Skip to content

פלסטיני: נמלטתי מפני מתנחל. המשטרה: הישראלי רק הבהב לפלסטיני שנהג ללא אורות

נהג משאית נמלט בחצות מפני רכב ישראלי שחוסם את דרכו ורודף אחריו עד שמגיעה משטרה. נהג המשאית איבד את מרבית תכולת המטען שהכיל תרנגולות חיות. המשטרה מתחקרת את הישראלי שטוען כי רק הבהב לנהג המשאית שנוסע ללא אור ומשחררת אותו לדרכו. גרסאות הפלסטיני מול המשטרה שונות. מבדיקת האירוע נגלית המציאות האפורה והקשה של הביצה בה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסבך בו מצויות זרועות הביטחון שמנסות לאכוף סדר וחוק בשטחים הכבושים נשקף מול עינינו מסיפור שלכאורה נשמע פשוט. הגרסאות שבו מעוררות מחלוקת וסימני שאלה. אך יותר מכל מצביעות על הבעיה הסבוכה בביצה העמוקה בה שקעה המדינה. הסיפור כולל נהג פלסטיני שנמלט על משאיתו מפני רכב מתנחלים, המשטרה נזעקת, חוצצת בין הצדדים, הישראלים והפלסטיני משוחררים לדרכם. את הנזק שנגרם למטען הפלסטיני הוא יאלץ לספוג. מכאן משתנות הגרסאות.
השבוע בלילה שבין שלישי לרביעי, מעט לאחר חצות דיווח למשטרת ש"י, מוחמד פאקיה תושב הכפר קטאנה ממערב לירושלים בשנות העשרים לחייו, נהג משאית, כי הוא נמלט מפני רכב ישראלי שדולק אחריו והוא זקוק עזרה דחופה. מוחמד שהוביל מטען גדול של תרנגולות מטול כארם לרמאללה סיפר כי בעת הנסיעה בכביש שבין חוות גלעד ליצהר, עקף אותו רכב ישראלי וחסם את הכביש. מוחמד נבהל ועצר, נסע מעט לאחור, סובב את המשאית והחל להימלט תוך שהוא מזעיק את המשטרה. לדבריו לאחר כשישה ק"מ של מילוט בהגיעו לצומת ג'ית, הוא שבר ימינה לכיוון קלקילייה. בשלב זה הכלובים שהיו על גבי המשאית נתקו ממקומם, התפזרו על הכביש ומרבית התרנגולות שבהם נהרגו. בינתיים הרכב הישראלי עקף אותו שוב וחסם את דרכו. לשמחתו, ברגעים אלו ממש הגיעו 2 ניידות משטרה למקום.

צילום: זכאריה סעדה
צילום: זכאריה סעד

השוטרים שמעו את תלונתו של פאקיה וניגשו לנהג הישראלי לשמוע את גרסתו. כאן משתנות גרסאות הסיפור – בעוד שפאקייה טוען כי השוטרים שהגיעו בזריזות לעזרתו נגשו לנהג הישראלי, שאלו מספר שאלות ומייד שחררו אותו לדרכו מבלי שבדקו אותו או סרקו את רכבו. לדברי המשטרה הנהג נבדק ורכבו נסרק ואז הוא שוחרר לדרכו. "היה נדמה לי שראיתי נשק בידי המתנחל", טוען פאקיה, "אבל השוטרים לא בדקו כלום". פאקיה: "המשטרה הגיעה ממש מהר, אבל רק שאלו את הישראלי כמה שאלות ושחררו אותו".

אורות המשאית תקינים לחלוטין (צילום: זכאריה סעדה)
אורות המשאית תקינים לחלוטין (צילום: זכאריה סעד)
צילום: זכאריה סעד
צילום: זכאריה סעד

כאמור, בידי משטרת ש"י גרסה השוללת את טענות הנהג. לדברי השוטרים שהגיעו למקום, נבדק הנהג הישראלי ובוצע בו חיפוש לנשק ששלל טענה זו. משטרת ש"י נמסר כי מתחקיר האירוע עולה כי "נהג ישראלי אשר הבחין במשאית הנושאת מטען של עופות חיים הנוסעת בסמוך לצומת ג'ית ללא אורות, הבהב לנהג המשאית בכוונה שזה האחרון ידליק את אורות המשאית המהווה סכנה למשתמשי הדרך. נהג המשאית הפלסטיני מסר כי נבהל מהבהובי נהג הפרטית וטען כי חשב שיש ברשותו נשק, אך אינו בטוח כי היה נשק ברשותו, ולכן נמלט מהמקום. 2 ניידות משטרה ובהם שוטרים מתחנת קדומים ומתחנת אריאל אשר הגיעו למקום במהירות (כ-10 דקות) ביצעו חיפוש מדוקדק ברכבו ועל גופו של נהג הפרטית בכדי לשלול הימצאות נשק ואכן לא נמצא דבר. לאור הספק שהביע נהג המשאית הפלסטיני לגבי הימצאות הנשק ומשלא נמצא כזה בחיפוש שביצעו השוטרים, שוחררו שני הצדדים לדרכם והשוטרים עזבו את המקום".
"ממש לא נכון, נסעתי עם אורות מלאים", אומר פאקיה, "לא הייתי מעז לנסוע בלי אורות בלילה ובמיוחד באזור הזה". "קטע הציר בין חוות גלעד ליצהר הוא מקטע מסוכן לנהגים פלסטינים", אומר זכארייה סעד, דווח השטח של רבנים למען זכויות אדם. "כבר אירעו מקרים בעבר בהם עצרו באזור הזה מתנחלים כלי רכב פלסטינים ואף פגעו בהם". כך לדוגמא מביא סעד מקרה דומה שאירע בתחילת חודש מאי האחרון. לדבריו משאית פלסטינית שהובילה ירקות מטול כארם לחברון נחסמה בסמוך לחצות הלילה באותו מקטע כביש על ידי רכב ישראלי שנוסעיו הישראלים מסמנים לנהג המשאית לצאת מהרכב. "הוא יצא אליהם כי חשב שאלו שוטרים" מספר זכארייה "ואז הם אחזו בו ובמאבק שלו להימלט מפניהם הוא גם רוסס בגז פלפל. למזלו הוא הצליח להימלט מהם וברח".

יריב מוהר דובר רבנים למען זכויות אדם (צילום מדף הפייסבוק)
יריב מוהר דובר רבנים למען זכויות אדם (צילום מדף הפייסבוק)

"יתכן כי הנהג היה היסטרי וסביר להניח שהמטען לא היה קשור כנדרש", אומר יריב מוהר, דובר רבנים למען זכויות אדם, "נניח גם כי הנהג הישראלי רק הבהב לפלסטיני שאור רכבו פגום או כבוי. זה מסביר מדוע הוא רדף אחריו מספר קילומטרים?", הוא שואל. מוהר: "בוא נניח מקרה הפוך. מקרה בו נהג ישראלי היסטרי ידווח למשטרה כי רכב פלסטיני הבהב לעברו ורודף אחריו מספר הקילומטרים. ונניח שהישראלי היה טוען כי חשב שראה נשק בידי הפלסטיני, מה אז היה קורה? – לא צריך להיות מומחה לענות על כך. הפלסטיני היה נחקר, נעצר ונמסר לחקירת שב"כ. שם היה צריך להסביר את מעשיו". "אנחנו נוכחים לא פעם כי יש יחס של חשדות וטיפול משטרתי שאינו שווה לישראלי ולפלסטיני כאחד. אחרת אינני יודע להסביר את ידה הקלה של המשטרה בטיפול במקרה" אומר מוהר.
"לי המקרים הללו לא ידועים", אומר טובי עזרי, דובר יצהר. את הטענה כי קטע הכביש בין חוות גלעד ליישובו מסוכן לנהגים פלסטינים, הוא שולל לחלוטין. "להיפך", אומר הדובר, "קטע הציר הזה מסוכן מאוד לישראלים". "לא מעט בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו ברכבים ישראלים ממארבים בדיוק במקטע הזה", מסביר עזרי.

לעיתים לא ממולץ לנהגים פלסטינים לעבור ליד יצהר. טובי עזרי דובר יצהר (צילום מדף הפיסבוק)
לעיתים לא ממולץ לנהגים פלסטינים לעבור ליד יצהר. טובי עזרי דובר יצהר (צילום מדף הפיסבוק)

"ביום יום שבשגרה", אומר הדובר, ”לא נשקפת שום סכנה לנהגים ערבים". עם כל זאת, בכנות מפתיעה הוא מודה שהיקלעות רכב פלסטיני לצומת יצהר לאחר פיגוע בשטחים, מסוכנת לנהג הערבי.
"במקרה כזה זו תהיה חוויה לא נעימה בלשון המעטה לנהג ערבי לחלוף על פני צומת יצהר". אומר טובי ומוסיף: "ממש לא מומלץ לנהג ערבי לחלוף על פני הצומת אחרי פיגוע קשה כי אז זו תהיה חוויה ממש לא נעימה לגביו". "אבל גם אז מגיעה המשטרה אחרי מספר דקות ומשליטה סדר", מסכם עזרי את הנושא.

גורם משטרתי: יתכן והפלסטיני בדה גרסת כיסוי לכסות על כך שנהג לכאורה עם מטען לא מאובטח ואולי גם ללא ביטוח מטען

"ראשית דבר, עובדה כי ניידות המשטרה הגיעו בזריזות", אמר גורם משטרתי ומציב זווית ראייה אחרת מבחינת המשטרה. "לא פעם קורה שאנו נתקלים בסיפורי נהגים שמשנים מעט את העובדות לצרכיהם. הנהג נסע עם סחורה לא מאובטחת וקשורה כנדרש. לכן התפזרו לו הכלובים על פני השטח. יתכן ואין לו ביטוח ואז הוא נדרש להסבר מדוע עפו התרנגולות אל הכביש". "השוטרים", מוסיף הגורם, "היו ערים לנזק שנגרם לפלסטיני ושחררו אותו מבלי שכתבו לו דו"ח על נהיגה ברכב עם מטען לא מאובטח כחוק".
"נניח שלנהג לא היה ביטוח או מטען מאובטח וקשור טוב" מתקשה סעד להבין, "איך תסביר שהרכב הישראלי רודף אחר הפלסטיני כחמישה או שישה קילומטר עד צומת ג'ית?, בשביל מה הוא רודף, הוא לא העיר לנהג ודיווח על כך למשטרה. הוא רדף אחרי המשאית וניסה לעצור את הנהג. הכלובים עפו רק בשבירה החדה ימינה בצומת ואז כבר הגיעה משטרה ומוחמד ניצל".
אחרית דבר – מוחמד דיווח על המקרה למשטרת הרשות הפלסטינית, זו אמורה הייתה להעביר את התלונה למנהל האזרחי בשטחים ואלו היו אמורים להפנות את הטענות למשטרה. אלא שבמנהל האזרחי בדקו היטב את המקרה והובהר כי הם לא דווחו בידי הרשות הפלסטינית על תלונת הנהג. "אנחנו לא מכירים את המקרה והרשות לא התלוננה באוזנינו עד כה", אומרים במנהל ומציינים כי "אם מגיעה אלינו פניית הרשות עם מקרה כזה, אנו מפנים את הטענה מייד למשטרה לחקירת הנושא".
גורם בשב"כ אמר למגפון כי המקרה המדובר לא דווח לשב"כ על ידי המשטרה ולכן על פניו נראה שמדובר באירוע אג"מי משטרתי שלשב"כ אין עניין בו.
רבנים לזכויות אדם הסבירו כי זכארייה, תחקירן השטח הפלסטיני שלהם, נקלע במקרה לזירת האירוע ואז תיעד את הנזק לתכולת המשאית. "התחקירן הגיע למקום מייד אחרי שהמתנחל שוחרר" מסבירים בארגון, "כך שכל מה שיכול היה לעשות בשלב זה הוא לתעד את תוצאות התקרית התמוהה".

מצב אבסורדי: משטרה שממתינה לאישורי תנועה צה"ליים

"אתה מבין", נאנח גורם משטרתי, "אנו מצויים לא פעם בין הפטיש לסדן, אנחנו משתדלים מאוד אבל תמיד נתונים לביקורת משני הצדדים". "למעשה המשטרה היא בחזקת אורח באיו"ש", מסביר הגורם, " חייבים להבין שמבחינת החוק צה"ל הוא הריבון בשטחים. כך קורה שלא פעם נמנעת מאיתנו יכולת עבודה היעילה בשטח. כך לדוגמה מספר הגורם כי "לפני זמן מה לאחר שדווחנו על אירוע כרית עצים, נמנעה מאיתנו על ידי הצבא למשך שעה ארוכה הגישה לשטח". "הניידות עצרו והמתינו שעות עד שצה"ל אישר כניסתנו לשטח, לעיתונאים שפנו אלינו בשאלות, השבנו כי אנו עדיין לא שם ולכן אין לנו תשובות" מסביר הגורם.
לסיכום: אין ספק כי המקרה של מוחמד שלכאורה נשמע פשוט, מאיר את הסבך הסבוך בו מצויים הפלסטינים מצד אחד, מתנחלים מצד שני והמשטרה וגם צה"ל בתווך.
שום ממשלה בישראל ימנית ככל שתהא, לא העזה לספח סופית את שטחי הגדה המערבית לתחום ישראל ובשטח האפור שבין חוק למשטר צבאי, פועלים גורמים קיצוניים שלהם יש עניין להצית את השטח. בעירה כזו, כך הם מאמינים, תחייב את ישראל להילחם ולבצע את הסיפוח והכיבוש הסופי של הגדה המערבית.
בתוך מציאות זו, המשטרה כמו גם צה"ל והשב"כ משתדלים לפעול להשליט סדר מחד ולמנוע טרור פלסטיני ויהודי מאידך.
כך במהלך הלילה (חמישי) כמעשה שגרה, עצרו כוחות צה"ל, לוחמי מג"ב ומשטרת ש"י ברחבי איו"ש 15 מבוקשים. 14 מהמבוקשים שנעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוחות הביטחון כל המבוקשים הועברו לחקירת כוהב"ט.
תווך כך פעלה המשטרה בשעות הבוקר המוקדמות ועצרה 7 מתנחלים, בהם 5 קטינים ו-2 בגירים (זוג נשוי) ותינוקם. לדברי המשטרה הם פלשו למתחם "גאולת ציון" שבגזרת תחנת בנימין מחוז ש"י, תוך הפרת צו תיחום ובניגוד לחוק. מתחם זה שנבנה כמאחז לא חוקי, נהרס בתחילת השבוע. כוח משטרה מתחנת בנימין במחוז ש"י בסיוע כוח מג"ב איו"ש. הגיע למקום ועצר את השבעה. הם הועברו אל תחנת משטרת בנימין לחקירה. שם, חמשת הקטינים שוחררו לביתם, 2 הבגירים נחקרו ושוחררו בערבות ובהפקדה כספית. בארגון חוננו מסרו כי כל שבעת המתנחלים נעצרו בטענה כי הפרו צו צבאי המורה על שטח צבאי סגור, אבל, כך טוענים בארגון, הצו כלל לא הוצג כלל לפני המתנחלים ולכן תמוהה עובדת מעצרם.

המתנחלים והפלסטינים מיידים אבנים זה בזה, צה"ל זורק רימוני הלם וגז והמשטרה תקועה בתווך

ראש מועצת קוסרא מניף חדיים, זכארייה צועק: לא לירות והשוטרת מבוהלת בתווך (צילום: שאול גולן)
ראש מועצת קוסרא מניף ידיים, זכארייה צועק: לא לירות והשוטרת מבוהלת בתווך (צילום: שאול גולן)

דוגמא טובה נוספת להמצאות המשטרה במרחב הצר שבין המתנחלים לפלסטינים ניתן לראות באירוע החמור לכשעצמו שאירע בשבת האחרונה באדמות הכפר קוסרא המצויות מתחת להתנחלות הלא חוקית "אש קודש". דווח השטח זכארייה שהה עם עיתונאים בכפר דומא (בו אירע הרצח המתועב של שריפת התינוקת ומשפחתה). תוך כך התקשרו אליו חקלאים מקוסרא ודיווחו בבהלה כי ישראלים קיצוניים יורדים מ"אש קודש" כדי
לעצור עבודות הכשרת קרקע על ידי החקלאים הפלסטינים. הקרקע מצויה בשטח B, ממש בוואדי מתחת למאחז. אבל את קבוצת מתנחלי אש קודש זה לא עניין. כוחות משטרה וצה"ל שהוזעקו למקום בדקו ונוכחו בוודאות כי מדובר באדמות חקלאיות פרטיות המצויות בשטח פלסטיני בו השליטה האזרחית היא פלסטינית תחת שליטה צבאית ואין שום מניעה חוקית מהפלסטינים לעבד את קרקעותיהם. בסרטון שצולם נראה שוטר מדבר עם הקיצוניים ומייד מתחיל לבצע מעצרים. הוא שולף את אקדח טייזר ומתחיל להשתמש בו. בשלב זה הפלסטינים מתחילים לידות אבנים. בתווך בין המתנחלים לפלסטינים עומדת שוטרת מפוחדת, משותקת ובוכה. השוטרת הישראלית לא נפגעה, אבל האבנים עפות על ידה ורימוני גז מדמי ורימוני הלם שיורים החיילים נופלים בסמוך לה. שוטר ללא חולצה מבחין בזכארייה שמסוכך על השוטרת ונראה כי הוא מתכוון לפתוח באש לאחר שהוא חש שסכנה נשקפת לחיי השוטרת. בשלב זה שומעים את זאכרייה צועק "לא לירות, לא לירות" ואז ניתן לראותו ואת ראש מועצת קוסרא מסכנים בבירור את עצמם, בכדי ללוות אותה אל כוחות הביטחון המצווים מספר מטרים מהם.

הסרטון המלא של תקרית האבנים בקוסרא

1 Comment

  1. גורן
    7 באוגוסט 2015 @ 13:15

    לא כיבוש ולא שטחים זה קורה בשטחי ישראל 67 צומת בית קמה כביש 40 לכיוון באר שבע
    אני ממש לא נוהגת להעלות פוסטים ובמיוחד לא לדף בסדר גודל כזה אבל היום עברתי חוויה שפשוט זיעזעה אותי!
    היום בבוקר נולדה לי אחיינית חדשה, עוד אוצר למשפחה. כמובן שאני וההורים שלי התנענו את האוטו ויצאנו לכיוון באר שבע ברגע שיכלנו.
    הדרך עברה טובה וחלקה עד לרגע שהגענו לצומת בית קמה והמשכנו לכיוון באר שבע, כמו שרובכם יודעים יש שם כפרים או ישובים ערביים וכנראה הילדים שם חושבים שזה מצחיק לראות רכבים נפגעים אז יש להם משחק חדש, הם מניחים בלוקים של בנייה באמצע הנתיב (מזכירה שזה כביש מהיר וראשי) באופן כזה שבעל הרכב יכול או להיכנס ברכב שנתיב ליידו או להיפגע מהבלוקים.
    במקרה של אבא שלי שלא רצה לסכן חיי אדם הוא ניסה להתחמק ולעלות על האבנים שלרגע לא חשבנו שזה בלוקים, בנס לא התהפכנו עם הרכב והנזק היחידי שנגרם הוא מכני אך הוא בהחלט עלה לנו בבריאות!
    כשאני ואמא שלי הלכנו ברגל לכיוון המקום שזה קרה במטרה לחפש את הבלוקים והמספר שנפל מהרכב ראינו חבורה של ילדים עומדים על גבעה צועקים קללות וצוחקים, אבל יותר גרוע שכשאבא שלי התקשר למשטרה לדווח על מפגע הם אמרו שהם לא מתעסקים בזה וצריך לגשת לתחנה (דבר בלתי אפשרי כשנמצאים באמצע כביש מהיר בשום מקום) ולהגיש תלונה.
    אז תודה לכם מדינה ומשטרה יקרה שאתם נותנים למפגעים כאלו להמשיך לקרות ולא מטפלים כבר בישובים המסויימים האלה שלדברי הגורר זו לא הפעם הראשונה שקורים דברים כאלה באזורים האלה!!!!! מבקשת לשתף כמה שיותר שאנשים שנוסעים בכביש 40 לכיוון באר שבע יוכלו להיזהר מדברים מסוכנים שכאלו!!!
    Shoval Nuri

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן