Skip to content

עובדים זרים מועסקים בדייג בתנאי עבדות מחפירים, לאחר שהובאו באשרת ימאים

השבוע נחשף קיומם של עובדים מסרילנקה שהובאו כימאים ועובדים בדייג, בתנאים מחפירים. הסחר בבני אדם הולך ומתפתח בעולם כולו. ישראל לא יוצאת דופן. מרבית הסחר מתבצע מכיוון מצרים, שם נתונים חיי העבדים המודרנים בסכנת רציחות בדרך, ביזה ואונס לנשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע נחשף קיומם של עובדים מסרילנקה שהובאו כימאים ועובדים בדייג, בתנאים מחפירים. הסחר בבני אדם הולך ומתפתח בעולם כולו. ישראל לא יוצאת דופן. מרבית הסחר מתבצע מכיוון מצרים, שם נתונים חיי העבדים המודרנים בסכנת רציחות בדרך, ביזה ואונס לנשים

מאת אבירם זינו

תופעה חדשה לסחר בבני אדם בישראל – עובדים זרים מיובאים מסרי לנקה לארץ באשרת ימאים, אך בהגיעם , מאלצים אותם לעבוד כדייגים בתנאי עבדות מחפירים. עובדה זו נחשפה השבוע במהלך ישיבת הוועדה בסחר בנשים. המדינה נאבקת בתופעה אך נראה שחוסר תקשורת בסיסי בין כל הגופים המטפלים בנושא, מונע הצלחה כלשהי.

עסק הובלת האנשים- הסחר עצמו- הוא עסק כלכלי לכל דבר. כך בציר פלדלפי עם משפחות המקושרות חמאס ובשעתו האחראים על מנהרות הציר, כך ביתרת הציר מדרום, הגבול עם אילת שנפרץ בקלות, וכך עכשיו – באשדוד. עסק שבו יש כמה משפחות שמרוויחות על "שינוע" האנשים, רובם מבקשי עבודה.

 

גבול ישראל מצרים. בנתיב ההברחה (צילום: ויקימדיה)
גבול ישראל מצרים. בנתיב ההברחה (צילום: ויקימדיה)

"הסחר בנשים היא אחת התופעות הקשות בעולם", אמר שר הפנים אלי ישי בהופיעו לפני הוועדה למאבק בסחר בנשים בראשות ח"כאורית זוארץ, "בישראל היא הצטמצמה מאד הודות לפעילות בינמשרדית בראשות עו"ד רחל גרשוני ממשרד המשפטים, מנכ"ל ראשות האוכלוסין אמנון בן עמי ועו"ד אורלי שמואל, שרואים בזה ציווי. יש גם שיתוף פעולה יוצא מהכלל עם המשטרה. אדם נברא בצלם, ועלינו לעשות הכל למגר את תופעת הסחר בבני אדם. הרשות תעשה הכל בתחום האכיפה, המניעה והסיוע לקורבנות. בכל העולם מנסים להתמודד עם הבעיה ואנו משקיעים מאמצים אדירים. צריך הרבה ערנות על מנת לבלום את התופעה. השאיפה להגיע למיגור מוחלט".

בדיון ביום ב (20.02.2012) נחשפה תופעה חדשה לסחר בבני אדם – עובדים זרים מובאים מסרי לנקה לארץ באשרת ימאים, ומועסקים באשדוד כדייגים בתנאי עבדות מחפירים. רק אתמול חילצה יחידת סער של המשטרה דייג כזה לאחר שהתקבלה התרעה של מוקד הסיוע לעובדים זרים. עו"ד שושנה שטראוס ממינהל האוכלוסין דיווחה לוועדה כי בימים אלה נעשית עבודת מטה לבדיקת נוהל כניסת ימאים, על מנת לסתום את הפרצה שאפשרה זאת. אסתר אמי סער ממוקד הסיוע לעובדים זרים: "המקלט מלא בנשים קורבנות סחר בסיני, רובן אריתראיות. יש נשים וגבר אחד השוהים במקלט שנה וחצי. הם ביקשו ממשרד הפנים אשרות שהייה, ואין תשובה. האריתראיות מקבלות אשרה 2א'5, שאינה אשרת עבודה, והן מתקשות למצוא עבודה".

תופעת סחר בנשים, ובאנשים בכלל, היא תופעה מדאיגה. גם הבאתם של פליטים או מסתננים מאפריקה, כעובדים בלתי חוקיים, היא במידה רבה- סחר בבני אדם. עלות מעבר מסיני לישראל יכולה להגיע לעשרת אלפים דולר לאדם. לא כולל סכנת רציחות בדרך, ביזה ואונס לנשים. אלימות קשה של הבדואים המובלים כלפי מבקשי העבודה, ועוד. הם רובם אינם פליטים. רק אחוזים בודדים מתבררים בסופו של דבר כפליטים. וגם אלו הפליטים עברו דרך ארוכה של שהייה של שנים במצריים טרם ביקשו להגיע לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות למהגרי העבודה- ישראל. התופעה ששטפה את אילת ותל אביב שוטפת עכשיו גם את אשדוד.

ואכן נושא ההעסקה הוא הגורם המניע את שינוע והסחר בבני אדם. בוועדה עלה כי "במסגרת אכיפת חוק איסור סחר בבני אדם , בשנת 2011 נערכו 28 שימועים לתאגידים המעסיקים עובדים זרים.  שלושה ראשי תאגידים נעצרו בשל גביית דמי תיווך מהעובדים, האסורה על פי חוק", כדבריו של אהרון ברזני, ראש מינהל מעסיקים ועובדים זרים ברשות ההגירה.

"העובדה כי מערך ההדרכות לעובדי רשות ההגירה התרחב מאד, הכשיר את כל בקרי הגבול והעלה את מודעותם לגלות רגישות לכל חשד לניצול או סחר בנשים, מהווה גורם מסייע בצמצום ממדי התופעה", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אורית זוארץ, "עם זאת, הציר החסר הוא דיווח בין הרשויות. חשוב שכל אישה או מתלוננת שיש חשד כי נפלה קורבן לניצול, הדבר יתועד מיידית על ידי מי שקיבל את העדות הראשונית מפיה, ויועבר לגורמי האכיפה והסיוע המשפטי. חשוב לנו לקבל נתונים. כמה מתוך 50,000 עובדות בסיעוד, הוטרדו מינית או נוצלו? "

לסיכום הודיעה ח"כאורית זואר ץיו"ר הוועדה: "לאור הגידול במספר קורבנות עינויים שהגיעו לישראל, אבקש מראש הממשלה להגדיר כיצד יש לטפל בקורבנות עינויים שהגיעו לפתחנו", אמרה יו"ר הוועדה ח"כאורית זוארץ, "שר המשפטים לא יכול לשאת על כתפיו את קביעת המדיניות ממשלה בנושא כבד כזה. יש לטפל בקורבנות התעללות מינית והחזקה בתנאי עבדות שמגיעים לפתחנו ממצרים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן