Skip to content

מועצת הביטחון אישרה את ההסכם עם איראן והסירה את העיצומים

נתניהו: "אומרים שההסכם הזה מרחיק מלחמה. זה לא נכון, ההסכם הזה מקרב מלחמה"; שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "האיראנים צוחקים לכולנו בפרצוף, וכשהנבל צוחק, משהו ממש לא בסדר"; שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר: "אין מחלוקת על כך שאסור לתת לאיראן להחזיק בנשק גרעיני ואין ויכוח על האיומים שישראל מתמודדת איתם, אבל אסור לטעות – העסקה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ביום שבו שליט איראן חוזר שוב על כוונתו להשמיד את מדינת ישראל, מועצת הביטחון של האו"ם נותנת הכשר למדינה שמפרה באופן שיטתי את החלטות מועצת הביטחון וקוראת להשמדתה של ישראל, מדינה חברה באו"ם. אין גבול לצביעות".

"אין גבול לצביעות". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)
"אין גבול לצביעות". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)

במילים אלה תקף היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את ההסכם בין איראן לבין ששת המעצמות, לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אישרה היום אחר הצהריים את הסכם הגרעין, ואת הסרת העיצומים המוטלים על איראן.

"הדרך הטובה ביותר להילחם בצביעות הזאת היא לומר בצורה איתנה ואחידה את האמת", אמר נתניהו בישיבת סיעתו בכנסת. "הנה האמת: אומרים שההסכם הזה מרחיק מלחמה. זה לא נכון, ההסכם הזה מקרב מלחמה. ראשית, כי איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים והיא כבר עכשיו מצהירה בגלוי שהיא תשתמש בכסף הזה לממן ולחמש את תנועות הטרור שלה ואת התוקפנות שלה באזור ובעולם. שנית, יתחיל מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. אומרים גם שההחלטה באו"ם היא סוף פסוק – זה לא נכון. כי כל עוד הסנקציות של הקונגרס האמריקני בתוקף, ואני מזכיר לכם שהכלכלה האמריקנית גדולה יותר מפי ארבעים מהכלכלה האיראנית, איראן תיאלץ לעשות בסופו של דבר ויתורים ולא רק לקבל אותם.

"אומרים גם 'לא יכול להיות שכל העולם טועה', ומזה מקישים שהעסקה טובה – זה לא נכון", אמר ראש הממשלה. "ראשית, לא כל העולם טועה, ורבים במזרח התיכון רואים עין בעין עם ישראל את ההסכם הזה כמסוכן, כמסוכן להם, כמסוכן לאזור, כמסוכן לעולם. ושנית, ההיסטוריה כבר הוכיחה שגם כשהעולם מאוחד, הוא לא בהכרח צודק. רק לפני כמה שנים הייתה הסכמה בינלאומית רחבה על הסכם הגרעין עם צפון קוריאה, והיום לצפון קוריאה יש כתריסר פצצות גרעין, והיא בדרך להשיג עוד הרבה הרבה פצצות. את האמת הזאת צריך לומר בקול רם וצלול, כי האמת משרתת את האינטרס של ישראל".

טרגדיה או קטסטרופה. רון פרושאור (צילום ארכיון: משלחת ישראל באו"ם)
טרגדיה או קטסטרופה. רון פרושאור (צילום ארכיון: משלחת ישראל באו"ם)

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כינס בעקבות הצבעת מועצת הביטחון מסיבת עיתונאים. "האיראנים צוחקים לכולנו בפרצוף, וכשהנבל צוחק, משהו ממש לא בסדר", אמר פרושאור ופנה לקהילה הבינלאומית: "אם אתם מסרבים לראות במה שקרה היום טרגדיה, זוהי שגיאה אסטרטגית חמורה, אבל אם אתם מודעים לטרגדיה, ובכל זאת בוחרים להמשיך בדרך המסוכנת הזו, זו קטסטרופה. ההשלכות של ההסכם הגרוע הזה יהיו ברורות לכולם בעתיד הרחוק, אבל עבור ישראל העתיד הזה כבר כאן.

"לקהילה הבינלאומית יש היסטוריה גרועה למדי בקריאת המציאות ובזיהוי אסונות, גם כשהם ניצבים ממש מול עיניה", המשיך פרושאור לתקוף. "היום, הענקתם פרס עצום למדינה המסוכנת ביותר בעולם. אני לא רוצה להיות זה שהורס את האופוריה, אבל מישהו צריך להגיד לכם שהמלך הוא עירום".

 השגריר פרושאור הציג את מפת העולם, שבה סומנו באדום אזורים שלמים שלטרור האיראני הייתה נגיעה בהם: "איראן זוכה ב-150 מיליארד דולר הודות להצבעה שלכם היום. שאלת 150 מיליארד הדולר היא איך המפה הזו תראה מחר? איך תתחלק העוגה האיראנית? כמה כסף יועבר לחיזבאללה וחמאס? כמה כסף יוזרם לאסד? כמה זמן ייקח עד שמפת העולם כולה תצבע באדום? היום הוא יום עצוב מאוד. לא רק למדינת ישראל, אלא לעולם כולו, אפילו אם בשלב זה אתם מסרבים להכיר בטרגדיה. לא זו בלבד שלא ריפאתם את הסימפטום, אלא החרפתם את מקור הבעיה. הענקתם למקור הבעיה, לאיראן, כסף, יציבות מבית וזמן להמשיך ולפתח את האידיאולוגיה ההרסנית שלה", אמר שגריר ישראל באו"ם.

בשעות אחר הצהריים נפגש שר הביטחון משה (בוגי) יעלון עם שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר. לאחר הפגישה ערכו השניים מסיבת עיתונאים משותפת.

""נמשיך לעמוד על המשמר". שר הביטחון משה יעלון ומזכיר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר (צילום: דן בר דוב)
""נמשיך לעמוד על המשמר". שר הביטחון משה יעלון ומזכיר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר (צילום: דן בר דוב)

השר יעלון אמר במסיבת העיתונאים: "אין למדינת ישראל ידידת אמת גדולה יותר מארצות הברית של אמריקה, המהווה עבורנו גם משענת אסטרטגית", אמר השר יעלון. "אנו חלוקים עמוקות בסוגיית ההסכם עם איראן, וחוששים מפני העתיד לבוא בעקבות החתימה עליו".

שר הביטחון בירך את קרטר על הגעתו לישראל, לראשונה כשר ההגנה. "הוכחת במהלך השנים את היותך ידיד גדול של מדינת ישראל ומי שביטחונה עומד תמיד לנגד עיניך. גם המחלוקות העמוקות ביותר לא יקהו את הידידות הגדולה והיחסים העמוקים. אנו חלוקים עמוקות בסוגיית הסכם הגרעין וחוששים מפני העתיד לבוא בעקבות החתימה עליו".

השר יעלון המשיך ואמר: "אין למדינת ישראל ידידת אמת גדולה יותר מארצות הברית של אמריקה, המהווה עבורנו גם משענת אסטרטגית. בזמן שאנחנו עומדים כאן, ממשיכות ארה"ב וישראל בפרויקטים טכנולוגיים משותפים עתירי ידע, באימונים ובשיתופי פעולה. היחסים שלנו עם ארה"ב הם אבן מרכזית בחומת הביטחון של ישראל".

שר ההגנה האמריקני קרטר הבטיח בפגישה כי ארצות הברית תדאג לכך שישראל תוכל להגן על עצמה והבטיח כי וושינגטון תמשיך לספק תמיכה ביטחונית לישראל. "אין מחלוקת על כך שאסור לתת לאיראן להחזיק בנשק גרעיני ואין ויכוח על האיומים שישראל מתמודדת איתם, אבל אסור לטעות – העסקה מגבילה את איראן, אך לא מגבילה את ארה"ב ואת היחסים עם ישראל וידידותיה באזור".

קרטר הבטיח שמדינתו תעשה הכול כדי להגן על ישראל. "נמשיך עמוד על המשמר כל היום וכל הלילה", אמר שר ההגנה האמריקני.

ובתוך כך, יו"ר "יש עתיד, יאיר לפיד, המשיך היום לתקוף את ראש הממשלה נתניהו, על רקע ההסכם עם איראן. "זה רגע השפל הגדול ביותר של מדיניות החוץ הישראלית מאז קום המדינה, ונתניהו טוען שהוא לא טעה בכלום. הוא לא עשה אף טעות", אמר לפיד. "אדוני ראש הממשלה, יש הסכם גרוע, אף אחד לא מוכן להתחשב בעמדתה של ישראל, ואתה לא עשית אף טעות? אין מה לבדוק? אין מה לחקור? כל מה שעשית היה מושלם?"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן