד".

קודם לכן, בפגישה עם שר החוץ ההולנדי ברט קונדרס, קרא נתניהו לכל המנהיגים בישראל, "לשים בצד את הפוליטיקה הקטנה ולהתאחד מאחורי הנושא הגורלי ביותר לעתידה וביטחונה של מדינת ישראל".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר בתגובה: "ההסכם שנחתם היום עם בין המעצמות לאיראן, הוא ניצחון דרך השקר וההונאה של מי שהגיעה בעמדת נחיתות למשא ומתן, ויצאה ממנו כשידה על העליונה. העולם החופשי העניק היום לגיטימציה לדרך הטרור, במקום להיאבק בה בכל דרך. ההסכם הזה הוא טרגדיה לכל מי שחותר לשמירה על הסדר העולמי ולכל מי שחרד מהפיכתה של איראן למדינה בעלת נשק גרעיני.

"ניצחון דרך השקר וההונאה". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"ניצחון דרך השקר וההונאה". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"המשטר בטהראן הוא יצואן הטרור הגדול והקטלני ביותר בעולם, מעורב לרעה בכל סכסוך במזרח התיכון ולא מהסס לפעול, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות שליחים, נגד מדינות ערב המתונות, נגד מדינת ישראל ונגד אינטרסים של המערב באזור", אומר שר הביטחון. "המשטר הזה מפעיל טרור, מממן טרור, מחמש טרור ומפיץ טרור בכל העולם, וההסכם שנחתם עימו רק יסייע לו להמשיך במלאכת הדמים שלו. עם יישום ההסכם והסרה של סנקציות מעל איראן, יוזרמו סכומי עתק לקופתה ויאפשרו לה להמשיך בדרך הטרור שלה, וביתר שאת. המחשבה שתמנון טרור רב זרועות שכזה נכנס בדלת הראשית של משפחת העמים, היא פשוט בלתי נתפשת.

"ההסכם הזה יאפשר לאיראן להתבסס במרחב הסף הגרעיני. ברצותה – תוכל לפרוץ ולייצר פצצות גרעין, ואף לא גורם אחד יוכל לעצור אותה. בהיותו של המשטר האיראני חסר מעצורים ממילא, תגבר עתה יכולתו לאיים על האזור ועל העולם כולו, לא רק באמצעות טרור אלא גם דרך המשך פיתוח טילים ארוכי טווח שעלולים להגיע למקומות רבים ורחוקים ברחבי תבל".

יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג: "אנו בפתחו של עידן חדש במזרח התיכון שיציב בפני ישראל אתגרים ביטחוניים ומדיניים מורכבים ומסוכנים מאלה שידענו עד כה, האתגר העומד בפנינו באופן מיידי הוא למנוע את התחזקותה של איראן כמדינה שתומכת ומעצימה את ציר הטרור הרצחני באזור ובעולם כולו.

"נתגייס כאופוזיציה אחראית". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"נתגייס כאופוזיציה אחראית". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"אחד הדברים החמורים במצב הנוכחי הוא שההסכם שהכי משפיע על קיומה של ישראל בדור האחרון, נחתם מבלי שישראל הייתה בתמונה, מבלי שהתייעצו בישראל, מבלי שישראל עודכנה. האינטרסים של ישראל הופקרו – בין היתר בגלל הקרע האישי בין נתניהו לנשיא ארה״ב.

"אנו נדרשים לנהוג ולהתבטא בתבונה, בקור רוח, באיפוק ובשיקול דעת עד שנלמד ביסודיות את כל פרטי ההסכם והשלכותיו על ישראל, המזרח התיכון והעולם כולו. בעתיד הקרוב נתגייס כאופוזיציה אחראית למאמץ בכל הכלים על מנת לשתף את ידידינו בארה"ב בהערכת הסיכונים שהסכם זה חושף את ישראל אליהם ובאמצעים שיידרשו כדי להתמודד איתם, לנטרל אותם ולדרוש ממנה ומן המעצמות בעולם עמידה איתנה לצד האינטרסים הביטחוניים המידיים של ישראל במצב החדש.

"ארה"ב אינה הזירה היחידה שבה עלינו לבחון מחדש את מדיניותנו על מנת להפיג מתחים ולגייס אהדה בינלאומית כדי להיטיב להתמודד גם עם האיום האיראני", אומר הרצוג. "יש לקיים דיאלוג עם מדינות ערב הפרגמטיות על סוגיות הביטחון האזורי ולקדם דרכו יוזמה מדינית ישראלית".

"למרות המחלוקות, כראש אופוזיציה אחראי, אעשה הכל למען ביטחון ישראל. זה הסכם רע לביטחון ישראל בעתיד ורע לביטחון ישראל".

ציפי לבני: "ההסכם שנחתם עם איראן הוא הסכם מסוכן והרסני – לא רק בגלל הגרעין העתידי אלא גם בגלל שהוא מחזק אותה מיידית בכסף ובנשק, כמדינה תומכת ומחוללת טרור באזור.

"מגוייס לגמרי לעבודה מול הקונגרס". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"מגוייס לגמרי לעבודה מול הקונגרס". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"העובדה שהסכם היסטורי המשפיע על עתידנו נעשה בלעדינו היא בעייתית אבל לצד הביקורת על הפקרת המגרש המדיני על ידי נתניהו, חשוב עכשיו להסתכל קדימה ולומר לעולם בקול ברור את עמדותינו הבטחונית. לכן נתגייס ונשתמש בקשרינו בזירה הבינלאומית כדי להשפיע ולהגן על ביטחון ישראל, שהוא מעל מחלוקות פוליטיות כי ההסכם הזה ותוצאותיו רע לביטחון, רע לכולנו".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד: "חשבנו שההסכם יהיה רע, הוא גרוע אפילו יותר. זה יום רע ליהודים, זה יום רע לישראל, זה יום שחור לעולם.

"החל מרגע זה אני מגוייס לגמרי לעבודה מול הקונגרס כדי לנסות להסביר להם שהם צריכים להתנות את הסרת הסנקציות בכך שתהיה אפשרות לפיקוח אמיתי בכל מתקני הגרעין באיראן.

"מה שכתוב בהסכם הזה אינו פיקוח, זה צחוק מהעבודה".

ח"כ שלי יחימוביץ', חברת ועדת החוץ והביטחון: "כעת משההסכם המסוכן והמזיק עם איראן הפך לעובדה מוגמרת, על נתניהו לחדול לאלתר מהעימות עם האמריקנים ומהטחת תרחישי האימה, להתעשת, ולהתכנס לקראת שיפור עמדות והגנה על האינטרסים של ישראל בעת יישומו.

"לחזור לדו-שיח של שותפים עם בעלת הברית הגדולה והקרובה". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"לחזור לדו-שיח של שותפים עם בעלת הברית הגדולה והקרובה". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"אל למפלגת העבודה להיות שותפה לניסיונות מעקף של הממשל האמריקני באמצעות הקונגרס. מתברר מעל לכל ספק שהעימות החריף של נתניהו עם האמריקאים היה כישלון מוחלט, שעוד ילמד בספרי ההסטוריה. אולם כעת איננו עוסקים בהיסטוריה אלא בעתידנו.

"'החיים עצמם', כפי שמכנה אותם נתניהו, מחייבים שישראל תחזור לדו-שיח של שותפים עם בעלת בריתה הגדולה והקרובה. מהלך זה חיוני לצורך הטיפול בהסכם מול איראן, ולצורך  שמירה, בסיוע אמריקני, על כוח ההרתעה של ישראל".

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד: "ההסכם בין המעצמות לאיראן הוא הסכם מדאיג. הוא אמנם מסיג את תכנית הגרעין האיראנית לאחור, אבל התמורה בעייתית הן במה שיש בה – ביטול הסנקציות על איראן והשארתה כמדינת סף גרעינית – והן במה שאין בה, בעיקר פיקוח הדוק יותר  ועצירת התוקפנות האיראנית כלפי ישראל.

"זוהי עדות לכישלון החרוץ של מדיניות ראש הממשלה בסוגיה שאותה ניכס לעצמו וניהל לבדו, תוך התעלמות מן הביקורת בישראל ובעולם, באמירה השחצנית שהוא יידע לעצור את הגרעין האיראני. נתניהו בחר באסטרטגיה של עימות עם הממשל האמריקני, תוך שהוא פוסע ברגל גסה לתוך הפוליטיקה בוושינגטון, וגרם לכך שישראל לא היתה מיוצגת בלוזאן או בווינה ולא השפיעה על המו״מ ברגעיו הקריטיים ביותר. אינטרסים ישראליים חיוניים נשארו מחוץ לתמונה, ואיש איננו מתייחס ברצינות לאיומים של ראש הממשלה או לביקורת שלו" אמר ח"כ שלח. "על ישראל לחדש את הדיאלוג שלה עם הממשל ועם העולם, ולהיכנס למעגל ההשפעה על יישום ההסכם ועל עיצובו מחדש של המזרח התיכון. בנימין נתניהו איננו מסוגל לכך".

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "נתניהו נבחר בגלל איראן. הוא התחייב שיטפל באיראן, שלא ייתן לאיראן להיות גרעינית. המצב הביטחוני הסלים בצפון ובדרום, הפערים החברתיים התרחבו ונתניהו הסביר שהכל זה איראן. כשדיברנו על החיים עצמם – נתניהו חזר ואמר: איראן, איראן, איראן. איראן הצליחה לתמרן בעורמה את המערב ונתניהו בחר בנאומים. כך נחתם הסכם רע לישראל, שמשחרר את איראן מכבלי הסנקציות. נתניהו טוען כי מדובר ב"טעות מרה בקנה מידה היסטורי", ועל טעויות צריך לשלם.

"נתניהו נכשל, זאת כבר עובדה. עכשיו חייבים לתקן את הנעשה, ואנחנו לא אופוזיציה לביטחון ישראל. המחנה הציוני יעשה כל שיידרש כדי לשמור על האינטרס הישראלי. מבחינתי מעכשיו כל האמצעים כשרים. אנחנו נביא לכך שאירן תפסיד".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "הסכם הגרעין בין איראן למעצמות הנסגר ברגעים אלו בווינה, הוא הסכם רע. הדיווחים היוצאים מווינה בעייתיים מאד למצבה המדיני והביטחוני של מדינת ישראל ומחובתנו לעשות הכל לשנותם. ראש הממשלה מדבר במשך שנים על האיום האיראני כאיום אסטרטגי של מדינת ישראל, אך גם הפעם נכשל במערכה המדינית. במקום לנהל דיאלוג עם מדינות העולם, בחר ראש הממשלה לנהל דיאלוג עם הבוחרים בישראל, רק בשביל להחזיק שוב בכיסא ולסכן את ביטחון מדינת ישראל.

"נתניהו מקפיד על אותה אסטרטגיה שנכשלת פעם אחר פעם, ניהול הבעיה תוך כדי עימות עם מדינות העולם, במקום להיות שותף מוביל לפתרון הטוב ביותר למדינת ישראל. נתניהו מדבר באימונים, ונכשל בזירת המעשים. כותרות, נאומים ומילים יפות לא מובילות לביטחון ותקווה למדינת ישראל. ללא מדיניות ברורה ושיתוף פעולה עם מדינות העולם – מדינת ישראל תמשיך להפסיד בזירה המדינית".

יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן: "הסכמים שמתעלמים מניסיון העבר – מסכנים את העתיד. ההסכם עם איראן ייזכר בהיסטוריה באותה שורה עם הסכם מינכן ועם ההסכם עם צפון קוריאה. ההסכם הזה הוא הסכם שמתעלם מהסכנות הגדולות, הוא הסכם של כניעה מוחלטת לטרור ולאלימות בלתי מרוסנת בזירה הבינ״ל. מעל ההסכם הזה מתנוסס דגל שחור והוא ייזכר בהיסטוריה כיום שחור לעולם החופשי כולו. על מדינת ישראל לדאוג בכל עת ובכל מצב להגן על עצמה ולזכור שאם אין אני לי, מי לי?"

תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: ויקיפדיה)
תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: ויקיפדיה)

השר אופיר אקוניס: "הדבר היחיד שמובטח בכל הקשור להסכם עם איראן, הוא שהוא לא יקוים  ואיראן תמשיך לפתח גרעין שיאיים על שלום העולם כולו.   הכותרות, החיבוקים, והחיוכים בוינה היום, מבטיחות כבר מחר דאגה, חשש, וחוסר ביטחון לכלל המדינות במזרח התיכון ולמדינות שחתמו על ההסכם. מצער שבמקום ללמוד מטעויות שנעשו בהיסטוריה הקרובה, ישנם גורמים בקהילייה שחוזרים עליהן".

חבר הקבינט המדיני, השר זאב אלקין: ״מנהיגי העולם המערבי חוזרים על הטעות ההיסטורית של התרפסות וותרנות בפני הטרור, שדוהר לעבר האופק הגרעיני. הסכם וינה של היום מזכיר את הסכם מינכן, אבל מדינת ישראל לא תסכים להיות צ׳כוסלובקיה! החזון הציוני מומש כדי שעם ישראל יגן על עצמו בכוחות עצמו ולא יהיה בן ארובה של הטעויות של צ׳מברליינים של ימינו״.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן