Skip to content

אבו מאזן: "לא נהיה היחידים שמחויבים להסכמים עם ישראל"

בנאומו בעצרת האו"ם גם הטיל אבו מאזן את האשמה, על האירועים בהר הבית, על ישראל. נתניהו: "נאומו של אבו מאזן שקרי ומעודד הסתה ופורענות במזרח התיכון". הרצוג: "אבו מאזן ונתניהו הם מנהיגים שמפחדים מהכרעות ומפריחים סיסמאות והטחת אשמות אחד בשני תוך שהם משאירים אותנו מול מציאות קשה ועתיד לוט בערפל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נאומו של אבו מאזן שקרי ומעודד הסתה ופורענות במזרח התיכון", כך הגיבה לשכת ראש הממשלה על הנאום של אבו מאזן באו"ם, שבו הוא הודיע כי הרשות הפלסטינית לא תהיה מחויבת עוד להסכמים עם ישראל.

בנאומו בעצרת האו"ם אמר אבו מאזן כי כל עוד ישראל תסרב להיות מחויבת להסכמים שנחתמו עם הרשות הפלסטינית ותסרב להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולשחרר את הפעימה הרביעית של האסירים כפי שסוכם איתה – "היא לא מותירה לנו ברירה אלא להתעקש על כך שאנחנו לא נהיה היחידים שמחוייבים ליישום ההסכמים הללו. לפיכך אנו מכריזים שאנו לא יכולים להיות מחויבים להסכמים הללו".

אבו מאזן האשים עוד את ישראל ב"שימוש הברוטלי בכוח בירושלים, בעיקר בהר הבית" ובהפיכת הסכסוך ממדיני לדתי. "קבוצות ישראליות פורצות למסגד אל-אקצה. הם מנסים לחלק את מתחם אל-אקצה בגיבוי ישראלי. הם מנסים למנוע ממוסלמים מלהיכנס בשעות מסוימות לרחבת המסגד. ישראל עושה טעות חמורה כי אנחנו לא נקבל זאת", טען אבו מאזן.

בהתייחסו לטענות אבו מאזן בעניין הר הבית אומר נתניהו: "בניגוד לפלסטינים, ישראל שומרת באדיקות על הסטטוס קוו בהר הבית ומחויבת להמשיך ולשמור עליו על פי הסיכומים בינינו לבין הירדנים והוואקף". נתניהו הוסיף: "אנו מצפים וקוראים לרשות ולעומד בראשה לנהוג באחריות ולהיענות להצעתו של ראש ממשלת ישראל  ולהתייצב למו?מ ישיר עם ישראל ללא תנאים מוקדמים. העובדה שהוא פעם אחר פעם לא נענה, זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שאין פניו להסדר שלום".

אבל, בעוד נתניהו מטיל את כל האשמה על אבו מאזן מותח ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ביקורת גם על נתניהו והתנהלותו מול הפלסטינים. "האמירות של אבו מאזן על אפרטהייד מסלפות ומסולפות והן לצערי משרתות רק את הקיצוניים בשני העמים. מגיעה לישראלים ולפלסטינים תקווה לחיים נורמליים", אומר הרצוג.

"ישראל לא מותירה ברירה". אבו מאזן (צילום ארכיון: נירה ידין)
"ישראל לא מותירה ברירה". אבו מאזן (צילום ארכיון: נירה ידין)

"אבו מאזן ונתניהו הם מנהיגים שמפחדים מהכרעות ומפריחים סיסמאות והטחת אשמות אחד בשני תוך שהם משאירים אותנו מול מציאות קשה ועתיד לוט בערפל. במקום לנצל הזדמנות נדירה במזרח התיכון לייצר בריתות עם מדינות מתונות, שרוצות להיות שותפות שלנו מול טרור האיסלאם המשתולל, הם שוקעים ברטוריקה חסרת מעש. צריך להגיד את האמת: אין מנהיגות, רק נאומים, דיבורים ואיומים. בדרך ששניהם מובילים אנו עלולים לראות רק יותר דם במקום תקווה".

שרי הימין התייצבו, כצפוי, לצידו של נתניהו. "אבו מאזן, שמשלם משכורות עתק למחבלים רוצחים ולא מפסיק את ההסתה כנגד מדינת ישראל, הוא האחרון שיכול להלך עלינו אימים", אמר בתגובתו השר זאב אלקין. "הרשות הפלסטינית מזמן הפרה את הסכמי אוסלו בכך שעודדה את הטרור וגם פנתה בפעילות חד צדדית במוסדות הבינלאומיים. אבו מאזן וחבורתו מנסים ליהנות ממנעמי השלטון ובמקביל כל שנה ממשיכים לאיים עלינו איומי סרק לפרק את הרשות.

"התשובה הפשוטה והחדה לאיומים אלה מצידו של אבו מאזן יכולה להסתכם במשפט אחד: רוצה ללכת? לך לשלום! גם אנחנו וגם הציבור הפלסטיני רק ירוויחו מכך", אמר הזר אלקין.

שר החינוך נפתלי בנט הגיב: "אבו מאזן חזר לימיו הטובים כמכחיש שואה, עם נאום שמשכתב את ההיסטוריה מחדש, וקורא לשחרר מהכלא רוצחי נשים, גברים וילדים יהודים, שהרי הם רק 'רוצים לראות את משפחותיהם' כדבריו.

"בימים בהם אירופה מתמודדת עם גל פליטים, המזרח התיכון בוער ומתפרק, גם אבו מאזן יחלוף וייזכר כעוד טרוריסט בשמי ההיסטוריה, ואפילו לא המוצלח שבהם. ישראל תמשיך להיות אי של יציבות, ורק אויבינו יתחלפו".

שר התיירות יריב לוין: "התשובה הברורה לדברי ההסתה של אבו מאזן- חיזוק הבניה וההתיישבות בכל חלקי הארץ.

"אבו מאזן ניפץ בנאומו באופן סופי את אשליית אוסלו. הפלסטינים בחרו כבר מזמן בדרך הטרור, והרשות הפלסטינית מעולם לא הייתה הפתרון אלא לב הבעיה.

"נאום ההסתה רצוף השקרים והדמיונות של אבו מאזן ייענה על ידנו בתשובה האחת שהציונות ידעה לתת מראשית ימיה, והיא חיזוק הבניה ומפעל ההתיישבות בכל רחבי ארץ ישראל".

השרה מירי רגב: "אין ספק שפניו של אבו מאזן הן לא להסדר מדיני. אבו מאזן הזכיר הערב לכולנו כי הוא ממשיכו של ערפאת רב המרצחים, האיש שהכחיש שואה, האיש שמוביל גישה אנטי יהודית ופרו טרור. אין זה שונה מנאומי טרוריסטים אחרים שעלו על בימת האו"ם. אבו מאזן, כמו ערפאת ואסד, שייך לאותו ציר – ציר הרשע".

"ממשלת ישראל תמשיך לפעול לחיזוק ההתיישבות ותמשיך לבנות ביהודה ושומרון כי זו הדרך להיאבק בדה לגיטימציה שעושה הרשות הפלשתינית בראשות אבו מאזן למדינת ישראל. ישוב הארץ הזו היא זכות של העם היהודי.

יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, אמר כי נאום הנשיא הפלסטיני "הוא עוד נאום סרק עם עוד איומי סרק של המסית והצבוע הגדול אבו מאזן, שכשם שאיומיו המוקדמים להטיל 'פצצה' בנאומו היו ריקים ושקריים, כך גם דבריו נגד ישראל. בכל שנותיו כיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן היה ונותר מסית נגד ישראל והיהודים וככל שהוא יפנה מוקדם יותר את תפקידו, שאותו הוא מחזיק באופן לא-דמוקרטי ולא לגיטימי, כך ייטב".

יאיר לפיד: "הדברים שנשא היום אבו מאזן באו"ם לא היו נאום, זאת הייתה מסכת של הכפשות, מכוערות ושקריות של אדם שבמקום להיות מנהיג, מתנהג כמו אחרון המסיתים. ההסתה הזאת נגד ישראל לא תעבוד. העולם לא כל כך מתעניין בפלסטינים בגלל שהם מתנהגים ככה, ובגלל שהם לא מצליחים למצוא בתוך עצמם את היכולת לקיים דיאלוג אמיתי וישר עם העולם. כל מה שהוא אמר על הר הבית לא נכון, כל מה שהוא אמר על ירושלים לא נכון, כל מה שהוא אמר על ביטול ההסכמים עם ישראל פשוט לא יעמוד במבחן המציאות".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "יש לנו ביקורת עצומה על נתניהו שהולך ומסבך אותנו בחלום הבלהות של המדינה הדו-לאומית. המשמעות היא שעוד מעט יגיע הרגע שישראל תצטרך לבחור מה היא רוצה להיות: רק יהודית או רק דמוקרטית. במקרה הראשון אנחנו נכנסים לפנקס השחור של הקהילה הבינלאומית, במקרה השני- תחת רוב ערבי תם החלום הציוני.

"מצד שני, לאחר נאומו של אבו-מאזן צריך להזכיר גם את הסרבנות של ההנהגה הפלסטינית שלא פספסה בשנים האחרונות שום הזדמנות לפספס הזדמנות (שיהיה ברור, האחריות הגדולה יותר היא עלינו גם כי הזמן עובד לרעתנו וגם כי ברור מיהו הצד החזק במשוואה). מעבר לכך, להגיד שמדינת ישראל מפעילה משטר אפרטהייד זה גם לא נכון וגם לא חכם. לא נכון- פשוט כי מדובר בשקר מתועב. לא חכם- כי מי שמתחזק מאמירה כזו ביחד עם ההכרזה על נסיגה מההסכמים הקודמים הם הקיצוניים בשני הצדדים.

"הדרך היחידה להתקדם היא (בהינתן ששני הצדדים רוצים, מה שלא קורה היום) היא באמצעות מו״מ ישיר בתיווך ״ובעידוד״ המעצמות. כל ניסיון לכפות צעדים חד צדדיים, אם מכיוון ישראל ואם מכיוון הפלסטינים, נידון מראש לכישלון מהדהד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן