Skip to content

אחרי כשנתיים, ראש המל"ל יוסי כהן חוזר למוסד – כדי לעמוד בראשו

יוסי כהן התגייס למוסד בשנת 1983. ובין השנים 2006-2011 פיקד על אגף מבצעי במוסד. ב-2006 מונה כהן לראש אגף "צומת", מפעיל הסוכנים במוסד. במהלך פיקודו זכה צוות מהאגף וכהן בראשו בפרס ביטחון ישראל. ב-2011 מונה לסגן ראש המוסד וממלא מקומו וראש מנהלת המבצעים בארגון. באוגוסט 2013 נבחר על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתפקיד היועץ […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (יום שני) כי יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי והיועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה, ימונה לראש המוסד הבא. זאת, בכפוף לאישור ועדת טירקל.

יוסי כהן בפגישת ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי (צילום: ויקיפדיה)
יוסי כהן בפגישת ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי (צילום: ויקיפדיה)

כהן, 54, נשוי, אב לארבעה, וסב לנכדה. כהן נולד בירושלים וגדל בשכונת קטמון בעיר. אמו מינה הייתה מחנכת ותיקה, דור שביעי בארץ ובת למשפחה ששורשיה בחברון ואילו אביו אריה היה פעיל אצ"ל, שהגיע לתפקיד בכיר בבנק המזרחי, דור שמיני בארץ ובן לאחת המשפחות שהקימו את שכונת מאה שערים.

כהן הוא בוגר הישיבה התיכונית "אור עציון" של הרב חיים דרוקמן. ב-1984 הצטרף ל"מוסד", כשהוא בן 22. שירת כקצין איסוף (קצ"א) והיה חובש הכיפה היחיד בקורס וכראש שלוחות המוסד באירופה. בתחילת שנות ה-90 השלים תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.

יוסי כהן, המכונה "הדוגמן", התגייס למוסד בשנת 1983. ובין השנים 2006-2011 פיקד על אגף מבצעי במוסד. ב-2006 מונה כהן לראש אגף "צומת", מפעיל הסוכנים במוסד. במהלך פיקודו זכה צוות מהאגף וכהן בראשו בפרס ביטחון ישראל. ב-2011 מונה לסגן ראש המוסד וממלא מקומו וראש מנהלת המבצעים בארגון. באוגוסט 2013 נבחר על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתפקיד היועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה וליו"ר המטה לביטחון לאומי. הוא החל לכהן בתפקיד בנובמבר 2013.

כהן נשוי לאיה, אחות ראשית במחלקה המטאונקולוגית בבית חולים. לזוג יש ארבעה ילדים. בנו השני נולד עם שיתוק מוחין ולמרות 100% נכות התגייס לצה"ל וסיים קורס קצינים.

יוסי כהן בפגישה עם תת מזכיר המדינה, וונדי שרמן (צילום: ויקיפדיה)
יוסי כהן בפגישה עם תת מזכיר המדינה, וונדי שרמן (צילום: ויקיפדיה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע על המינוי, אמר: "המוסד הוא גוף מבצעי, הוא גם גוף מודיעיני והוא גם גוף שלעתים סולל את הדרך ליחסים מדיניים, בייחוד מול מדינות שאין לנו קשרים רשמיים איתן. בבואי למנות את ראש המוסד הבא, לקחתי בחשבון את שלושת המרכיבים הללו. הצד המבצעי – המוסד ימשיך לבצר את כוחנו ולסכל איומים לביטחון המדינה, ויעשה זאת באמצעות פעולות ומבצעים שהשתיקה יפה להם. בצד המודיעיני – המוסד חייב להתאים את היכולות שלו לעידן הסייבר והטכנולוגיה המתקדמת. עליו להמשיך להיות בין גופי המודיעין והביון הטובים ביותר בעולם.

"בצד המבצעי או בצד המדיני, המוסד ימשיך לסייע לי, כראש הממשלה, לפתח קשרים מדיניים ברחבי העולם, לרבות עם מדינות ערביות ומוסלמיות", אמר נתניהו. "הקשרים הללו באו לידי ביטוי בשבוע שעבר בפריז, שם נפגשתי עם מנהיגים רבים. הם מעריכים מאוד את מדינת ישראל כמי שעומדת איתן מול גורמי האיסלאם הקיצוני ומנהלת מאבק נחוש בטרור. ראש המוסד חייב להיות בעל יכולת להנהיג את הארגון בתעוזה, בחוכמה ובמקצועיות.

"הבחירה בין המועמדים לראשות המוסד הייתה קשה", אמר ראש הממשלה. "בעניין הזה התברכנו בצרות של עשירים. שלושת האנשים ששקלתי את מועמדותם הם אנשים מצטיינים, מוכשרים, בעלי ניסיון עשיר ויכולות גבוהות מאוד. שקלתי את הדברים באחריות ובכובד ראש, ולבסוף החלטתי שראש המוסד הבא יהיה יוסי כהן".

נתניהו שיבח את יוסי כהן ואמר כי הוא "עתיר ניסיון והישגים, עם יכולת מוכחת בתחומים מגוונים של פעילות המוסד, בעל כושר מנהיגות ובעל הבנה מקצועית, שהן התכונות הנדרשות ממי שעתיד להוביל את הארגון". נתניהו הודה גם לראש המוסד היוצא תמיר פרדו "על פעולתו הברוכה כראש המוסד, ועוד יהיה לי הרבה מה להוסיף בעניין זה". הוא הודה גם לשני המועמדים האחרים שהתמודדו על התפקיד – מ"מ ראש המוסד נ', ורמי בן ברק, מנכ"ל משרד המודיעין. "שניהם אנשים עתירי זכויות ועם ישראל חייב להם רבות. אני בטוח שהם ימשיכו לשרת בנאמנות את מדינת ישראל, כל אחד בדרכו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן