Skip to content

אייזנקוט: החיזבאללה הוא האויב המרכזי מול צה"ל

"תופעת הסכינאות מדלגת על העליונות המודיעינית - ולכן קשה יותר ליצור התרעה. הפיגוע קורה תוך שניות מהרגע שהמחבל שולף סכין. למרות גל הטרור אנחנו עומדים על זה שתהיה הפרדה בין טרור לאוכלוסיה: שכ-650,000 האזרחים הפלסטינים באיו"ש ימשיכו לצאת בכל יום לעבודה ולחיות את חייהם. זהו אינטרס משותף להם ולנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, מגדיר את החיזבאללה, כאויב המרכזי שעומד כיום מול צה"ל. עם זאת, האיום המרכזי בטווח הקצר עבור צה"ל נמצא בזירה הפלסטינית שבאזור יהודה ושומרון. הרמטכ"ל – שהשתתף היום בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי – אומר עוד כי צה"ל יילחם בטרור הסכינים "בצורה יצירתית ותחבולנית" – אך ישמר את היכולת של האוכלוסייה הפלסטינית לחיות ולפרנס את עצמם, משום ש"זו תהיה טעות וניגוד אינטרסים להעניש אותם".

"עלינו לשמר את ההרתעה והדימוי של צה"ל כאויב לא צפוי שיודע להגיב בצורה חמורה מאוד". הרמטכ"ל אייזנקוט (צילום: ויקיפדיה)
"עלינו לשמר את ההרתעה והדימוי של צה"ל כאויב לא צפוי שיודע להגיב בצורה חמורה מאוד". הרמטכ"ל אייזנקוט (צילום: ויקיפדיה)

"האויב המרכזי שעומד מול צה"ל הוא ארגון הטרור חיזבאללה, אשר פרס מערכות הגנה והתקפה בכ-240 כפרים בלבנון כהכנה ליום פקודה", אמר הרמטכ"ל בהופעתו בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. "כפרים אלו הם מרכז הכובד בראשות נסראללה שמנסה להוביל להגמוניה שיעית בלבנון. הפעילות בסביבה אזרחית מהווה סיכון עבור צה"ל, אך יחד עם זאת אנחנו מסכמים עשור של שקט בגבול, מאז מלחמת לבנון השנייה ב2006. המציאות השתנתה והיכולות המודיעיניות והמבצעיות שלנו השתפרו מאוד".

לדברי הרמטכ"ל, לצד כל דברי הרהב של הארגון, שנשמעים בנאומי נסראללה, יש לו הבנה עמוקה לגבי היכולות המודיעיניות והעצמה של ישראל. "צה"ל נתפס בעיניהם כצבא חזק ובלתי צפוי, וזהו ההסבר לעשור השקט שעברנו, אנחנו לא בונים על ההרתעה הזו. זה אמנם מחזיק מעמד בלבנון, אבל מאלף ואחד שיקולים זה עלול להשתנות כבר מחר, וצה"ל ערוך לכך".

לדברי הרמטכ"ל בחודשים האחרונים נרשמו 101 ניסיונות לדקירת חיילים ואזרחים, רובם על ידי נערים ונערות ללא השתייכות לארגון מסוים שהחליטו לקחת סכין, לבצע פיגוע ולגבות מחיר דמים כבד. "זהו גל הסלמה עם מאפיינים חדשים ונדרשת מאיתנו צניעות על מנת להבין את זרמי העומק ודרכי ההתמודדות עם האויב מולו אנו עומדים", הדגיש הרמטכ"ל. "הנערים שואבים השראה מסביבתם, מארגון דעא"ש, מהרשתות החברתיות והניו-מדיה. הם מאמצים את הרעיון הפלסטיני והקוראן ובוחרים להשתמש בחרב כדי להגיע להישגים".

בהתייחסו לזירה הדרומית הדגיש רא"ל איזנקוט כי כל 23 הניסיונות לירי רקטי מכיוון רצועת עזה לשטח ישראל בשנה האחרונה היו על ידי ארגונים קטנים ועצמאיים שפעלו בניגוד להוראות ארגון הטרור חמאס, וכולם יורטו ונפלו בשטחים פתוחים. "2015 הייתה השנה השקטה ביותר מאז שנות ה-70 בזירה הדרומית. אף אזרח או חייל לא נשרט מפגיעת רקטה באזור. מבצע צוק איתן הוביל לנזק משמעותי יותר לצד הפלסטיני, והוא זוכה לסיוע איראני של עשרות מליוני דולרים. משאבים רבים לא מועברים לשיקום עזה, אלא לבניית יכולות מבצעיות מול ישראל; בניית מנהרות התקפיות לשטח ישראל ושיקום היכולת הרקטית של ארגון חמאס".

הרמטכ"ל התייחס בדבריו לאיומים שעל פי ההערכות יעלו בשנים הקרובות ולאלו שירדו בטווח הקצר של בין שלוש לחמש השנים הבאות. "האיום הראשון הוא התת מדינתי ותת קונבנציונלי שנמצא בצפון, כמו דעא"ש, ירי תלול מסלול, מנהור וארגוני גרילה. ארגונים אלו מנסים להשיג הישגים פוליטיים באמצעות אימה ופחד. הם ינסו לבצע פיגועים מהדהדים כמו שליחת שישה או שמונה  מחבלים לפגע בו זמנית. במקביל אני צופה עליה במימד הקיברנטי אשר מאפשר הישגים מרחוק. אנו מחזקים את המענה מול איום זה".

לעומת זאת, האיומים שיצטמצמו יכללו איום של צבאות קונבציונאליים, שימוש בחטיבות סדירות, חיל אוויר וחיל ים. לצד האיום הלא קונבציונלי של אירועים ביולוגיים וכימיים, אשר יפחתו עקב הסכם הגרעין עם אירן והוצאת הנשק הכימי מסוריה.

"כשאני סוקר את יכולות צה"ל מול המרחב וצבאות אחרים, יש לנו יכולת גבוהה מאוד של עליונות אווירית, ימית, מודיעינית וקיברנטית", אמר הרמטכ"ל. "יחד עם זאת, קיימת מורכבות ביבשה. אמנם יש לנו עליונות קרקעית מול צבאות סדירים, אולם היכולות שלנו מתקזזות מול ארגוני טרור שמסתתרים במרחבים בנויים בחסות אזרחים ועושים שימוש במנהרות מתחת לקרקע. המציאות הזו מאתגרת את מושגי היסוד של צה"ל כיוון שלארגונים האלו אין מחויבות חוקית, ממשלתית או אתית".

איזנקוט הבוקר בסיור במקום הפיגוע בעותניאל (צילום דו"צ)
איזנקוט הבוקר בסיור במקום הפיגוע בעותניאל (צילום דו"צ)

הרמטכ"ל ציין כי מול צבאות סדירים קל יותר להגדיר מהו ניצחון והצלחה במערכה, אולם מול ארגוני טרור שמתיישבים בתוך אוכלוסיה אזרחית זהו עניין מורכב. "כשפיקדתי על איו"ש לפני עשור, מה שעזר לנו לבסס את תפיסת הפעולה הייתה העליונות המודיעינית וסיכול האירוע לפני שהוא מתרחש", הוא הסביר. "תופעת הסכינאות מדלגת על מה שהיה המרכיב האפקטיבי הזה, ולכן קשה יותר ליצור התרעה. הפיגוע קורה תוך שניות מהרגע שהמחבל שולף סכין ומתחיל לרוץ".

"כרגע פעמים רבות תפיסת הפעולה נשענת על היכולת של החיילים להגיב; כ-80 אחוזים מהפיגועים נמנעו מכיוון שבין המחבל לאזרח עמד חייל שהספיק להגיב ולמנוע את הפיגוע. ויחד עם זאת, החובה שלנו היא עדיין לספק ביטחון כמו בימים עברו כשהפיגועים היו מונחים על ידי ארגונים ויכולנו לאסוף מודיעין יותר בקלות", התייחס הרמטכ"ל לגל ההסלמה באיו"ש. "למרות גל הטרור אנחנו עומדים על זה שתהיה הפרדה בין טרור לאוכלוסיה: שכ-650,000 האזרחים הפלסטינים באיו"ש ימשיכו לצאת בכל יום לעבודה ולחיות את חייהם. זהו אינטרס משותף להם ולנו.

"אנחנו במצב שבו אנחנו מקיימים מערכה שלמה עם תפיסת פעולה שגוזרת יכולת מודיעינית גבוהה, פעילות חשאית וגם גלויה כדי להחליש ולא לתת ליריב להתעצם וכדי למנוע הסלמה. צה"ל צריך להיות מוכן להתפרצות והסלמה בלוחות זמנים קצרים מאוד. המוכנות המידית נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו".

הרמטכ"ל ציין כי לצד מדיניות הפעלת הכוח, צה"ל קיים מהלך משמעותי כדי לגבש תוכנית רב שנתית, כזו שלא נראתה כמותה מאז התוכנית לשיקום ה"פוסט טראומה" בעם לאחר מלחמת לבנון השנייה. "הרעיון בבסיס התוכנית הרב שנתית 'גדעון' הוא לחזק את מרכיבי החוד של צה"ל, לשפר ולתגבר הכשרות ואימונים, תוך ניהול סיכונים ללחימה בטרור", הוא הוסיף. "זו טעות להפנות את כל המשאבים למלחמה בטרור וכשנידרש לדפוס רחב יותר אז נמצא את עצמנו לא מוכנים. אנחנו מתאימים את צה"ל לכל האתגרים. תמיד קיימת התלבטות לאן להפנות את ההתעצמות, והתוכנית ממקדת אותנו. רכשנו אמצעים רבים, הקמנו את זרוע הסייבר, את מפקדת העומק ואת חטיבת הקומדנו, וביצענו שינויים רבים".

עם ראש הממשלה ושר הביטחון בהרמת כוסית לראש השנה (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)
עם ראש הממשלה ושר הביטחון בהרמת כוסית לראש השנה (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)

לדברי הרמטכ"ל, חיזוק ההרתעה בגזרות השונות ושימור השקט היחסי עומדים בראש סדר העדיפויות של הצבא. לשם כך הושקעו משאבים רבים בזרועות השונות וצה"ל מחזיק כיום ביכולות ההגנה המתקדמות העולם. "נמשיך לפעול לשמר את השקט באזור עזה ולבנות מענה הגנתי והתקפה בו. גם באיו"ש עלינו להילחם בטרור הסכינים בצורה יצירתית ותחבולנית ולשמר את תחושת הביטחון לצד היכולת של האוכלוסייה הפלסטינית לחיות ולפרנס את עצמם. זו תהיה טעות וניגוד אינטרסים להעניש אותם", הוא הדגיש. "עלינו לשמר את ההרתעה והדימוי של צה"ל כאויב לא צפוי שיודע להגיב בצורה חמורה מאוד מול ארגונים כמו דעא"ש והג'יהאד העולמי בצפון. וגם לשמר את ההסכמים עם ירדן ומצריים", הוא הוסיף.

"אני מקווה שאנחנו יודעים לקחת החלטות אמיצות, לנהל סיכונים ולהפוך את החזון למעשה. אנחנו צבא לוחם ואיכותי שיודע לנצח את האויבים, לפתח יכולות עתידיות, וכולל אנשים מחויבים, מאומנים, ואיכותיים", הדגיש הרמטכ"ל. "זהו צבא צנוע שבא מהעם וחוזר אל העם. זה לא מובן מאליו שבכל שנה כשהמכון לדמוקרטיה עושה סקר בחברה הישראלית אנו מגלים שהאמון בצבא הוא הגבוה ביותר. זה נכס עבורנו".

"אנחנו בתקופה של סיכונים והזדמנויות, ועלינו להיערך ולבצע ניהול סיכונים מושכל. בלי ניהול סיכונים יהיה לנו קשה לעשות מהפכה – צריך להיות מוכנים לאתגרים", סיכם הרמטכ"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן